به گزارش ایرنا ، دولت تدبیر و امید با پیگیری سیاست های منطقی و کارشناسی شده، مشکلات فراروی بخش های اقتصادی و اجتماعی و معیشتی مردم که تا قبل از سال 92 وجود داشت، برطرف ساخت و برخلاف سیاه نمایی ها و سنگ اندازیها، توانست تا به بسیاری از وعده های انتخاباتی خود جامه عمل بپوشاند.
دهه مبارک فجر فرصتی را پیش روی پژوهشگران و محققان قرار می دهد تا با بررسی اقدام ها دولت در چند سال گذشته، دستاوردهای قوه مجریه را ارزیابی کنند، دولتی که با برگزیدن عنوان 'تدبیر و امید و شعار اعتدال و میانه روی پا به عرصه سیاست ایران نهاد.
نکته ای مهم این که دولت یازدهم میراث دار مشکلات بزرگ اقتصادی گذشته بوده است، رکود تورمی نتیجه سیاست های شتابزده ای به شمار می رفت که دولت تدبیر در گام نخست توانست به طور نسبی جلوی روند شتابان آن را تا حد بسیاری بگیرد ودر ادامه با رویکرد اعتدالی و اصلاح برخی از سیاست ها موفق شد تا بر وضعیت رکود همراه با تورم فائق آید و با توقف روند منفی رشد اقتصادی و کنترل تورم افسار گسیخته به عنوان نخستین شاخص های اقتصادی بذر امیدواری به آینده را در جامعه شکوفا سازد.
به اعتقاد این کارشناسان ، این دولت با کاهش نرخ تورم از 41 به 9.2 درصد، رشد اقتصادی از منفی 5.4 به 4.4 درصد، توانست تا شاخص فلاکت را با کاهش 29 درصدی از 51 درصد به 22 برساند که این عوامل به احیای ارزش پول ملی انجامید.
دولت تدبیر به دلیل اهمیت حوزه فرهنگ از ابتدای فعالیتش در عرصه های مختلف فرهنگی به ایجاد گشایش هایی چون آزادی مطبوعات، توسعه صنعت فیلم سازی و موسیقی، بهبود وضعیت علمی در دانشگاه ها و آزادی تشکل ها پرداخت و در حوزه فرهنگ فضای باز و بانشاطی را برای تمام فعالیت های فرهنگی در بخش های کتاب، مطبوعات، سینما به وجود آورد.
دولت یازدهم در زمینه اجتماعی گام های مهمی برای تحقق عدالت اجتماعی برداشت و توانست تا با ارتقا سطح نشاط و امید به زندگی، به مطالبه های به حق شهروندی پاسخ دهد و الگویی از یک جامعه مدنی فعال و پویا را به تصویر بکشد.
دولت یازدهم با طرح بیمه سلامت، طرحی که از اردیبهشت 1393 خورشیدی و برای نخستین بار در کشور اجرا می شد تمام ایرانیان را زیر پوشش بیمه همگانی درآورد که دستاوردهای ارزشمندی را به همراه داشته است.
تدوین سند حقوق شهروندی از دیگر اقدام های مهم دولت تدبیر وامید محسوب می شود که به گفته صاحبنظران علوم اجتماعی، رسیدگی به وضعیت حقوق زنان، اقلیت های مذهبی و قومی از جمله هدف های دولت در این زمینه به شمار می رود. این دولت همچنین با ایجاد شرایط برابر برای تحصیل و اشتغال بانوان از بی عدالتی های موجود در این زمینه جلوگیری کرد.
مساله مهم برجام و ارتباط برقرار کردن ایران با کشورهای قدرتمند اروپایی در زمینه های سیاسی و اقتصادی به باور صاحبنظران علوم سیاسی از مهمترین دستاورد دولت تدبیر و امید در حوزه سیاسی به شمار می رود.
در استان پهناور سمنان هم دستاورد دولت تدبیر و امید در چند سال گذشته بسیار ارزشمند و ماندگار است، سمنان با وجود ظرفیت های متعدد دربخش های مختلف اقتصادی و صنعتی تا قبل ازاین دولت به لحاظ زیرساختی با مشکل جدی مواجه بوده تا این که با طلوع این دولت و با اتخاذ راهبردهای اصولی و توجه اساسی به زیرساختها ، بهترین فرصت را برای دستیابی برای این استان به جایگاه واقعی اش فراهم کرده است.
در سال 92 از یکهزار و 800 واحد صنعتی و تولیدی این استان بیش از 600 واحد آن غیر فعال بودند و بقیه این واحدها تا 30 درصد ظرفیت تولید بهره می بردند.
