غلامرضا حسنی غربا روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان این که این میزان بارندگی در مقایسه با طولانی مدت هم 23 درصد کاهش یافت، افزود : این آمار مبین این است که خشکسالی و کاهش میزان بارندگی و نزولات جوی پایدار است و همچنان با کمبود آب مواجه هستیم.
وی با بیان این که میزان بارندگی و نزولات جوی در تیر، مرداد و شهریورماه امسال کاهش داشت، اظهار داشت: میزان بارندگی در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته و آمار طولانی مدت پنج درصد کاهش داشته است.
حسنی غربا اظهار امیدواری کرد که نزولات آسمانی افزایش و شرایطی به وجود آید تا همزمان با اجرای طرح احیا و تعادل بخشی شرایط آبخوان ها بهتر و شرایط پایدار شود.
وی با اشاره به میزان اثرگذاری بارش های باران در سال زراعی گذشته بر آبخوان ها، گفت: تغذیه آبخوان ها و سفره های زیر زمینی بستگی به پراکنش زمانی و مکانی دارد و اگر این پراکنش ها به صورت مناسب و در موعد مقرر از سال انجام شود تقویت آبخوان ها را داریم.
مدیرکل هواشناسی استان سمنان با بیان این که اگر چنانچه بارندگی در پراکنش زمانی و مکانی مناسب و در زمان مقرر انجام نشود افت آبخوان ها را داریم، تصریح کرد: برای صیانت از آب های زیر زمینی باید طرح احیا و تعادل بخشی با جدیت پیگیری شود.
حسنی غربا با بیان این که با توجه به کاهش نزولات جوی در سالیان گذشته، جبران میزان افت آبخوان ها نیازمند زمان بیشتری است، اضافه کرد: افت آبخوان ها در طول 15 سال گذشته حدود 143 میلیون متر مکعب بوده است.
میانگین سرانه مصرف آب در کشور حدود 200 لیتر در شبانه روز و در استان سمنان 160 لیتر است، در استان سمنان حدود یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب آب در سال تولید می شود و حدود 150 میلیون مترمکعب کسری مخزن وجود دارد.
7339/6026
خبرنگار: محمدرضا یوسف نژاد **انتشار دهنده : جانعلی فتحی
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.