محمود زحمتکش روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: طرح غربالگری شنوایی در بدو تولد برای نوزادان به اجرا در می‌آید و طرح غربالگری شنوایی کودکان سه تا پنج سال نیز، تکمیل کننده این طرح است تا مشکلات شنوایی در کودکان به حداقل برسد. 
وی اظهار داشت: این طرح با حضور کارشناسان شنوایی سنجی در سطح ۲۳ مهد کودک شهر و روستای دامغان اجرایی می‌شود. 
زحمتکش اضافه کرد: طرح غربالگری شنوایی کودکان، با هدف پیشگیری از آسیب‌های شنوایی و صوت و گفتار انجام می‌گیرد. 
وی تصریح کرد: تعیین وضعیت شنوایی، تعیین نوع، مقدار و شکل افت شنوایی، تعیین عوامل خطر و کنترل احتمال بروز افت های شنوایی پیش رونده، تعیین نیاز و نیازمند بودن برای وسایلی نظیر سمعک، وسایل کمک شنوایی، کاشت حلزون، ارجاع جهت ارزیابی های دقیق و بیشتر و ارائه مشاوره های مناسب، از اقدام‌های انجام گرفته در اجرای این طرح است.
زحمتکش ادامه داد: قبل از اجرای برنامه، اطلاع رسانی اولیه با فرم های توزیع شده در بین خانواده‌ها انجام شد و با کسب اجازه از خانواده‌ها کودکان توسط همکاران شنوایی سنج و دارای مجوز در مهد کودک‌ها سنجش می‌شوند.
وی افزود: تاکنون ۳۰۰ خانواده متقاضی برای اجرای این طرح نام نویسی کردند که در صورت شناسایی احتمالی آسیب‌ها نیز تمهیداتی صورت گرفته است و کودکان ضمن پیگیری توسط موسسات مربوطه به شنوایی سنجی ارجاع می‌شوند.
رییس اداره بهزیستی شهرستان دامغان گفت: هزینه دولتی اجرای این طرح به مبلغ ۱۵۰ هزار ریال است در صورتی که اجرای طرح غربالگری خصوصی بیش از ۷۰۰ هزار ریال انجام می‌شود.

۳۰۰ ناشنوا و کم شنوا در دامغان از خدمات توانبخشی از قبیل شنوایی سنجی و کمک در تهیه وسایلی مانند سمعک و کاشت حلزون استفاده می‌کنند.
سه هزار و ۲۳۸ خانوار دامغانی از مددجویان بهزیستی این شهرستان هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.