حبیب‌الله خجسته پور عصر جمعه در همایش تقدیر از برگزار کنندگان، حامیان و همراهان جشنواره ملی ایل سنگسر و افتتاح دبیرخانه دائمی این جشنواره در عمارت خیل‌خان شهر مهدیشهر افزود: جشنواره ملی ایل سنگسر ظرفیت غنی این شهرستان در بخش‌های مختلف مانند گردشگری، عشایری، تنوع غذایی، تنوع نان محلی، تنوع موسیقی و تنوع صنایع‌دستی را به نمایش گذاشت که هر یک از این ظرفیت‌ها قابلیت معرفی در قالب جشنواره جداگانه دارد.
وی ادامه داد: برگزاری جشنواره ملی ایل سنگسر در روزهای گذشته نمونه همدلی بخش خصوصی و بخش دولتی بود که باید همکاری در این زمینه برای رونق گردشگری توسعه یابد.
خجسته‌پور بیان کرد: جشنواره ملی ایل سنگسر فرصتی را برای معرفی جاذبه‌های شهرستان مهدیشهر فراهم کرد و باید برگزاری چنین برنامه‌هایی برای توسعه گردشگری در این شهرستان تقویت شود.
جشنواره ملی ایل سنگسر یکی از هفت رویداد ملی تعریف شده در کشور برای رونق صنعت گردشگری است که از پانزدهم تا هفدهم آبان امسال در شهر مهدیشهر برگزار شد.
مهدیشهر یا سنگسر مرکز شهرستان مهدیشهر  واقع در استان سمنان، خاستگاه ایل عشایر سنگسری از شاخص‌ترین کوچ‌نشینان دامنه‌های البرز است که برای جابه‌جایی از ییلاق به قشلاق مسافت بیش از یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر را طی می‌کنند و طی چنین مسافت طولانی توسط عشایر بی مانند است، «برنارد هوکارد» محقق مشهور اروپایی نیز معتقد بود عشایر ایل سنگسری طولانی‌ترین مسیر کوچ رو جهان را دارند.
عشایر استان سمنان متشکل از سه هزار و ۱۸۱ خانوار و بیش از ۱۴ هزار و ۴۰۰ نفر جمعیت، شامل ۷۴ طایفه، ۱.۰۷ درصد از جمعیت عشایری کشور را شامل می شوند که مهمترین و بزرگترین طایفه را ایل سنگسری تشکیل می دهد، به روایتی این عشایر طولانی ترین مسیر کوچ عشایر کشور را دارند و تولید ۸۰ نوع مشتقات لبنی و ۴٠ نوع نان از جمله قابلیت های عشایر سنگسر در بخش گردشگری است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.