به گزارش ایرنا، حمیدرضا حسنی پنجشنبه در نشست شورای اداری شهرستان شاهرود گفت: با توجه به بازدید بیش از 50 هزار نفر از نمایشگاه نوروزی سوغات و صنایع دستی شاهرود درسال گذشته، مکان نوروزگاه در کنار این نمایشگاه آماده شده است.
وی با بیان اینکه آیین های سنتی شهرستان شاهرود در نوروزگاه برای آشنایی گردشگران اجرا می شود، افزود: متاسفانه میراث معنوی و ناملموس و آیین های نوروزی شاهرود رو به فراموشی است در حالی که آیین هایی چون آب دعا در لحظه تحویل سال، گل هاکنی در مجن، عیدانه و طوق بندان شاهرود دارای شماره ثبت تاریخی ملی است.
دبیر ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی شهرستان شاهرود ادامه داد: با همکاری اداره های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان همه روزه در این مکان گروه های آیینی و موسیقی به اجرا می پردازند.
حسنی به برگزاری جشن های نوروزی در بخش بیارجمند نیز اشاره کرد و گفت: این جشن ها با همکاری بخشداری بیارجمند در روستاهای احمد آباد، خانخودی و شهر بیارجمند برگزار می شوند.
وی از فعالیت ثمن ها و برپایی تورهای رایگان برای مسافران نوروزی خبر داد و افزود: این تورها از مجموعه تفریحی آبشار پذیرای مسافران بوده و آن ها را به وسیله اتوبوس های شهرداری و با همراهی راهنمای محلی به مکان های تاریخی بسطام و شاهرود می برند.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شاهرود یادآور شد: شاهرود دارای 130 اثر ثبت شده تاریخی است و از این تعداد، 60 اثر بنای تاریخی هستند.
حسنی از صنایع دستی شهرستان نیز یاد کرد و گفت: محصولاتی چون سفال و سرامیک، نمدمالی، گلیم و جاجیم در بیش از 20 غرفه نمایشگاه نوروزی به فروش می رسند.
وی همچنین یادآور شد: جشنواره شکوفه های بهاری از دیشب با همکاری شهرداری بسطام در این شهر آغاز شده و دو شب دیگر نیز ادامه دارد.
بیر ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی شهرستان شاهرود، همچنین ظرفیت مجموعه هتل ها، مهمان پذیرها و اقامتگاه های بوم گردی شهرستان را یکهزار و 745 نفر در هر شب اعلام کرد و گفت: 85 مدرسه با 600 کلاس، نمازخانه و سوئیت، آمادگی پذیرفتن شش هزار نفردر هر روز را دارند.
حسنی ادامه داد: زائرسراهای دهملا، دیزج، ثامن و امام جواد (ع) و مسجد ابوالفضل(ع) نیز ظرفیت پذیرش دو هزار و 450 نفر را دارند.
وی اضافه کرد: با توجه به وجود سالن های اضطراری ورزشی و مساجد، امکان اسکان مسافران تا 15 هزار نفر افزایش می یابد.
شهرستان شاهرود به عنوان یکی از بزرگترین شهرستان های ایران اسلامی در 390 کیلومتری شمال شرق تهران با 1400 متر ارتفاع از سطح دریا و اقلیم های متفاوت جغرافیایی، بزرگترین پناهگاه های حیات وحش و مناطق حفاظت شده را در خود جای داده و با احتساب مناطق شکار ممنوع موجود به سرزمین پنج اقلیم مشهور است.
قدمت تاریخی سکونت درمنطقه شاهرود بر اساس گمانه زنی‌های باستان شناسان و حفاری های به عمل آمده به یکهزار سال قبل از میلاد مسیح می رسد.
7359 /6167 خبرنگار: مهسا شانیان ** انتشاردهنده: محسن شاکری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.