مهمترین نتیجه برنامه های دولت تدبیر بازگشت اعتماد مردم و فعالان اقتصادی و بخش خصوصی برای افزایش فعالیت اقتصادی به منظور تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی بود و با تدبیر و خردورزی دولتمردان، ثبات و آرامش بار دیگر به آغوش جامعه به ویژه در بخش اقتصادی و تولید پیوند داده شد.
به گفته کارشناسان اگر برنامه ارایه تسهیلات رونق از سوی دولت اجرا نمی شد بخش قابل توجهی از واحدهای صنعتی و تولیدی استان غیر فعال می شد ولی زیرساخت لازم برای افزایش رونق اقتصادی با درایت این دولت در کشور ایجاد شد و در سال 96 با تدبیر کاهش نرخ بیکاری در استان زرخیز سمنان متبلور می شود.
خبرگزاری ایرنا استان سمنان در همین ارتباط میزگردی 'دستاورد دولت تدبیر و امید در کشور و استان ' با حضور سعید کامیابی رییس دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد واحد سمنان، علیرضا ارغوان رییس دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان، حمیدرضا صالحیان رییس مرکز تحقیقات و ژئوتکنیک لرزی و بتن توانمند دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان و محمد همتیان معاون امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری سمنان برگزار کرد.
*رونق اقتصادی در سمنان با درایت دولت تدبیر وامید حاصل شد
معاون هماهمنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری سمنان گفت: یکهزار و 200 واحد صنعتی و کشاورزی استان موفق به دریافت تسهیلات رونق تولید به مبلغ 6 هزار و 500 میلیارد ریال شدند.
محمد همتیان اظهارداشت : در نشست های کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان سمنان، مشکلات 800 واحد صنعتی تاکنون بررسی شد که 905 مصوبه به همراه داشت، و59 درصد مصوبات این کارگروه عملیاتی شده و مابقی دردست اقدام است.
وی ادامه داد : انعقاد 85 هزار میلیارد ریال تفاهم نامه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در چهار سال گذشته از دستاوردهای دولت تدبیر و امید در این استان است.
وی خاطرنشان کرد : در دولت تدبیر و امید جهت گیری مثبتی به منظور سرمایه گذاری بخش خصوصی در استان سمنان انجام گرفت و انعقاد تفاهم نامه اقتصادی با سرمایه گذاران، نمونه ای از این اقدامات است.
همتیان تصریح کرد : ارایه تسهیلات رونق تولید به واحدهای نیمه فعال برای بازگردان‌شان به چرخه تولید از افتخارات دولت تدبیر وامید است که در سال 96 ثمره این اقدامات ارزشمند دولت نمایان می شود.
وی تصریح کرد : حدود 610 واحد کشاورزی نیمه فعال و تعطیل از ابتدای سال 92 تا 10 بهمن 96، یکهزار و 10 میلیارد ریال تسهیلات رونق تولیددریافت کردند و 2 هزار و 335 اشتغال جدید در این بخش ایجاد شد.
معاون استانداری سمنان اضافه کرد : میزان پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی در سال 94 به میزان 770 میلیارد ریال بود که در سال 96 این رقم به یکهزار و 10 میلیارد ریال افزایش یافت.
وی بیان داشت : 12هزار و 550 مورد انشعاب و 42 هزار و 25 مورد اشتراک این مدت در استان انجام شد که این اقدام شرکت گاز استان با حمایت های دولت تدبیر و امید میسر شد.
همتیان ادامه داد : اولین خط تولیدات ایران خودرو و تولید سمند در این استان با سرمایه گذاری و مدیریت بخش خصوصی، در راستای اجرای فرامین رهبری و عمل به سیاست های اصل 44 قانون اساسی، در سال اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال با حضور دکتر حسن روحانی در هفده فروردین 96 در سمنان بهره برداری شد.
وی اضافه کرد : خط تولید سمند در سمنان با تلاش مهندسان گروه صنعتی ایران خودرو و سرمایه گذاری بخش خصوصی احداث شد، این واحد تولیدی با سرمایه گذاری بیش از یکهزار میلیارد ریالی بخش خصوصی و با همکاری گروه صنعتی ایران خودرو در 2 بخش «خدمات فنی- مهندسی» و «سفارش کار» فعال و وارد چرخه اقتصادی، تولیدی و اشتغال کشور شد و با بهره برداری از گام اول این خط تولید، 150 نفر به شکل مستقیم مشغول کار شدند و با راه اندازی گام های بعدی و تکمیل زنجیره تولید این مجموعه، برای بیش از یک هزار و 500 نفر اشتغال ایجاد خواهد شد.
