به گزارش ایرنا، از نظر مدیریت شهری بافت‌های فرسوده به چند دسته تقسیم می‌شوند: بافت شهری دارای میراث تاریخی و فرهنگی یعنی بافت‌هایی که با وجود فرسودگی بناها، فضاها، تأسیسات و تجهیزات شهری، میراث تاریخی و فرهنگی با ارزش در آن‌ها وجود دارد.
نوع دوم بافت فرسوده بافت‌های شهری فاقد میراث ویژه تاریخی یا فرهنگی است که بافت‌های فرسوده ای را شامل می شود که عمده‌ترین مشکل آن به غیر از مسایل خاص بناهای نامقاوم و کوچک، فقدان خدمات لازم و زیرساخت‌های مناسب شهری است.
سومین نوع بافت‌های فرسوده روستایی است، بافت‌های روستایی که به مرور زمان در داخل محدوده خدماتی شهر قرار گرفته‌‌اند و عملکرد زراعی، باغداری، دامداری قبلی ساکنان این بافت‌ها از یک سو و سلسله مراتب دسترسی مورد نیاز شهری امروز از سوی دیگر این بافت‌ها را در بافت‌های معمولی شهری، قرار داده است.
کارشناسان امر معتقدند بافت های فرسوده دارای مزیت های فرهنگی و تاریخی هستند و از سویی، نیازمند نوسازی و مقاوم‌سازی به منظور پیشگیری از وقوع حادثه‌های ناگوار در زمان‌های بحران هستند؛ بافت های قدیمی، فرسوده، گاهی تاریخی و بدون ایمنی بیشتر در نقاطی از شهرها قرار دارند که دارای حجم تردد، سکونت و شلوغی قابل توجهی است و به همین دلیل، این مکان ها یکی از بزرگترین تهدیدها در زمان بحران به حساب می‌آیند.
سرپرست اداره کل مسکن و شهرسازی استان سمنان روز سه شنبه در رابطه با اهمیت نوسازی بافت فرسوده در این استان گفت: به ترتیب شهرهای سمنان 450 هکتار، شاهرود 436 هکتار، دامغان 382 هکتار، گرمسار221 هکتار، شهمیرزاد 141 هکتار، مهدی شهر 108 هکتار، آرادان 98 هکتار، ایوانکی 97 هکتار ، مجن 96 هکتار، سرخه 64 هکتار، بسطام 58 هکتار، کلاته خیج 39 هکتار، درجزین 32 هکتار، بیارجمند 17 هکتار و امیریه 9 هکتار بافت فرسوده دارند.
حسین دهقان در گفت و گو با ایرنا با اشاره به جمعیت 702 هزار نفری استان سمنان،اظهارداشت: 18 تا 20 درصد جمعیت استان در مناطق بافت فرسوده زندگی می کنند.
وی خاطرنشان کرد : در سال 86 طبق قانون مصوب مجلس ساماندهی بافت فرسوده بر اساس سند ملی احیا، بهسازی بافت ناکارآمد نوسازی و توانمندسازی بافت شهری مصوب شد و در سال 96 به تمام استان ها ابلاغ شد.
وی به برنامه ششم توسعه که دولت را موظف کرده همه ساله بتواند 10 درصد بافت های فرسوده را نوسازی کند، خاطرنشان کرد: تسهیلاتی که برای این بافت ها از سوی بانک ها با نرخ سود 18 درصد در نظر گرفته شده است که 10 درصد سود را دولت از طریق قانون هدفمندی یارانه پرداخت می کند و هشت درصد برعهده متقاضی است.
دهقان خاطرنشان کرد : با توجه به این که 85 هزار واحد فرسوده در سال های گذشته در استان سمنان تملک شده است، یکی از مشکلات بهسازی بافت فرسوده افراد ساکن دارای درآمد پایین و دهک های پایین در این مناطق است که توانایی اقتصادی لازم برای بهسازی ملک خود را ندارند.
وی یکی دیگر از چالش های پیش روی نوسازی بافت مناطق فرسوده را وجود واحدهای مسکونی خرد برشمرد و گفت: این املاک خرد در بافت های فرسوده تا زمانی که تجمیع نشود نمی توان طرح های با تراکم بالا را برای این نوع بافت ها اجرا کرد.
وی ادامه داد : بودجه سال 96 برای شهرستان‌های سمنان با بدنه سازی بافت فرسوده از سوی این نهاد 17 میلیارد ریال به صورت قرارداد با پیمانکاران بخش خصوصی منعقد شده که در حال اجراست.
سرپرست اداره کل مسکن و شهرسازی استان سمنان کمبود درمانگاه، فضای سبز، مدرسه و مسجد نسبت به جمعیت در بافت های فرسوده قابل توجه است، یکی از چالش های پیش روی بهسازی بافت فرسوده را محدودیت مجوزها از سوی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام کرد.
دهقان تنها راه برون رفت از این شرایط را بازنگری در قوانین ساخت وساز، تملک اراضی و افزایش اعتبار بانک ها برای کاهش کارمزد عنوان کرد.
وی از بافت فرسوده و تاریخی این استان به عنوان یک فرصت یاد کرد و گفت : باید به بافت تاریخی و فرسوده به عنوان یک فرصت نگاه کنیم و توسعه گردشگری شهری را در آن مورد توجه قرار دهیم.
وی با اشاره به وجود 2 هزار و 200 هکتار بافت فرسوده شهری در سمنان، تصریح کرد : بازسازی بافت شهری نیاز امروز و ضرورت فردای این شهر است.
دهقان بر ضرورت بازسازی بافت های فرسوده تاکید و اضافه کرد : این مهم علاوه بر رونق گردشگری و شهری، به توسعه پایدار نیز منجر می شود که این امر امروز مورد تاکید دولت یازدهم قرار دارد.
به گزارش ایرنا، در 17 شهر استان سمنان 2 هزار و 200 هکتار بافت فرسوده شناسایی شده است.
7339/6026
خبرنگار: محمدرضا یوسف نژاد ** انتشار دهنده : جانعلی فتحی
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.