به گزارش ایرنا، امامزادگان جعفر و محمد(ع) دامغان در سال 1310 به شماره ٨2 به ثبت ملی رسیده است که قدمت آن به قرن پنجم هجری قمری می رسد، این مجموعه امام‌زادگان در مرکز شهرستان دامغان قرار دارد و شامل بقعه امام‌زاده محمد (ع)، امامزاده جعفر(ع)، آرامگاه شاهرخ و بنای چهل دختران است.
امامزاده جعفر با چهار واسطه به امام چهارم می رسد که نسب نامه این امامزاده را جعفر بن علی بن حسن بن علی بن عمربن علی بن حسین بن علی بن ابیطالب (ع) می دانند که با این واسطه ها به امام سجاد (ع)، سپس امام حسین(ع) و بعد امام علی(ع) می رسد.
گنبد این امام‌زاده از میزان متعارف بلندتر است و در سال‌های اخیر با آجر معمولی به سبک پله‌ای بازسازی شده است، صحن امام‌زاده جعفر (ع) مستطیل بوده و به فاصله 20 متری از خیابان اصلی است که در ورودی مجموعه، بقعه‌ای قرار دارد که به امام‌زاده محمد (ع) معروف است، امام‌زاده محمد (ع) را از اولاد حضرت امام موسی الکاظم (ع) می‌دانند.
این بقعه هشت ضلعی است که در پایه ایوان مقابل سنگ وقف نامه، سنگی نصب شده است که روی این سنگ، صلوات بر پیغمبر اکرم (ص) و ائمه دوازده‌گانه به دست میرزا علاءالدوله، پسر بایسنقر ابن امیر تیمور گورکانی معاصر است که کتیبه مقصوره مسجد گوهرشاد مشهد روی کاشی ممتاز به خط او است.
وقف نامه این امامزادگان در سال 815 هجری قمری در شهر دامغان تنظیم و به تایید 109 تن از شهود و بزرگان قرن نهم دامغان مسجل است، این وقف نامه را نمونه بسیار زیبایی از شیوه سند نویسی قرن مذکور می دانند که بر کاغذ سمرقندی کتابت شده است که بخش خطبه سند به مرور زمان از بین رفته است، واقف این بنا از امرای سلسله کارکیای گیلان است که شرح حالشان در تاریخ طبرستان ظهیرالدین مرعشی آمده است.
از جمله آثار قابل ذکر تاریخی امامزاده جعفر(ع) دو سنگ نوشته مفصل با تاریخ های 816 و 851 بوده که در دو سوی در ورودی نصب شده بود که از نظر تاریخی آن را دارای اعتبار فراوان می دانند به ویژه آنکه نکات مذکور در دومین سنگ نوشته در ارتباط با نوع مالیات‌های قرن نهم در منطقه اهمیت خاصی دارد.
حال پس از گذشت قرن ها، به سبب افزایش جمعیت، تعریض خیابان ها و مراجعات به این امامزادگان، طرح تعریض و رفع کمبودها در دستور کار اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دامغان قرار گرفته است، برپایی نماز در این مکان مقدس به دلیل برودت هوا در نیمه دوم سال و نبود فضای سرپوشیده به طور کامل قطع می شود.
در سال گذشته در ماه محرم به دلیل قطع نشدن نماز و برپایی عزای سیدالشهدا، چادرهای برزنتی با داربست در صحن امامزادگان برپا شد که به دلیل خطرات احتمالی بر اثر بادهای دامغان پس از ماه محرم جمع آوری شد، در نیمه نخست سال، نماز جماعت بسیار باشکوهی در صحن مسجد اقامه می شود به طوری که طبق پیش‌بینی سازمان اوقاف و امور خیریه دامغان، در طول تابستان امسال بیش از 900 هزار نفر در این مکان اقامه نماز داشتند.
اوقاف و امور خیریه دامغان با نگاه ویژه به این مجموعه امامزادگان، قصد توسعه و بهسازی مجموعه برای بهره‌برداری دینی، فرهنگی و به ویژه استفاده زائران رضوی عبوری از دامغان را دارد، از سوی دیگر سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری نیز ضمن تاکید بر توسعه این مجموعه به بهترین شکل، به دنبال تایید طرحی با نگاه جامع و پیش‌بینی شرایط فرهنگی و ظرفیت گردشگرپذیری آن است.