معاون استانداری سمنان بیان کرد : قطار حومه ای تهران- ورامین- گرمسار در قالب برنامه های سفر دکتر روحانی رئیس جمهوری به سمنان با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در محل راه آهن این شهرستان در هفدهم فروردین 96 بهره برداری شد و با افتتاح از این طرح ملی تمهیدات لازم برای تسهیل رفت ‌و آمد مردم این شهرستان به تهران و ورامین فراهم شد.
وی اظهارداشت : خطوط ریلی این قطار در ایستگاه مرکزی تهران، ایستگاه شهریور، جوانمرد قصاب، ورامین و گرمسار در تردد است، طول مسیر ریلی این طرح 114 کیلومتراست و برای ساخت‌و ساز عمرانی و زیرساختی این طرح به ازای هر کیلومتر ریل بدون پل، یک میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است، نزدیک به 350 میلیارد تومان اعتبار برای طرح قطار حومه‌ای تهران- گرمسار هزینه شده است.
همتیان تصریح کرد : طرح بهسازی توسعه عوامل پروازی فرودگاه سمنان با هزینه 170 میلیارد ریال اعتبار دولتی با حضور دکتر حسن روحانی در هفدهم فروردین 96 به بهره برداری رسید.
وی ادامه داد : باند پروازی این فرودگاه در طول و عرض 2 هزار و 800 متر در 45 متر احداث شد و 2 شولدر 7.5 متری نیز در این طرح ارزشمند استانی نصب شده است، 2 استرپاپ 45 متری ، تاکسی‌وِی و آپرون متر در 140هزار متر مربع در بهره برداری از طرح بهسازی عوامل پروازی فرودگاه سمنان عملیاتی شده است.
وی اضافه کرد : با افتتاح باند فرودگاه سمنان، تنها فرود هواپیماهای پهن پیکر میسر است و پرواز هواپیماهای مسافربری و مسافرت مردم با هواپیما از فرودگاه سمنان در گام بعدی اجرا می شود، در طرح جامع و برای توسعه این فرودگاه 45 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
همتیان گفت : شرکت آریا ترانسفو شرق با ظرفیت تولید 21 هزار و 600 دستگاه انواع ترانسفورماتورهای توزیع برق، با سرمایه گذاری ثابت ریالی 773 میلیارد ریال و سرمایه گذاری ارزی 13 میلیون و 800 هزار یورو و با سرمایه درگردش 300 میلیارد ریال به همراه اشتغالزایی برای 850 نفر در بخش شهمیرزاد قرار دارد.
وی اظهارداشت : شرکت آریا ترانسفو قدرت با ظرفیت تولید سالانه 500 دستگاه انواع ترانسفورماتور قدرت با سرمایه گذاری ثابت ریالی به میزان هزار و 496 میلیارد ریال و سرمایه ارزی 18 میلیون یورو و سرمایه در گردش 850 میلیارد ریال برای 1250 نفر اشتغالزایی به همراه دارد، این واحد نیز در زمینی به مساحت 190 هزار مترمربع و زیربنای 39 هزار مترمربع قرار دارد.
*دانشگاه های کشور پژوهش محور شدند
رییس دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد واحد سمنان در میزگرد ایرنا گفت : خوشبختانه در این سال ها دانشگاه های کشور در زمینه پژوهش محوری و آموزش عملکرد خوبی داشته اند.
سعید کامیابی رشد شتاب علمی را نشان از عملکرد و دستاورد خوب دولت تدبیر امید برشمرد و افزود : دولت ها مهمترین تکیه گاه آموزش هستند و این دولت هم تاکنون وظایف خود را انجام داده است.
وی یادآور شد : دولت تدبیر و امید در شرایط سخت و دشوار با تورم بالای 40 درصد کار خود را شروع کرد که در سال 95 توانست اقتصاد کشور را به رشد پنج درصدی برساند.
رییس دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی سمنان تصریح کرد : دولت در حوزه سیاست داخلی موفق شد ثبات، آرامش و نشاط سیاسی را به کشور بازگرداند و هم افزایی بین احزاب و همه جناح های سیاسی را افزایش دهد.
وی بیان داشت : امروز دانشگاهیان، فرهنگیان، هنرمندان، جوانان و عموم مردم در فضایی آرام و با نشاط به طرح دیدگاه های خود می پردازند.
کامیابی ادامه داد : دولت در حوزه بهداشت و درمان توانست با اجرای طرح تحول نظام سلامت هزینه های درمان را به میزان 20 درصد کاهش دهد و با افزایش 20 هزار تخت بیمارستانی و توزیع 10 هزار پزشک در سطح کشور تحولی عظیم در این بخش ایجاد کند.
