به گزارش ایرنا، بهروز اسودی سه شنبه شب در نشست هماهنگی برگزاری همایش توسعه شرق استان، در فرمانداری ویژه شهرستان شاهرود افزود: در این منطقه زیربنا ها برای توسعه صنعت و سرمایه گذاری کافی نیست.
وی با اشاره به وجود 322 طرح آماده در حوزه صنایع استان گفت: باید زیرساخت های حمل و نقل، آب، محیط زیست، بیمه، مالیات و تسهیلات بانکی همانند غرب استان در شرق نیز ایجاد شود تا بتوان شاهد سرمایه گذاری صنعتی در این منطقه بود.
اسودی اضافه کرد: در شاهرود چهار شهرک صنعتی با 477 هکتار زمین داریم اما هنوز 100 هکتار از آن هم پر نشده است.
وی با اشاره به وجود 254 واحد صنعتی در شاهرود گفت: 14 درصد از صنایع استان، 13 درصد از سرمایه گذاری در بخش صنعت و 13 درصد اشتغال در حوزه صنعت استان مربوط به شاهرود است.
مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان سمنان با بیان اینکه بحث اساسی در شرق استان معدن است، افزود: سه عامل اکتشاف، استخراج و فراوری باید در معادن شرق استان به طور ویژه دیده شود.
اسودی ادامه داد: اکتشاف معادن دارای ریسک بالایی است و به همین دلیل حمایت دولتی از آن صورت نمی گیرد اما نهادهای دولتی هم نباید جلوی اکتشاف ها را بگیرند.
وی یادآور شد: اکتشاف مس و پلی متان نخستین اولویت برای سرمایه گذاری خارجی بوده و طرح هایی نیز برای تولید مواد اولیه آلومینیوم، سنگ آهک خام و اکتشاف تکمیلی برای شناسایی سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی آماده شده است.
اسودی درباره مرحله استخراج در معادن نیز گفت: ماشین آلات معدن به دلیل ارایه نشدن تسهیلات بانکی کهنه شده، بازده کار را کاهش می دهد و هر روز نیز ممکن است مشکلی در معادن به وجود آورد.
وی بهره برداری از شورابه ها برای استحصال پتاسیم و منیزیم را یکی دیگر از طرح های استان در حوزه معدن برشمرد و افزود: نیاز استان 350 هزار تن است اما با کمبود 290 هزار تنی این مواد رو به رو هستیم در حالی که در طرود چندین میلیارد تن از آن را داریم.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان بر ضرورت تزریق علم به صنعت هم تاکید کرد و گفت: معدن به تنهایی ارزش نداشته و فراوری مواد ارزش آن را تا هزار برابر افزایش می دهد.
اسودی به برخی طرح های پیشنهادی استان در این خصوص هم اشاره کرد و افزود: ساخت 6 واحد پنج هزار تنی تولید کنسانتره مس در طرود در برنامه قرار گرفته است.
وی ادامه داد: تولید سنگ های مصنوعی، الیاف شیشه ای به دلیل سیلیس فراوان در منطقه، کارخانه ترابری ژرمانیوم در دامغان و شاهرود و استفاده از باطله های معدن زغالسنگ هم از دیگر طرح های پیشنهادی است.
استان سمنان یکهزار و 700 پروانه بهره برداری در بخش صنعت و معدن و بیش از 40 هزار بهره بردار در بخش های مختلف کشاورزی دارد.
سهم اشتغال استان سمنان در بخش صنعت و معدن بیش از 38 درصد و در کشاورزی بیش از 14 درصد است.
7359/6167 خبرنگار: مهسا شانیان ** انتشار دهنده : محسن شاکری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.