علی شاهرودی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: حجم ذخیره آب سد شهید شاهچراغی بیش از 20 میلیون متر مکعب است که اکنون به دلیل مشکلات متعدد به کمتر از نصف کاهش یافته است.
وی اظهارداشت: کاهش چشمگیر حجم آب این سد نسبت به چند سال گذشته بی سابقه بوده و مهمترین علت این کاهش محسوس، خشکسالی و حفرهای چاههای غیرمجاز است.
وی ادامه داد: سد شهید شاهچراغی مهمترین منبع تامین آب در شهرستان های دامغان و مناطق همجوار است و باید با اتخاذ تدابیر پیشگیرانه از ادامه این روند جلوگیری کرد.
مدیر امور منابع آب دامغان تصریح کرد: بخش قابل توجه از آب سد شهید شاهچراغی از رودخانه های جاری در منطقه چشمه علی دامغان تامین می شود که به دلیل برداشت غیرقانونی در مسیر جریان آب، مقداری از این‌ منابع ارزشمند هدر می رود‌.
شاهرودی خاطرنشان کرد: این سد در 12 کیلومتری شمال شهر دامغان و در کنار تنگه ای موسوم به بز پل و مجاور کوه چکل شیر و بر روی رودخانه چشمه علی بسته شده و هدف از ساخت سد، انتقال آب رودخانه چشمه علی جهت آبیاری قسمتی از اراضی دشت جنوبی و کنترل و جلوگیری سیلاب های شمالی و در آینده جهت تامین کمبود آب آشامیدنی شهر دامغان است.
مدیر امور منابع آب دامغان تصریح کرد: سد چند منظوره شهید شاهچراغی دامغان آب مورد احتیاج اراضی زراعی حدود هزار و 500 هکتار از اراضی دشت را که از نظر کشاورزی مستعد و حاصل خیز است تامین می کند.
شاهرودی اضافه کرد: سد شهید شاهچراغی دامغان از نوع شنی با هسته رسی است که ارتفاع آن از کف رودخانه 57 متر و ظرفیت آبگیری آن 40 میلیون متر مکعب است. طول تاج 227 متر و ارتفاع آن از سطح دریا هزار و 500 متر و طول مسیر آب پشت سد حدود 6 کیلومتر است.
وی افزود: چالش کمبود آب در بسیاری از مناطق استان سمنان و دامغان فرابحرانی است و باید علاوه بر مدیریتی منسجم و قوی برای رفع اینگونه مشکلات ، صرفه جویی در مصرف انرژی مدنظر مردم قرار گیرد.
مدیر امور منابع آب دامغان ادامه داد : انتقال آب خزر به عنوان تنها راه نجات استان سمنان باید مورد توجه قرار گیرد و اکنون کمبود آب ، سمنان را باچالش هایی مواجه کرده است.
سد شهید شاهچراغی دامغان در سال 1383 به بهره برداری رسید.
میانگین سرانه مصرف آب در کشور حدود 200 لیتر در شبانه روز و در استان سمنان 160 لیتر است، در استان سمنان حدود یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب آب در سال تولید می شود که هفت درصد از آن به مصارف خانگی اختصاص دارد.
استان سمنان بیش از 700 هزار نفر جمعیت دارد.
6026/7339
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.