داریوش طاهری روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: 40 درصد محصول بخش کشاورزی این شهرستان معادل 500 هزار تن به صورت گلخانه ای و با سامانه های نوین آبیاری تولید می شود.
وی خاطرنشان کرد: به دلیل محدودیت منابع آبی، خشکسالی های متوالی باید سطح کشت های متراکم ، کشت های کم آب بر و گلخانه ای در گرمسار افزایش یابد تا به اشتغال پایدار و درآمدزایی مطلوب برسیم.
وی یکی از اولویت های این بخش گرمسار را استفاده از آب سطحی اعلام کرد و اظهارداشت: با توجه به شرایط اقلیمی منطقه باید در این شهرستان بیشترین میزان تولید کشاورزی با استفاده از کمترین میزان منابع آبی برداشت شود.
طاهری تصریح کرد: در دولت تدبیر وامید بیش از یکهزار هکتار از اراضی کشاورزی گرمسار به سامانه های نوین آبیاری تجهیز شد.
وی نصب کنتورهای هوشمند را یکی از راه کارهای مدیریت منابع آبی برشمرد و خاطرنشان کرد: تاکنون اقدامات مطلوبی در این بخش شهرستان انجام شده و بنا بر گزارش رسیده از 200 حلقه چاه موجود در بخش کشاورزی گرمسار 170 حلقه مجهز به کنتورهای هوشمند و حجمی شده است.
فرماندار گرمسار با بیان این که، توسعه آبیاری نوین به‌ منظور صرفه‌جویی در مصرف آب در بخش کشاورزی از سیاست‌های مهم و جدی دولت است، تصریح کرد: گرمسار همواره از این سیاست مهم دولت بهره زیادی برده و تجهیز چندین هزار هکتار از اراضی کشاورزی و باغی به سامانه های نوین به دلیل استقبال کشاورزان استان اتفاق افتاده است.
استان سمنان دارای یک میلیارد و 250 تا 300 میلیون متر مکعب آب زیرزمینی و سطحی است که 87 درصد از آب استحصالی در این استان کویری، در حوزه کشاورزی، چهار درصد در بخش صنعت و 9 درصد نیز در بخش شرب به مصرف می رسد.
شهرستان گرمسار بیش از 2هزار و 500 هکتار اراضی کشاورزی و باغی دارد.
از 26 دشت موجود در استان سمنان 13 دشت نقطه بحرانی و ممنوعه برای برداشت تشخیص داده شده که هرگونه برداشت آب در این دشت ها ممنوع است و سایر دشتها با وجود ممنوعه نبودن، فاقد ظرفیت آبی است
استان سمنان بیش از 40 هزار بهره بردار کشاورزی دارد و حدود 87 درصد از آب تولیدی در این استان در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود.
استان سمنان 198 هزار هکتار اراضی باغی و زراعی دارد.
6026/7339
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.