وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دولت به دنبال واگذاری تمامی فعالیت‌های فرهنگی به اصحاب فرهنگ و هنر است از این‌رو تنها سیاستگذاری، حمایت، بسترسازی و نظارت فرهنگی را عهده‌دار خواهد بود.

به گزارش جماران، سیدرضا صالحی‌امیری بعدازظهر سه‌شنبه 24 اسفند در گردهمایی اصحاب فرهنگ و هنر استان همدان، اظهار کرد: با تمجید از استاندار همدان در ایجاد فضای مناسب فعالیت برای اصحاب فرهنگ و هنر و قلم، به تأثیرگذاری دیار همدان در فرهنگ و تمدن اشاره و عنوان کرد: سخن از همدان شیرین بوده و دارای رمز و رازهای مکشوف نشده‌ای است.

وی با بیان اینکه باید در سطح ملی و استانی تلاش گسترده برای کشف حقایق فرهنگی و تمدنی و جغرافیای استان همدان و تأثیرگذاری آن در تحولات فرهنگی صورت گیرد، اظهار کرد: جوانان این استان باید به سبقه و تبار تاریخی، تمدنی و فرهنگی طولانی استان همدان که در مطالعه ادوار تاریخی به مثابه نگینی درخشان نورافشانی می‎کند، احساس غرور و افتخار کنند.

صالحی‌امیری به جغرافیای استان در تحولات فرهنگی، قرارگیری مرکز تلاقی تمدن، فرماندهی بیش از 30 ساتراپ و منطقه در تاریخ اشاره کرد و افزود: بنابر نوشته‌های مورخان، همدان دارای پهنه جغرافیایی وسیعی بوده و حجم زیاد جنگ‌ها و تهاجمات و دست به دست شدن‌ها و مقاومت‌ها، نشان از اهمیت این سرزمین داشته و در نهایت همدان پیروز مانده و حیات فرهنگی و سیاسی خود را ادامه داده است. 

وی با اشاره به سیر تاریخی و تمدنی همدان از دوران مادها، ساسانیان و دوره معاصر، به پیام ثانوی این امر اشاره و عنوان کرد: همدان سرزمین رمز و رازهاست و اصحاب فرهنگ و هنر و قلم با تلاش بیشتر به بخشی از این خلأها برای نسل‌های آینده پاسخ دهند.

وی عنوان کرد: برای انجام امور فرهنگی و عدم شعارزدگی باید یک گفتمان فرهنگی شکل گیرد به طوریکه می‌توان به فرمایشات مقام معظم رهبری در این زمینه اشاره کرد.

وی با بیان اینکه گفتمان فرهنگی بر 4 اصل انسجام فرهنگی، تنوع فرهنگی، عقلانیت فرهنگی و دیانت فرهنگی استوار است، تصریح کرد: انسجام فرهنگی، همگرایی همه ظرفیت‌های فرهنگی به سمت اهداف متعالی است که در حال حاضر نیاز اصحاب هنر و رسانه انسجام فرهنگی است البته از آنجا که ایران کشوری با 6 هزار گویش و مذاهب و زبان، نحله فکری و جریانات مختلف است از این‌رو باید آزادی فکر، اندیشه و قلم در میان همگان به رسمیت شناخته شود .

صالحی‌امیری اضافه کرد: نظام فرهنگی مبنی بر عقلانیت و واقعیت‌های جامعه است و نفی واقعیت‌ها نفی عقل است به طوریکه ایران کشوری اسلامی و دینی با پایه‌های ارزشی و اعتقادی محکم است بنابراین گفتمان‌ها فرهنگی باید عقلانی و دینی باشد.

وزیر ارشاد ادامه داد: دولت به دنبال واگذاری تمامی فعالیت‌های فرهنگی به اصحاب فرهنگ و هنر است از این‌رو تنها سیاستگذاری، حمایت، بستر سازی و نظارت فرهنگی را عهده‌دار خواهد بود که از مهمترین اقدامات انجام شده در این راستا تصویب تشکیل سازمان نظام رسانه‌ایست که به‌زودی اتحادیه ناشران و سازمان نظام هنر نیز تشکیل می‌شود.

وی بیان کرد: شعار ما «تهران، ایران نیست» است که بر این اساس در راستای اجرای عدالت فرهنگی در سراسر کشور به دنبال توزیع عادلانه همه ظرفیت‌ها در سطح کشور، نفی تبعیض فرهنگی و باور به استفاده از ظرفیت‌های استان‌های سراسر کشور هستیم.

