احمد زمانیان روز دوشنبه در نشست کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی در مشهد افزود: حمل و نقل و ترانزیت یک فرصت بسیار طلایی برای ایران در ابعاد اشتغالزایی، سرمایه گذاری و انتقال و مراوده فرهنگی است.
وی گفت: ترانزیت در ایران می تواند جایگزین نفت شود و می توان حجم ترانزیت کالا را از سالانه 10 تا 11 میلیون تن به 30 تا 40 میلیون تن رساند.

* فرسودگی ناوگان حمل و نقل بین المللی
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: پس از گذشت هفت سال از طرح موضوع فرسودگی ناوگان حمل و نقل و ترانزیت کشور آن هم توسط دستگاههای دولتی هنوز هیچ اقدامی برای حل این مشکل صورت نگرفته است.
وی گرانی این کار، فقدان شفافیت و روان نبودن تسهیلات در این حوزه را علت محقق نشدن شعار نوسازی ناوگان حمل و نقل عنوان کرد.
او افزود: تاکنون شاید تنها حدود دو درصد شرکتها و فعالان حمل و نقل خصوصی کشور از تسهیلات نوسازی ناوگان حمل و نقل بین المللی استفاده کرده باشند.

* نگاه به ترانزیت به عنوان پدیده قاچاق
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: نگاه به ترانزیت به عنوان بخشی از پدیده قاچاق کالا که در برخی از دستگاههای دولتی و مسئولان حاکم است قلب تمام فعالان این بخش را آزار می دهد.
زمانیان افزود: از دیدگاه اتاق بازرگانی خراسان رضوی ترانزیت یک فرصت و بخشی از اقتصاد کشور است که درآمدزاست و وجود قاچاق در ترانزیت از دید ما مردود است. قاچاقی که هم اتفاق افتاده خارج از حیطه مدیران شرکتهای حمل و نقلی و ترانزیتی کشور بوده است .

* نبود متولی خاص دولتی در بخش حمل و نقل و ترانزیت
وی گفت: هم اکنون 18 سازمان و دستگاه از جمله راهداری و حمل و نقل جاده ای، گمرک، وزارت کشور، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز همه خود را متولی امر ترانزیت می دانند اما در هیچ جای دنیا اینگونه نیست.
او افزود: در مناطقی از دنیا که ترانزیت رونق دارد یک دستگاه دولتی به عنوان متولی این کار وجود دارد که همه سازمانها زیر مجموعه آن دستگاه هستند. برای رسیدن به سقف 30 یا 40 میلیون تن ترانزیت کالا از کشور وجود این دستگاه متولی خاص ضروری است.

* مشکلات فرامرزی
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: مشکلات فرامرزی در درجه نخست دامنگیر رانندگان کشور ما می شود. هیچکدام از سفارتخانه های جمهوری اسلامی ایران اطلاعات حمل و نقلی ندارند و حتی با مقررات حمل و نقلی کشوری که در آن مامور هستند نیز آشنا نیستند لذا انتصاب رایزن حمل و نقلی در کشورهای آسیای میانه که بیشترین مراودات خراسان رضوی با آنهاست جز تقاضاهای ما است.
وی افزود: این رایزنی می تواند به صورت آزمایشی ابتدا در یکی دو کشور آسیای میانه برای حل مشکلات آن سوی مرزها راه اندازی شود و سپس در صورتی که تجربه موفقی بود به سایر سفارتخانه ها هم تسری یابد.

* نبود حمایت بانکی
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: طی 25 سالی که حمل و نقل بین المللی در خراسان رضوی راه اندازی شده هیچ حمایت بانکی از این صنعت به عمل نیامده و این در حالی است که در قانون حمل و نقل و عبور کالاهای خارجی از قلمرو جمهوری اسلامی ایران تصریح شده که بانک باید از شرکتهای حمل و نقل بین المللی حمایت کند.
زمانیان افزود: نه تنها بخش حمایت بانکی در قانون عبور کالای خارجی اجرا نشده است بلکه هیچ بخشی از این قانون اجرایی نشده و به بوته فراموشی سپرده شده است.

* مالیات
وی گفت: مالیاتهایی که هم اکنون از بخش حمل و نقل بین المللی و ترانزینت در کشور ما اخذ می شود واقعا آزاردهنده شده زیرا وقتی رکود اقتصادی در تمامی شئون اقتصاد کشور سایه افکنده حمل و نقل و ترانزیتی هم انجام نمی شود اما دارایی اخذ مالیات را بیش از 100 درصد افزایش داده است.
او افزود: کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی به موضوع اخذ مالیات بر ارزش افزوده از این بخش ورود کرد و در شورای گفت و گوی دولت با بخش خصوصی خراسان رضوی مصوب شد که حمل و نقل بین المللی استان از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف باشد.
وی گفت: اداره کل امور مالیاتی و دارایی خراسان رضوی اما هیچ وقعی به این مصوبه ننهادند که باعث شد نسبت به اعتبار مصوبات شورای گفت و گو تشکیک شود.
زمانیان وجود تصمیمهای آنی و خلق الساعه دولتی در بخش حمل و نقل و ترانزیت را باعث بروز مشکلات بیشتر در این حوزه ذکر و بیان کرد: هرگونه تصمیم گیری در این حوزه باید از قبل پیش بینی و اطلاع داده شود.
وی گفت: بخش خصوصی در حوزه حمل و نقل و ترانزیت خسته نمی شود و ما این مسائل را پیگیری می کنیم و در این حوزه هرقدر روانسازی و تسهیل قوانین صورت بگیرد منافعش به سود کشور است.
35 درصد ترانزیت کالاهایی که از کشور صورت می گیرد از مرزهای خراسان رضوی به مقصد کشورهای آسیای میانه و افغانستان انجام می شود.
خبرنگار: کامیار اسماعیل پور **انتشار: حسین کریم زاده
1922/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.