به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی استانداری کردستان، بهمن مرادنیا عصر شنبه در نشست هم‌اندیشی توسعه اقتصادی استان با اشاره به اینکه در آینده از محل ایجاد صنایعی چون پتروشیمی و فولاد مشاغلی ایجاد می شود، اظهار کرد: میزان اشتغال آفرینی این صنایع خیلی زیاد نیست.
وی افزود: بخش خصوصی مسئول تزریق روح امید در جامعه است و دولت نیز تلاش می کند علاوه بر تامین زیرساخت ها، شرایط را برای ورود بخش خصوصی در اجرای طرح ها فراهم کند.
تشکیل شرکت‌ های سرمایه‌گذاری با محوریت بخش خصوصی برای به حرکت درآمدن چرخ‌ های توسعه استان و ایجاد اشتغال ضروری است.
به گفته وی، با اعتبارات دولتی اشتغال قابل توجهی ایجاد نمی شود از این رو باید شرایط را برای مشارکت گسترده بخش خصوصی و ایجاد شرکت‌ های سرمایه گذاری در بخش‌های کشاورزی، صنعتی، گردشگری و بازرگانی فراهم کرد.
مرادنیا گفت: تشکیل کمیته های تخصصی برای بررسی و امکان سنجی ایجاد شرکت های سرمایه گذاری ضروری است و در این کمیته‌ها بخش دولتی باید کمترین دخالت را داشته باشد و تنها مدیران بخش مربوطه به عنوان یک عضو برای همفکری و تسهیل امور حضور داشته باشند.
استاندار کردستان تاکید کرد: ایجاد اعتماد دو طرفه میان بخش خصوصی و دولت مرتفع کننده مشکلات و بروکراسی اداری است و نمونه‌های موفق تشکیل این نوع کمیته‌ها و شرکت‌های سرمایه گذاری در استان‌هایی نظیر کرمان، یزد، فارس وجود دارد که امیدواریم در کردستان نیز تحقق پیدا کند.
مرادنیا با بیان اینکه به عنوان مدیر عالی دولت در کردستان همراه و حامی بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران هستم، یادآور شد: هر مدیری که در امر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در استان مانع تراشی کند بدون هیچ تعارفی از چرخه مدیریت کنار گذاشته می شود.
وی فعالان اقتصادی را به پرهیز از طرح مشکلات گذشته و ایجاد افق جدید در چشم انداز فعالیت‌های آتی فرا خواند و گفت: همه باید به این موضوع فکر کنیم که چگونه می‌توانیم هم از ظرفیت‌های استان و هم از سرمایه‌های داخل و خارج کشور برای توسعه کردستان استفاده کنیم.
**کمبود درآمد و بیکاری مشکل اساسی کردستان است
معاون اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان نیز در این نشست کمبود درآمد و بیکاری را 2 مشکل اساسی استان اعلام کرد و خواستار ارائه راه حل‌های عملیاتی و همفکری برای حل این دو مساله از سوی فعالان اقتصادی بخش خصوصی شد.
حسین فیروزی اظهار کرد: میزان درآمد مردم استان نصف میانگین کشوری است که این امر پیامدهای منفی برای استان بدنبال دارد.
وی با بیان اینکه کمبود درآمد سرانه عامل ایجاد چرخه فقر در جامعه می‌شود، افزود: چرخه فقر نیز عامل به نابودی کشاندن توانمندی‌ها است و خلاقیت و ابتکار را از بین می‌برد.
فیروزی اشتغال را زمینه‌ساز بروز خلاقیت‌ها و توانمندی جوانان در عرصه‌های گوناگون اعلام کرد و گفت: همه باید توجه داشته باشند که بیکاری زمینه ایجاد آسیب‌های اجتماعی را فراهم می‌کند و در آینده می‌تواند مشکلات بسیاری ایجاد کند.
معاون اقتصادی استاندار کردستان تاکید کرد: فعالان اقتصادی کردستان دلسوز و علاقه‌مند به توسعه و پیشرفت استان هستند وبا توجه به مجموعه مشکلات در بخش اشتغال و نیاز استان به افزایش درآمد سرانه انتظار می رود فعالان اقتصادی با ارایه راهکارهای مناسب با مدیران همفکری و هم‌اندیشی داشته باشند.
فیروزی یادآور شد: در چند سال گذشته کارهای خوبی در زمینه حمل و نقل، مهار آب‌ها و زیرساخت‌های دیگر در استان صورت گرفته که همین امر می‌تواند زمینه‌ساز سرمایه گذاری‌های جدید در استان باشد.
وی افزود: لازم است سرمایه‌گذاران برای ایجاد اشتغال و افزایش درآمد مردم به ظرفیت و پتانسیل‌های موجود در استان اتکا کنند.
استان کردستان با 29 هزار و 137 کیلومتر مربع براساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 95 دارای یک میلیون و 603 هزار نفر جمعیت دارد.
استان کردستان بر اساس آخرین تقسیمات کشوری در سال 1390 دارای 10 شهرستان، 29 شهر، 31 بخش، 86 دهستان و یک هزار و 697 آبادی دارای سکنه و 187 آبادی خالی از سکنه است.
دریافت و تنظیم: حسن حسین زاده**انتشار: سلیمانی
3034/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.