محمد سعیدی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در تیر و مرداد 96، بیش از 150 هزار راس دام سبک و 43 هزار راس دام سنگین استان سمنان برای پیشگیری از بیماری تب برفکی واکسینه شدند و در آبان 96 مرحله دوم واکسن تب برفکی برای 500 هزار راس دام سبک و 50 هزار راس دام سنگین آغاز می شود.
مدیر کل دامپزشکی استان سمنان یادآورشد: طرح واکسیناسیون تب برفکی با مشارکت 30 گروه خصوصی و دولتی در قالب 60 نفر انجام می شود.
وی تصریح کرد: واکسیناسیون تب برفکی برای دام سبک وعشایر رایگان است و برای دیگر دامداران به ازای هر راس دام سنگین 35 هزار ریال است.
سعیدی با اشاره به این که مشکلی برای تامین واکسن مورد نیاز برای مقابله با تب برفکی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: تا کنون 15 هزار و 700 بازدید از دامداری ها برای مراقبت و کنترل بهداشتی انجام شده به 40 بهر بردار آموزش ارایه شده است.
وی خاطرنشان کرد: تب برفکی بیشتر در دام های سنگین با سن زیر 6 ماه بروز می کند که با علایمی چون زخم سُم، سقط جنین، زخم دهان و لب، کاهش وزن، کاهش شیردهی و تب همراه است.
مدیر کل دامپزشکی استان سمنان تصریح کرد: تب برفکی با آغاز فصل زمستان ، خسارت های جدی به دام وارد می کند که غیرقابل جبران است و بهترین راه جلوگیری از این بیماری، واکسیناسون به عنوان اصلی ترین روش پیشگیری است.
حدود 2.5 میلیون راس دام در استان سمنان وجود دارد و 25 درصد گوشت قرمز در این استان توسط عشایر تولید می شود.
6103/7344
خبرنگار: امیرحسین کاشی منش ** انتشاردهنده: مصطفی دهقان
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.