سعید ترکمان روز دوشنبه در گفت و گو با افزود : آن زمان هدف صادرات ایران 500 میلیون دلار بود اما این رقم در سال 96 به میزان 60 میلیارد دلار تعیین شد که با با توجه به قوانین سال ها قبل، تحقق این اهداف بسیار سخت است.
وی اظهارداشت : پرداخت تسهیلات با نرخ بالا، افزایش نرخ مالیات، جرایم بیمه ای، حمایت نکردن از صنعت و تولید، نبود دانش در بخش صادرات و قوانین بیمه تامین اجتماعی از جمله مشکلات بخش صادرات کشور است که باید با بازنگری در قوانین برای رفع معضل اقدام کرد.
وی تامین زیرساخت های لازم برای انجام امور صادراتی را از دیگر مشکلات فراروی صادرات برشمرد و گفت : کمبود زیرساخت هایی مانند راه دسترسی و حمل و نقل، یکی از مشکلات اصلی صادرات به ویژه در استان سمنان است.
وی خاطرنشان کرد : رقیب ایران، کشور چین با کمترین هزینه می تواند کالا را به مقاصد صادرات مورد نظر بفرستد اما در ایران هزینه بالای حمل و نقل و جا به جایی کالای صادراتی از معضلات مهم تولیدکنندگان است.
رییس اتحادیه صادرکنندگان اتاق بازرگانی سمنان ادامه داد : در استان سمنان برای رساندن کالاها به مرزهای دریایی یا زمینی، صادرکنندگان متحمل هزینه بسیار بالایی می شوند که با توجه به این که سمنان به نوعی در مرکز کشور قرار دارد، هزینه حمل کالا به استان های مرزی قابل توجه است که باید قانونگذار برای آن راهکاری بیندیشد.
ترکمانی دیگر مشکل صادرکنندگان را کمبود نقدینگی بیان و اضافه کرد : در تمام شرکت های صادراتی استان، تامین نقدینگی یکی از دغدغه های مطرح است.
وی نبود متولی در بخش صادرات را یکی دیگر از مشکلات برشمرد و گفت : صادرکنندگان در صورت بروز مشکل، متولی متمرکز و قابل اعتماد برای مراجعه ندارند.
رییس اتحادیه صادرکنندگان اتاق بازرگانی سمنان تاکید کرد : باید از خام فروشی به سمت تولید محصولات با بهره وری بیشتر حرکت کنیم تا ارزش افزوده بیشتری برای کشور داشته باشد.
وی با بیان این که صادرات نقش مهمی در پایدار کردن اقتصاد کشور دارد،افزود : برای رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی باید از صادرات بهره برد و این امر می تواند اقتصاد کشور را بالنده تر کند.
به گزارش ایرناف در 9 ماهه سال 96 به میزان 168 هزار تن کالا از گمرک استان سمنان به خارج از کشور صادر شده که از نظر ارزش 18 درصد و از نظر وزن 44 درصد افزایش یافته است.
یک هزار و 800 واحد تولیدی و صنعتی در استان سمنان فعالیت دارد.
6026/7339
خبرنگار: محمدرضا یوسف نژاد ** انتشاردهنده: جانعلی فتحی
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.