صالحی‌امیری عنوان کرد: سیاست قطعی وزارت فرهنگ و ارشاد، شفاف‌سازی تمامی فعالیت‌های حوزه فرهنگ و هنر است که این مهم را با ارائه گزارش عملی خواهد کرد همچنین صدور سالانه دو هزار و 500 مجوز برای فعالیت رسانه‌های مختلف در سطح کشور شاهدی بر این ادعاست.

وی با اشاره به اینکه جامعه دچار سوءمصرف فرهنگی شده است، خاطرنشان کرد: نیازمند گسترش سرانه فرهنگی متناسب با ذائقه و نیاز جامعه برای کاهش آسیب‌ها و معضلات اجتماعی هستیم از این‌رو باید مصرف فرهنگی نظیر مطالعه، فیلم، شعر، قرآن، مسجد، محراب و منبر را افزایش دهیم.

وزیر ارشاد اظهار کرد: افزایش سرانه مصرف فرهنگی منجر به ساخت زیست فرهنگی که همان سیاست قطعی وزارت فرهنگ است، می‌شود به طوریکه راه عبور از چالش‌ها، تنش‌ها و مناقشه‌های فرهنگی و افزایش تعاملات و توسعه فرهنگی، گفت‌وگو فرهنگی است که این خود نیز باعث ایجاد جامعه اخلاقی خواهد شد.

وی با بیان اینکه دو هزار خادم قرآنی در سطح کشور بیمه شده‌اند، گفت: در سطح کشور 23 هزار کانون مساجد و مؤسسات قرآنی بسیاری وجود دارد که بی‌شک وزارتخانه از همه آنها حمایت کرده و می‌کند اما مؤسسات قرآنی باید در کنار آموزش قرآن به بحث تدبر در آن نیز بپردازند و این نکته نیز قابل ذکر است که بودجه قرآنی در سال 96 افزایش خواهد یافت.

توسعه فرهنگی بدون زیرساخت فرهنگی به مقصد نمی‌رسد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه توسعه فرهنگی بدون زیرساخت فرهنگی به مقصد نخواهد رسید، گفت: توسعه فرهنگی به ظرفیت‌های زیرساختی فرهنگی نیاز دارد.

به گزارش جماران، سیدرضا صالحی‌امیری سه‌شنبه 24 اسفند در آئین افتتاح مرکز همایش‌های بین‌المللی و قرآنی همدان(تالار قرآن)، اظهار کرد: با دیدین این مجموعه احساس شادی و نشاط به بنده دست داد و به مردم همدان تبریک می‌گویم.

وی مرکز همایش‌های بین‌المللی و قرآنی همدان را اعتبار کشور دانست و تصریح کرد: از مدیران لایق ما در این استان در ایجاد این بنای زیبا که اعتبار استان و کشور است، صمیمانه قدردانی می‌کنم.

صالحی‌امیری افزود: در توسعه فرهنگی زیرساخت‌های فرهنگی یکی از عوامل اصلی برای رسیدن به قله‌های هدف است به طوریکه مرکز همایش‌های بین‌المللی و قرآنی همدان می‌تواند علاوه بر پاسخگویی استان برای غرب کشور قطب فرهنگی باشد.

وی با بیان اینکه مرکز همایش‌های بین‌المللی همدان می‌تواند مرکز اصلی برگزاری همایش‌ها و جشنواره‌های علمی، دینی و فرهنگی باشد، یادآور شد: همدان با داشتن این ظرفیت بزرگ فرهنگی و تمدنی لایق چنین فضاهای زیبا و کارآمد است.

وزیر ارشاد وجود وحدت و یکدلی در استان همدان را نکته‌ای قابل ستایش دانست و اظهار کرد: باید قدردان مدیران و دلسوزان و سخت‌کوشانی باشیم که بی‌منت برای مردم تلاش می‌کنند.

وی با بیان اینکه مرکز همایش‌های بین‌المللی همدان و تلاش مدیران استان می‌تواند الگویی برای سایر استان‎‌ها باشد، تصریح کرد: این بنا یک فضای فیزیکی نیست که در مرکز پایتخت فرهنگی و تمدنی شکل گرفته است.

صالحی‌امیری ادامه داد: اسنان همدان به عنوان قطب فرهنگی ایران نیازمند چنین فضاهایی است تا بتواند ظرفیت‌های خود را به ملت نشان دهد.

وی عنوان کرد: توسعه فرهنگی بدون زیرساخت فرهنگی به مقصد نخواهد رسید همانگونه که  مؤلفان کتاب نیاز به ناشر، چاپخانه و نظام چاپ دارند تا بتواند قلم مؤلف را به منازل مردم هدایت کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.