خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: «گفتمان عاشورا» به قلم حجت‌الاسلام علی سعیدی مشتمل بر ۱۴۲ صفحه در قطع رقعی، به همت انتشارات زمزم هدایت و همراهی پژوهشکده تحقیقات اسلامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با موضوع تأثیرات واقعه عاشورا و همچنین فلسفه قیام امام حسین (ع) روانه بازار شده است.

این مجموعه در حقیقت به فلسفه قیام عاشورا و تأثیرات آن بر جامعه و تاریخ اسلام از قرون ابتدایی هجری تا امروز و انقلاب اسلامی می‌پردازد و نگارنده سعی دارد با نوشتن این کتاب به این پرسش پاسخ دهد که رمز ماندگاری قیام عاشورا چیست که این‌گونه توانست چهره تاریخ اسلام را تغییر دهد.

این کتاب که خوانش آن با روزی ۲۰ دقیقه مطالعه فقط هفت روز طول می‌کشد مشتمل بر ۱۳ فصل نسبتاً کوتاه در ۱۴۲ صفحه است که ازجمله فصل‌های آن می‌توان به آثار و پیامدهای قیام عاشورا، رمز ماندگاری حماسه عاشورا، جهاد کبیر و نقش آن در صیانت از انقلاب اسلامی، تکرارپذیری قیام عاشورا و … اشاره کرد.

این کتاب همچنین به مباحث دیگری چون نقش استقامت در پیروزی امت‌ها، ویژگی‌های امت پیشتاز، رابطه قدرت و حقانیت از منظر علی (ع) آسیب‌شناسی مکتب نبوی و علوی، چرایی نرمش قهرمانانه در سیره رهبران الهی، مراحل و مراتب حکومت دینی و … می‌پردازد.

«گفتمان عاشورا» در بخش‌های پایان خود به جستار مهمی نیز اشاره می‌کند که شاید بتوان آن را یکی از سه بخش مهم کتاب دانست. نگارنده در فصل‌های دوازدهم و سیزدهم به آسیب‌شناسی مراسم عزاداری حسینی، تحریف‌ها و … می‌پردازد و درنهایت یک‌فصل را به ریزش‌ها و رویش‌های انقلاب توحیدی اختصاص می‌دهد.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

از مجموع آیات و روایات و تجربه تاریخی سه عامل مهم‌ترین عوامل پیروزی امت‌ها است نخست رهبری الهی، دوم شریعت و آئین آسمانی و سوم استقامت و پایداری مردم بر محوریت امام حق؛ دراین‌باره علی (ع) در مورد پیروزی بنی‌اسرائیل با رهبری حضرت موسی (ع) می‌فرمایند هنگامی‌که خداوند صبر آنان را بر آزار در مسیر محبت خود و تحمل سختی‌ها را از ترس خود مشاهده نمود پنج امتیاز را بر آنان ارزانی داشت پیروزی بر فرعون، عزت به جای ذلت، امنیت به‌جای خوف و ترس، دست‌یابی به قدرت و پیشوایی امت.

در بخش دیگری از «گفتمان عاشورا» می‌خوانیم:

دستاوردهای استقامت بر محور رهبری امام خمینی (ره) شامل پیروزی، سقوط رژیم طاغوت و پیروزی امت اسلامی، تبدیل ذلت به عزت، تبدیل خوف به امنیت شامل ترس و خوف از رژیم دیکتاتوری به امنیت و آرامش، دستیابی به قدرت که در دست صالحان قرار گرفت و درخشش ملت ایران به عنوان پیشوایان ملت‌های مسلمان، هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.