آرزو گلکار روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت: موزه یخچال قاطول در روستای قاطول از توابع شهرستان گرمسار واقع شده که جزو موزه‌های روستایی استان سمنان محسوب می‌شود.

مسوول موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان‌ سمنان با بیان اینکه در استان ۲ موزه روستایی وجود دارد، گفت: یک موزه روستایی در روستای خیج شهرستان شاهرود وجود دارد و یک موزه در روستای قاطول گرمسار فعال می شود.

وی ادامه داد: یخچال قاطول از لحاظ کارکرد و قدمت از بناهای تاریخی ارزشمند به شمار می‌رود و با تایید وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به موزه تبدیل شده است.

وی بیان کرد: بناهای تاریخی به دلیل ارزش باید حفظ شوند و یک موزه به شمار می‌روند و نباید موزه را تنها محلی برای نگهداری اشیای تاریخی دانست.

گلکار تصریح کرد: موزه یخچال قاطول با هزینه ۱۰ میلیارد ریال با مشارکت بخش خصوصی و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان‌ سمنان در مساحت ۱۵۰ متر مربع  مرمت و بازسازی شده است.

مسوول موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان‌ سمنان یادآور شد: بنای یخچال قاطول در گرمسار به تنهایی یک موزه است و تنها برخی ابزار مرتبط با یخچال در این موزه نگهداری می‌شود.

یخچال قاطول در روستای تاریخی و هدف گردشگری  قاطول از توابع شهرستان گرمسار در سده‌های متأخر دوران‌های تاریخی پس از اسلام ساخته شده و با توجه به ارزش و قدمت بنا، این اثر در ۲۲ آبان ۱۳۸۶ با شماره ثبت ۲۰۱۶۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

۱۶ طرح حوزه‌های میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی با صرف ۸۲۰ میلیارد ریال دهه فجر امسال در استان افتتاح و کلنگ‌زنی می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.