وی بازسازی 2 میلیون مترمربع فضای بیمارستانی و کاهش واردات و افزایش صادرات دارو را از دیگر دستاوردهای دولت تدبیر و امید در حوزه بهداشت و درمان برشمرد و گفت : دولت تدبیر و امید توانست با پیشبرد موفقیت آمیز مذاکرات هسته ای تا رسیدن به توافق و مدیریت اجرای برجام تحول اساسی در حوزه سیاست خارجی ایجاد کند.
رییس مرکز تحقیقات و ژئوتکنیک لرزی و بتن توانمند دانشگاه آزاد اسلامی سمنان با بیان این که چالش های اقتصادی کشور را دکتر روحانی رفع و فضا را برای کار و تلاش فراهم کرده است ، گفت: این که رقبای رییس جمهوری اکنون مدعی کار و تلاش می شوند مانند این است که کسی در یک جاده اتوبوس بی دست انداز می خواهد رانندگی کند و این هنر نیست.
حمیدرضا صالحیان افزود : دکتر روحانی در چند سال گذشته توانست تورم در کشور را مهار کند و اقتصاد ورشکسته کشور را دوباره احیا کند.
وی خاطرنشان کرد : در مساله برجام گروه مذاکره کننده به دکتر روحانی اعلام کرده بودند که کار سختی است و رسیدن به این توافق بسیار مشکل است اما دکتر روحانی توانست با اتکا به قدرت مردم، مساله پرونده هسته ای را به سرانجام برساند.
وی ادامه داد : برجام باعث شد ایران از فصل هفت منشور سازمان ملل که بسیار به ضرر مردم بود خارج شود و زمینه برای جذب سرمایه گذاری در کشور فراهم شود.
صالحیان گفت: حرکت پرشتاب اقتصاد از دولتی به سمت خصوصی سازی از اولویت های کشور است و خصوصی سازی باید به معنای واقعی کلمه باشد.
این استاد دانشگاه ادامه داد : اکنون ملت ایران می بینند که بیشتر انرژی دولت تدبیر و امید صرف اصلاح رویه های غلط گذشته و مشکلاتی شد که از دولت قبل به جا مانده بود.
رییس دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان گفت : دولت تدبیر و امید با شعار آرامش در سیاست،آسایش در اقتصاد، امنیت در فرهنگ از طریق احیای اخلاق و تعامل سازنده با جهان سرکار آمده و با این دیدگاه فعالیت خود را در زمینه های مختلف ادامه می دهد.
علیرضا ارغوان در میزگرد ایرنا سمنان اظهارداشت : دولت تدبیر و امید از زمان آغاز به کار خود با انبوهی از مشکلات اقتصادی و سیاسی مواجه بوده و ناچار به اولویت بندی مسایل شد.
وی با اشاره به تورم و پایین آمدن قدرت خرید مردم در زمان تحویل دولت، خاطرنشان کرد: با این وضعیت اسفناک، دولت تدبیر و امید وارد عمل شد و مدیریت کشور را به مدار عقلانیت، اعتدال و تدبیر برگرداند و هم اکنون شاهد ثبات نسبی در اقتصاد کشور هستیم.
وی تثبیت بازار تجاری پس از 37 سال، پیشی گرفتن درآمد مالیاتی از درآمد نفتی، شفاف سازی و هوشمند سازی نظام مالیاتی را از جمله اقدامات قابل تحسین دولت برشمرد و گفت : این اقدامات در شرایط کاهش شدید قیمت نفت در کشور صورت گرفته است.
رییس دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان یادآور شد: پاره شدن زنجیره تحریم ها هر چند هنوز به صورت کامل اتفاق نیفتاده اما با تداوم برجام و تحقق برنامه ها گشایش اقتصادی بیشتری را درکشور شاهد خواهیم بود.
ارغوان تصریح کرد : دکتر روحانی در ایام انتخابات وعده تلطیف فضای سیاسی کشور را به مردم داده بود و مردم نیز با توجه به این شعارها و برنامه ها به ایشان رای داده و انتظار دارند این شعارها تحقق یابد و امروز شاهد تحقق بسیاری از وعده های رئیس جمهوری هستیم هرچند بدخواهان سعی می کنند بذر ناامیدی را در بین مردم بپاشند و خدمات دولت را در بیین مردم ناچیز جلوه دهند.
وی به عنوان مثال برگزاری کنسرت و ایجاد فضای موسیقی را نشان از فضای آزاد و نوعی تحقق حقوق شهروندی دانست و نتیجه این آزادی و احترام به سلیقه افراد شادی و نشاط را به جامعه می آورد.
7339/6026/7342
خبرنگار: محمدرضا یوسف نژاد- الناز ملکی ** انتشار دهنده : جانعلی فتحی
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.