غلامرضا حسنی غربا روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : با توجه به افزایش 15 عددی غلظت آلاینده های با قطر کمتر از 2.5 میکرون در 24 ساعت گذشته، کیفیت هوای مرکز استان با شاخص 115 برای گروه های حساس (کودکان، سالمندان، بیماران قلبی و بانوان باردار) ناسالم است.
وی اظهارداشت : در همین مدت میزان آلاینده ذرات معلق با قطر کمتر از 10 میکرون از 50 به 65 افزایش و میزان آلاینده منوکسید کربن همانند روز گذشته ثابت و روی عدد 10 قرار گرفته است.
وی خاطرنشان کرد : باتوجه به کیفیت هوا، عموم شهروندان سمنانی به ویژه کودکان و سالمندان و افراد مبتلا به بیماری های قلبی و تنفسی از فعالیت و تردد غیرضروری در فضای باز خودداری کنند.
حسنی غربا ادامه داد : کاهش بارش باران و خشکسالی های پیاپی ، مرکز استان سمنان را به کانون گرد و غبار و ریزگرد تبدیل می کند.
مدیرکل هواشناسی استان سمنان تصریح کرد : 15 کانون فرسایش بادی در مرکز استان سمنان فعال است که اگر رویه اصولی و دقیق برای رفع این بحران صورت نگیرد در آینده شاهد افزایش بیابانزایی و کاهش اراضی حاصلخیز در منطقه خواهیم بود.
وی بیان داشت : اکنون بیابانزایی در برخی مناطق سمنان در دراز مدت، نسبت به 30 سال گذشته بیش از 2 برابر شده است اما باید برای رفع این چالش گام های مهمی برداشته شود.
شاخص کیفیت هوا (Air Quality Index = AQI) معیاری برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سطوح سلامتی افراد است که به ترتیب از صفر تا 50 در شرایط پاک (سبز)، 51 تا 100 در شرایط سالم (زرد) (حدمجاز استاندارد یا حد سلامت)، 101 تا 150 در شرایط ناسالم برای گروه حساس (نارنجی)، 151 تا 200 در شرایط ناسالم (قرمز)، 201 تا 300 در شرایط بسیار ناسالم (بنفش) و 301 تا 500 در شرایط خطرناک (ارغوانی) تعیین شده است.
در مرکز استان سمنان یک ایستگاه بررسی شاخص روزانه هوا در میدان امام خمینی(ره) فعال است.
6026/7339
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.