به گزارش ایرنا، حمید رضا حسنی چهارشنبه در نشست شورای اداری شهرستان شاهرود، افزود: تاکنون بیشترین قدمت درشاهرود برای تپه بلوار به اندازه سه هزار سال متصور می شد، اما محوطه کمربندی قدمت بیشتری داشته و از باستان شناسان برای تعیین حریم منطقه دعوت شده است.
وی تاکید کرد: تپه سنگ چخماق بسطام با دیرینه 11 هزار سال همچنان قدیمی ترین محوطه تاریخی شهرستان است.
حسنی همچنین به اقدامات انجام شده در سال جاری در حوزه میراث فرهنگی شهرستان اشاره کرد و گفت: مرمت حمام امیریه بسطام، حمام تاریخی بیارجمند، آرامگاه پیر اردیان، تکیه زنجیری شاهرود، خانه تاریخی یغمایی ها، گام نخست حمام تاریخی بسطام و مسجد جامع شاهرود از جمله این کارهاست.
وی با بیان اینکه جداره سازی بافت تاریخی بسطام و مرمت درب های مجموعه تاریخی بسطام و برج و باروی این شهر انجام شده، اضافه کرد: مرمت و محوطه سازی مجموعه تاریخی شیخ ابوالحسن خرقانی به سرعت در حال انجام است تا در ایام نوروز فضای خاکی وجود نداشته و بستر برای برگزاری برنامه های فرهنگی در محوطه آن فراهم شود.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شاهرود همچنین در خصوص ظرفیت پذیرش مسافران در شهرستان شاهرود گفت: از مجموع یکهزار و 114 تخت هتل ها و مهمانپذیرها در استان 600 تخت یعنی بیش از 50 درصد متعلق به شاهرود است.
حسنی ادامه داد: از 50 اقامتگاه بوم گردی دارای مجوز استان 20 اقامتگاه در شاهرود فعال بوده و از 31 مجوز خانه مسافر استان سمنان نیز 22 مجوز در شاهرود صادر شده است.
وی یادآور شد: در سال جاری تاکنون 500 گردشگر خارجی در شهرستان شاهرود اقامت داشته اند.
رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شاهرود هم درخصوص برنامه های دولت برای پرداخت تسهیلات اشتغال فراگیر و تسهیلات اشتغالزایی روستایی و عشایری و مشاغل خانگی گفت: جامعه هدف این طرح ها، مناطق روستایی و عشایری، نواحی صنعتی روستایی و شهرهای با جمعیت کم تر از 10 هزار تن است.
حسین امیرحسینی با بیان اینکه از ابتدای دی ماه سامانه کارا برای نام نویسی متقاضیان آغاز به کار کرده، افزود: سهم استان سمنان از این تسهیلات 2.2 درصد معادل 924 میلیارد ریال بوده و در شاهرود 324 میلیارد ریال می توان برای این طرح ها پرداخت کرد.
وی اضافه کرد: نرخ سود تسهیلات برای مناطق روستایی و عشایری 6 درصد و برای سرمایه در گردش 10 درصد است.
رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره سهم بخش های هدف نیز توضیح داد: سهم بخش کشاورزی و منابع طبیعی 45 درصد، صنایع و معادن کوچک 10 درصد، فناوری اطلاعات 15 درصد، گردشگری 10 درصد، صنایع دستی و فرش دستباف 10 درصد و سرمایه در گردش واحدهای تولیدی مستقر در نواحی صنعتی روستایی و شهرهای کم جمعیت هم 10 درصد است.
امیرحسینی با بیان اینکه تاکنون حدود نیمی از نام نویسی انجام شده در سامانه در استان متعلق به شاهرود است، یادآور شد: بیش از 50 درصد طرح های فرستاده شده به کمیته فنی استان هم مربوط به این شهرستان است.
در شهرستان شاهرود حدود260 واحد صنعتی وجود دارد که نیمی از آن ها با استفاده از تسهیلات رونق گرفته اند.
7359/6167
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.