به گزارش ایرنا، احمد همتی روز شنبه در همایش دستاوردهای اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی و تجلیل از موثرین این بخش در سالن هلال احمر سمنان، افزود: با وجود اینکه بخش کشاورزی سهم 25 درصدی در اقتصاد کشور دارد اما شاهدیم که حدود هفت درصد تسهیلات بانکی به این بخش اختصاص یافته است.
وی با اشاره به اختصاص بیش از 15 درصد تسهیلات بانکی به صادرات غیر نفتی در کل کشور، اظهار کرد : این موضوع ناعادلانه است و در برنامه ای که دولت و مجلس برای اصلاح سیستم بانکی دارند باید سهم بخش کشاورزی از تسهیلات کم بهره بانکی افزایش و به بهره برداران و تولیدکنندگان این بخش پرداخت شود.
وی، مهم ترین و آسان ترین راه تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی را در بخش کشاورزی دانست و گفت: با توجه به وجود استعداد های نیروهای انسانی متخصص و تحصیل‌کرده در عرصه کشاورزی و زمین های مستعد و حاصلخیز می توان با حمایت از بخش کشاورزی برای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی گام جدی برداشت.
نماینده مردم شهرستان های سمنان، مهدی‌‎شهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی افزود : با تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی در همه بخش ها از جمله بخش کشاورزی، می توان کشور را در برابر توطئه و دسیسه های دشمنان مقاوم کرد.
همتی با اشاره به جایگاه خوب ایران در سازمان فائو(سازمان غذا و کشاورزی جهان)، گفت: با استفاده از این نهاد و سایر نهادهای بین‌المللی می‌توانیم جهش‌های خوب و مثبتی به منظور تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی داشته باشیم.
وی با اشاره به اجرای آمایش سرزمین در سه سال اخیر در کشور و استان سمنان ، تصریح کرد : اعتقاد دارم که می‌توانیم برنامه‌ریزی دقیق در حوزه کشاورزی، دامپروری، شیلات و تولیدات مرتبط با این حوزه داشته باشیم.
عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکل کم آبی در کل کشور به ویژه در استان سمنان، گفت: اگر چه تولید برخی از محصولات استراتژیک از جمله گندم در حد خود کفایی کشور باید انجام شود اما لزومی ندارد برخی از تولیدات کشاورزی غیر استراتژیک که آب زیادی نیاز دارد را تولید کنیم.
همتی اضافه کرد: با توجه به شرایط کشور باید به سمت و سوی کاشت محصولاتی که برای رشد و پرورش آن نیازمند آب کمتری هستیم، حرکت کنیم.
وی با اشاره به اجرای 300 هزار هکتار سامانه نوین آبیاری در 2 تا سه سال اخیر در کشور، اظهار کرد: در استان سمنان هم بیش از 9 هزار هکتار مجهز به سامانه نوین آبیاری شده و اجرای این طرح در سال 96 نیز در سطح 12 هزار هکتار پیش بینی شده و با اجرای آن گام‌ مؤثری برای مدیریت آب استان برداشته خواهد شد.
نماینده مردم شهرستان‌های سمنان، مهدی‌‎شهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر لزوم استفاده از از تکنولوژی‌های پیشرفته برای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی، افزود: اکنون کشورهایی که دارای آب فراوان هستند از تکنولوژی های آبیاری نوین استفاده می کنند و ما نیز باید برای دستیابی به تکنولوژی بالاتر تلاش کنیم و از نظرات کارشناسان و صاحبنظران بهره ببریم.
همتی استفاده از منابع آبی داخل کشور، آبهای مرزی، آبهای دریای شمال و جنوب را خواستار شد و افزود: در این بخش همه استانها و مردم باید با استفاده بهینه و علمی و کارشناسی و با همکاری یکدیگر و به دور از هر گونه تعصب از سهم خود از این آبها استفاده کنند، در غیر اینصورت کشورهای دیگر سهم خود را از این آبها برداشت خواهند کرد.
وی گفت: باید کسانی که قدرت مدیریت دارند را برای تشکیل تعاونی‌ها تشویق کنیم تا دلالان از چرخه تولید حذف و سود حاصل از فروش محصولات در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد.
همتی برافزایش صادرات محصولات کشاورزی و بازار یابی تاکید کرد و گفت: زمانی که بهترین محصولات دنیا را در اختیار داشته باشیم ولی صادرات به اندازه کافی صورت نگیرد، به اهداف نمی رسیم و باید با بازار یابی سهم صادرات خود را در بخش کشاورزی افزایش دهیم.
در این همایش تعدادی از فعالان حوزه جهادکشاورزان و مدیران تقدیر شدند.
7470/6026/
خبرنگار: علیرضا عربی **انتشار دهنده: جانعلی فتحی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.