**برنامه اوقاف دامغان برای طرح توسعه امامزادگان در چهار هزار و 500 مترمربع
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه دامغان گفت: فضای توسعه و ساخت و ساز امامزادگان جعفر و محمد در ابتدای سال 96 با تخریب بیمارستان جنب امامزاده که به نام زایشگاه 11 محرم معروف بود، مهیا شد، با تخریب زایشگاه کنار امامزاده، چهار هزار و 500 مترمربع زمین به نام موقوفه امامزادگان جعفر و محمد (ع) اخذ سند شد.
حجت الاسلام مرتضی میرکو گفت: نقشه جامع عمران تهیه شده در اداره کل اوقاف و امور خیریه و میراث فرهنگی، صنایع دستی، گردشگری استان سمنان تایید شده و در انتظار تایید از سوی سازمان میراث فرهنگی کل کشور است.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه دامغان گفت: پس از تایید نقشه جامع عمرانی، کار توسعه و ساخت و ساز صحن جدید آستان امامزادگان آغاز می شود که شبستان، فضای سبز، نمازخانه، سرویس بهداشتی و سقاخانه از امکانات پیش‌بینی شده برای این صحن جدید است.

**هیچگونه تاییدیه ای از میراث فرهنگی استان سمنان صادر نشده است
کارشناس عالی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان گفت: نقشه طرح جامع اداره اوقاف دامغان مبنی بر توسعه امامزاگان دچار اشکالاتی بود که ازسوی اداره کل تایید نشده است.
امیدعلی صادقی اضافه کرد: طی جلسات چند روز گذشته مقرر شد پس از تایید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی، و گردشگری کشور، مشکلات طرح به اداره اوقاف شهرستان دامغان برای رفع نواقص ارسال شود.

** اهمیت تاریخی، فرهنگی و گردشگرپذیری مجموعه درنظر گرفته شود
فرماندار دامغان گفت: بقعه امامزادگان جعفر و محمد (ع) دامغان دارای پیشینه تاریخی بالایی است و با توجه به قرار گرفتن در مرکز شهر، می تواند به یک مکان و قطب معنوی تبدیل شود، بهسازی و طرح توسعه و مرمت امامزادگان باتوجه به سابقه تاریخی و موقوفه بودن بنا، به عهده سازمان اوقاف و امور خیریه و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی، و گردشگری است که باید طرحی جامع و دربرگیرنده همه انتظارات در این مکان مقدس اجرا شود.
علی اصغر مجد ضمن تاکید بر اجرای طرح بزرگ و اساسی در این مکان، افزود: با توجه به تاریخ کهن دامغان و قرار داشتن در مسیر زائرین امام رضا (ع)، این شهرستان دارای تردد بالایی است که باید فضای مناسبی در خور این شهر به منظور بهره گیری شهروندان و زائرین امام هشتم(ع) فراهم شود. فرماندار دامغان تصریح کرد: طرح جامع امامزادگان جعفر و محمد(ع) دامغان باید دربرگیرنده همه ظرفیت های کارشناسی شده شهرستان باشد و با پیش‌بینی‌های همه‌جانبه برای پذیرش جمعیت قابل توجه همراه باشد.

** توسعه امامزادگان دامغان به نگاه جامع و فراگیر نیاز دارد
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی، و گردشگری دامغان گفت: تدوین یک طرح جامع برای بهسازی امامزادگان دامغان نیاز به یک مشاور است تا از نوع ساخت و ساز، نوع زمین، فضای شهری و طرح جامع شهر بازدید کرده و سپس طرح توسعه امامزاده را با وجود شاخص‌های موجود تهیه کند.
معصومه داوودیان اضافه کرد: متاسفانه با توجه به در نظر نداشتن مشاور در این طرح عمرانی، طرح توسعه امامزادگان از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی، و گردشگری استان طرحی ابتدایی دانسته شده است، ساخت و ساز در زیر زمین و ابتدایی بودن طرح، مهمترین مشکل طرح جامع اوقاف و امور خیریه دامغان برای این بقعه مهم است.
وی تصریح کرد: در این طرح، ساخت زیرزمین نیز برآورد شده است که در این زمینه، ورود به عرصه ممکن نیست و امکان صدمه دیدن ساختمان های قدیمی امامزادگان نیز وجود دارد.
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دامغان گفت: توسعه و ساخت و ساز مجموعه امامزادگان به عنوان یک امر مهم در شهرستان است که باید با رفع نواقص و آماده کردن طرح جامع و کامل توسط اداره اوقاف به انجام برسد.
شهرستان دامغان دارای 3٨ امامزاده است که از این تعداد 6 امامزاده در شهرها و بقیه در روستاهای این شهرستان واقع است.
9856/6103 گزارش: میثم اسماعیلی ** انتشار دهنده : مصطفی دهقان
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادهای استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.