اسماعیل ادهم روز چهارشنبه در نشست شورای پشتیبانی سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان در سالن مدیریت بحران استانداری با بیان اینکه  به ازای هر هفت کیلومتر از وسعت استان سمنان یک بی‌سواد وجود دارد، ابراز داشت: پراکندگی استان شناسایی افراد بی‌سواد را دشوار کرده و برای ارتقای نرخ باسوادی لازم است دستگاه‌های اجرایی با در اختیار قرار دادن نشانی و کدپستی افراد کم‌سواد و بی‌سواد برای تحقق این راهبرد کمک کنند.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان افزود: بی‌سوادی منشا آسیب‌های اجتماعی است و سوادآموزی مانند چراغی مسیر جهل و نادانی را روشن می‌کند و با توجه به اهمیت سوادآموزی در جامعه، همه دستگاه‌های اجرایی، تشکل‌های مردم نهاد و رسانه برای افزایش نرخ باسوادی در جامعه کمک کنند.

وی اضافه کرد: شهرستان شاهرود بالاترین نرخ باسوادی و میامی پایین‌ترین نرخ باسوادی را در استان سمنان دارند.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان ادامه داد: ۹۷ درصد مردان در نقاط شهری، ۹۶ درصد مردان در نقاط روستایی، ۹۷ درصد زنان در نقاط شهری و ۹۵ درصد زنان در نقاط روستایی استان سمنان باسواد هستند.

وی بیان کرد: در سال ۱۳۵۵ حدود ۱۰۳ هزار بی‌سواد در استان سمنان وجود داشت، اما در سرشماری ۱۳۹۵ آمار بی‌سوادی استان به ۵۵ هزار نفر کاهش یافت.

ادهم تصریح کرد: براساس سرشماری ۱۳۹۵ تعداد افراد بی‌سواد در بازه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال در استان سمنان ۱۳ هزار و ۷۳۳ نفر بود که آمار نشان می‌دهد یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی کاهش ۲۲ درصدی نرخ بی‌سوادی در استان سمنان بود.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان اظهار داشت: اجرای طرح‌های سوادآموزی در دوران کنونی بدون توجه به مهارت‌های زندگی و مهارت های اجتماعی طرحی ناقص و غیرموثر است و استان سمنان به منظور توانمندسازی در کنار سوادآموزی ۲ مرکز یادگیری محلی راه‌اندازی کرده است.

در سال ۱۳۵۵ حدود ۵۷ درصد از جمعیت ۲۴۰ هزار نفری استان سمنان باسواد بودند و در سرشماری ۱۳۹۵ از جمعیت ۷۰۲ هزار نفری حدود ۸.۵ درصد بی سواد شناسایی شدند.

طبق نتایج سرشماری ۱۳۹۵، میزان باسوادی مناطق شهری استان سمنان ۹۱.۵ درصد و در مناطق روستایی ۸۴.۵۳ است و در بازه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال حدود ۱۳ هزار و ۷۳۳ نفر بی‌سواد هستند.

معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان نهضت سوادآموزی به منظور شرکت در نشست شورای پشتیبانی سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان، افتتاح مدرسه‌ای در روستای اعلا و بازدید از مرکز یادگیری محلی سمنان به این استان سفر کرده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.