محمد ناصر هاشمی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این میزان بارش ها که بصورت نقطه ای محاسبه شده نسبت به میانگین بلندمدت تنها یک درصد کاهش داشته اما در مقایسه با سال گذشته که از نظر بارش ها بعنوان سالی پر بارش یاد شده کاهش 33 درصدی داشته است.
وی با اشاره به تغییر در شکل بارش ها بصورت باران و برف و ارتباط آن با خشکسالی اظهار کرد: اگر عمده بارش ها بصورت باران باشد بیشتر آنها با تبدیل شدن به روان آبها و یا آب جاری در صورتی که سد نباشد از استان خارج می شوند و ممکن است با وجود بارش های مطلوب در چنین حالتی همچنان پدیده خشکسالی حاکم باشد.
به گفته وی اگر بارش ها بصورت برف باشد این انباشت برف ها به مرور زمان به درون زمین نفوذ کرده و باعث غنی شدن سفره های آب زیرزمینی می شود که خود عاملی برای از بین رفتن خشکسالی می شود.
هاشمی اظهار کرد: در استان لرستان در شهرستان های کوهدشت، خرم آباد ، رومشکان و پلدختر در سال زراعی جاری میزان بارندگی زیر نرمال بوده است بطوریکه در کوهدشت 18/5 درصد بارندگی ها کمتر از میزان طبیعی بوده است.
وی افزود: خرم آباد و رومشکان هر 2 با 17/5درصد کاهش بارندگی نسبت به میزان طبیعی مواجه هستند و پلدختر نیز امسال هفت درصد کاهش بارندگی نسبت به سال قبل داشته است.
مدیرکل هواشناسی استان لرستان یادآور شد: در سایر شهرستان های استان نیز میزان بارش ها یا بیشتر از حد طبیعی و یا به میزان نرمال اتفاق افتاده است.
وی یادآور شد: در مجموع در چهار شهرستان لرستان یعنی کوهدشت، خرم آباد، رومشکان و پلدختر کاهش بارندگی اتفاق افتاده که در هر کدام از این شهرستان ها در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش بارندگی رخ داده است.
راضیه پیله وران کارشناس اداره کل هواشناسی استان لرستان نیز در این زمینه در گفت و گو با ایرنا گفت: میانگین بارش های لرستان در بلند مدت 448/7 میلی متر ثبت شده است.
وی افزود: تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین و افزایش گازهای گلخانه ای طی 10 سال اخیر با اضافه شدن پدیده ریزگردها و گرد و غبار در مناطق غربی کشور از عواملی هستند که در کاهش میزان بارندگی ها و پدیده خشکسالی اثرگذار است.
1920/6060
خبرنگار:مهری دریکوند**انتشاردهنده:محمد علیدوستی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.