غلامحسین گنجی روز شنبه در مصاحبه با خبرنگاران گفت: آموزش این افراد هم‌اکنون توسط یک هزار و ۴۰۰ مربی و آموزش دهنده و در قالب ۲۵ موسسه غیردولتی دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: در مجموع ۵۶ هزار بیسواد ۱۰ تا ۴۹ سال بر اساس آمار سال ۱۳۹۵ در استان اردبیل شناسایی شده و بر اساس این آمار ۹۵.۸ درصد از مردان و ۹۰.۴ درصد از زنان ۱۰ تا ۴۹ ساله این استان باسواد هستند.

گنجی جامعه هدف آموزش‌های نهضت سوادآموزی را افراد ۱۰ تا ۴۹ سال عنوان کرد و افزود: میزان باسوادی در میان این افراد در سطح کشور ۹۴.۷ درصد و در سطح استان اردبیل ۹۳.۱ درصد بوده و این استان همراه با ۱۰ استان دیگر ۱.۶ درصد از میانگین کشوری عقب مانده است.

وی بیان کرد: در طول ۴۰ سال فعالیت نهضت سوادآموزی و بر اساس آمار سال ۹۵، نرخ باسوادی در سطح استان اردبیل از ۳۰.۷ درصد به ۸۳.۱ درصد رسیده که ۵۲ درصد رشد را نشان می‌دهد.

معاون نهضت سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل اظهار کرد: برای ریشه‌کنی بیسوادی در استان طرحی تحت عنوان شتاب بخشی سوادآموزی تدوین شده که از سال آینده تا افق ۱۴۰۴ در سطح استان به اجرا درآمده و در فرایند اجرا همه افراد بیسواد موجود تحت پوشش قرار می‌گیرند.

وی اضافه کرد: امسال در پنج شهرستان اردبیل، گرمی، مشگین‌شهر، پارس آباد و اصلاندوز با افزایش ۲۰ درصدی به سهمیه چهار هزار و ۴۰۰ نفری سوادآموزان پیش بینی شده، تمرین برای اجرای طرح شتاب بخشی آغاز شده است.

گنجی، شناسایی فرد به فرد و اسمی بیسوادان را مهمترین چالش نهضت سوادآموزی در سطح استان اردبیل عنوان کرد و گفت: اطلاعات دقیقی برای ارزیابی و پایش آمار اسمی بیسوادان در استان نداریم و امیدواریم که مشکل موجود در سرشماری سال ۱۴۰۰ رفع شده و اطلاعات دقیق‌تری احصاء شود.

وی با اشاره به وجود هفت مرکز یادگیری محلی در سطح استان اردبیل گفت: برای هر آموزش دهنده هفت نفر سوادآموز پیش بینی شده و اگر فرد بیسوادی به صورت خودآموز اقدام به آموزش کرده و در آزمون تعیین سطح سواد شرکت کرده و مدرک دریافت کند، هفت میلیون و ۹۲۰ هزار ریال به عنوان هزینه خودآموزی پرداخت می‌شود.

به گزارش ایرنا، یکم تا هفتم دیماه هر سال به مناسبت صدور فرمان تاسیس نهضت سوادآموزی از سوی حضرت امام خمینی(ره) در هفتم دیم ماه سال ۱۳۵۸، به عنوان هفته سواد آموزی نامگذاری شده است.

امسال برای گرامیداشت هفته نهضت سوادآموزی ۳۰ عنوان برنامه در استان اردبیل پیش بینی شده است تا به مناسبت ۴۰ سالگی تاسیس این نهاد فرهنگی به اجرا درآید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.