به گزارش ایرنا، در هفته جاری رقابت های مینی بسکتبال بانوان منطقه یک کشور به میزبانی شهرستان شاهرود برگزار شد. مسابقاتی که از یک سو افتخاری برای شاهرود به شمار می رفت که نماینده سمنان در دیدار با تیم های تهران، مازنداران و قم باشد و از دیگر سو موقعیت مناسبی برای ارزیابی جایگاه ورزش بانوان شهرستان و فاصله آن با دیگر شهرها به ویژه کلان شهر تهران بود.
اما آنچه که در نگاه نخست و از جایگاه تماشاچیان قابل دریافت بود، پیش از هرچیز تفاوت بسیار زیاد آمادگی جسمانی بازیکنان تهرانی با دیگر استان ها به ویژه سمنان بود که در نهایت سبب ایجاد اختلاف بسیار زیاد در امتیاز آوری تیم ها می شد.
در میان این دو تفاوت اما انبوهی از ویژگی ها بود که به روشنی مشخص می کرد تیم پایتخت در کسب رتبه نخست، هیچ شک و تردیدی به خود راه نمی دهد.
نایب رییس هیات بسکتبال شهرستان شاهرود در این خصوص به ایرنا گفت: بازیکنان ما امکانات مساوی با بازیکنان پایتخت ندارند و فقط تعدادی از دانش آموزان مدارس هستند که با کم ترین تمرین و بازی تدارکاتی وارد مسابقه شده اند.
نیره هادی افزود: شرایط فرهنگی و اقتصادی خانواده ها برای سرمایه گذاری آنان در حوزه ورزش متفاوت است به گونه ای که برخی از آنان حتی توان پرداخت 50 هزار تومان ورودی مسابقات را ندارند چه برسد به اینکه بتوانند برای بازی به دیگر شهرها هم اعزام شوند.
وی ادامه داد: این مسابقات بین دختران و در گروه سنی زیر 12 سال برگزار شده و این کودکان وقتی تفاوت خود را چه در زمین بازی و چه از لحاظ ظاهر با دیگر تیم های بزرگ می بینند، غصه دار و سرخورده می شوند.
مربی تیم نوجوانان و جوانان بسکتبال بانوان شاهرود هم به خبرنگار ایرنا گفت: شهرستان شاهرود ورزشکاران با استعداد بسیاری دارد به طوری که توانسته است در همه مقاطع تحصیلی در استان سمنان رتبه نخست بسکتبال را از آن خود کند.
لاله حسین پور با اشاره به حذف مسابقات استانی، افزود: با این وجود امسال مسابقات بین مدرسه ای در شاهرود برگزار شد و ما توانستیم در رده های مینی، نوجوانان و جوانان تیم تشکیل بدهیم اما مسلم است که تیمی که از بین صدها بازیکن انتخاب شود با تیمی که از میان 15 دانش آموز انتخاب می شود بسیار متفاوت است.
وی با بیان اینکه خانواده ها آشنایی کافی با ورزش بسکتبال ندارند، اضافه کرد: این ورزش نیاز به هوش بالا برای تصمیم گیری در ثانیه دارد و علاوه بر آن نیازمند تحرک زیاد است بنابراین در بیشتر موارد افراد باهوش در این ورزش موفق تر هستند.
همچنین رییس اداره ورزش و جوانان شهرستان شاهرود در گفت و گو با ایرنا، با اشاره به نمایندگی شاهرود در رقابت های منطقه ای بسکتبال، افزود: فراوانی انتخاب بازکنان در جامعه نخستین عاملی است که سبب تمایز تیم شهرستان های کوچک با کلان شهر ها می شود.
مجید محمدی با بیان اینکه اختلاف سطح فرهنگی هم از دیگر تفاوت های این تیم ها به شمار می رود، اضافه کرد: به اندازه ای که در تهران به ورزش بانوان و قرار گیری ورزش در سبد خانواده ها اهمیت می دهند، این وضعیت در شهرهای کوچک دیده نمی شود.
وی مهارت در فرایند استعدادیابی را از دیگر تفاوت های این تیم ها دانست و گفت: مربیان باید برای انجام فرایند استعداد یابی آموزش ببینند و یادبگیرند بر اساس چه معیارهایی بازکنان مورد نیاز خود را انتخاب کنند و به همین دلیل در شهرستان هم با توجه به اعتباراتی که در نظر گرفته شده، در حال رایزنی برای آموزش مربیان هستیم.
محمدی با تاکید بر اینکه کمک های اداره ورزش و جوانان فقط به اندازه گذران امور جاری هیات هاست، گفت: البته این مبلغ ها چشمگیر نیست اما هیات ها خودشان از راه فرایندهای قانونی تعریف شده همچون تبلیغات، می توانند درآمد داشته باشند.
وی ادامه داد: اداره ورزش و جوانان شهرستان شاهرود چهار میلیون تومان در اختیار هیات بسکتبال برای کمک به تامین هزینه های میزبانی این مسابقات و رقابت های پسران در هفته آینده قرار داده است.
محمدی همچنین با بیان اینکه اولویت اداره ورزش و جوانان توجه به ورزش همگانی، روستایی و بانوان است، افزود: رسیدگی به مکان های ورزشی از جمله دیگر وظایف این مجموعه و یکی از مطالبات مهم مردم است.
رییس اداره ورزش و جوانان شاهرود با بیان اینکه امروزه همه دستگاه ها به سمت کمک گرفتن از خیران می روند، اضافه کرد: در امر ورزش هم از آنجایی که بودجه اداره همه هزینه های هیات ها را تامین نمی کند، می توانند با مراجعه به خیران 'ورزش یار' بخشی از هزینه های خود را تامین کنند.
با ان همه، با وجود اینکه تفاوت میان تیم ها ویژگی خوبی برای ایجاد رقابت و انگیزه میان آنان به شمار می رود اما به نظر می رسد بهتر باشد فدراسیون ها در تقسیم بندی مناطق علاوه بر موقعیت جغرافیایی، ملاک های دیگری هم چون شرایط و امکانات استان ها را نیز در نظر بگیرند تا به جای ایجاد حس رقابت، احساسات دیگری به ویژه در تیم های پایه و میان بازیکنان شکل نگیرد و به این باور برسند که آنان هم می توانند در جایگاه های برتر قرار گیرند.
مسابقات مینی بسکتبال بانوان قهرمانی منطقه یک کشور روز دوشنبه گذشته در شاهرود پایان یافت و تیم تهران در جایگاه نخست قرارگرفته و تیم های مازندران، سمنان و قم به ترتیب در رده های بعد جای گرفتند.
7359/6167 خبرنگار: مهسا شانیان ** انتشار دهنده : محسن شاکری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.