به گزارش ایرنا، شاید اولین چیزی که نگاه یک مسافر یا عابر را در بخش مرکزی قزوین به ویژه مناطق قدیمی و تاریخی شهر به خود جلب می کند حضور جمعیت کثیری از افغان ها است که با لباس و ظاهری متفاوت از سایر شهروندان در سطح شهر حضور می یابند.
امروزه بعد از سه دهه حضور اتباع افغان در جامعه ایرانی مشکلات ناشی از آن در ابعاد مختلف زناشویی و ازدواج، اشتغال، فرهنگ، مذهب،آداب و رسوم، فرزندآوری، بهداشت و نظافت شخصی خود را نشان داده است.
افغان ها که از کشور و فرهنگی دیگر تنها با هدف اشتغال و کسب درآمد به ایران وارد شدند بعد از چند دهه در بسیاری از شغل ها به کارفرما تبدیل شده و بسیاری از فرصت های شغلی را از ایرانی ها گرفته اند.
انتقال بیماری های واگیردار، کشت و توزیع مواد مخدر، ایجاد نزاع و آسیب های اجتماعی، سنت شکنی و پایبند نبودن به آیین های مذهبی، ازدواج با دختران ایرانی و رهاسازی آنها بعد از یک مدت، اختلاط دانش آموزان افغان با ایرانی و... همه از تبعات حضور افاغنه در کشور است که می توان از آن به آتش در زیر خاکستر تعبیر کرد آنچنانکه امروزه مسئولان و کارشناسان نیز به این نتیجه رسیده و هشدارهای لازم را می دهند.

***خطرات و تهدیدهای جدی حضور اتباع خارجی در قزوین
استاندار قزوین با آسیب شناسی حضور افغان ها در کشور گفت: ایران زمانی اتباع افغان را به دلایل سیاسی، انسان دوستانه و وضعیت نامناسب کشور افغانستان پذیرش کرد ولی امروزه که این کشور از وضعیت ایمنی نسبی برخوردار است باید نسبت به جمع آوری و طرد آنها اقدام شود.
عبدالمحمد زاهدی افزود: حضور اتباع غیرمجاز در استان یک خطر جدی است و در بخش های مختلف اجتماعی، سیاسی،اقتصادی،فرهنگی و ... خطرات و تهدیدهایی را به دنبال دارد.
زاهدی گفت: اتباع افغان در ابتدا به صورت آواره به کشور وارد شدند و در پذیرش آنها نیز بسیار احساسی اقدام شد.
استاندار قزوین اضافه کرد: حضور این اتباع در بخش مرکزی استان علاوه بر تغییر بافت جمعیتی قزوین آسیب ها و نارضایتی هایی را در پی داشته است و باید شورای تامین استان تمامی تهدیدها و فرصت های حضور اتباع را برای تصمیم گیری لازم شناسایی و احصا کند.
زاهدی با اشاره به انتقال بیماری های واگیردار از طریق اتباع افزود: بسیاری از افغان ها به دلیل اقلیمی، شرایط غیر بهداشتی و وضعیت سخت زندگی در مقابل ویروس ها مقاوم هستند که می تواند برای مردم قزوین مشکل آفرین باشد.
وی با بیان اینکه حتی اتباع مجاز نیز در بخشی از شغل ها مجوز فعالیت دارند، افزود: افاغنه در تمام مشاغل غذایی اجازه ورود ندارند و هر کارفرمایی که آنها را به کار گرفت باید با وی به شدت برخورد شود.
زاهدی اضافه کرد: باید تلاش کنیم که زندگی برای اتباع در ایران توجیه اقتصادی و اجتماعی خود را نداشته باشد تا خود افغان ها برای بازگشت به افغانستان اقدام کنند.

*** گله مندی برخی از مناطق استان از حضور اتباع
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار قزوین نیز در این رابطه گفت: سهل انگاری و کوتاهی برخی از دستگاه ها و مراجع نظارتی استان در برخورد با اتباع افغان به افزایش تعداد آنها در قزوین منجر شده است.
علیرضا آشناگر افزود: متاسفانه استان قزوین در سال های اخیر به مامن اتباع بیگانه تبدیل شده است چون مراجع نظارتی مانند اداره تعاون،کار و رفاه اجتماعی و نیروی انتظامی در برخورد با افاغنه و اخراج آنها سهل انگاری می کنند.
وی گفت: به عنوان مثال در سال گذشته 590 پرونده اشتغال اتباع در استان تشکیل شده که برای هر یک پرونده، جریمه یک یا دو روز تعیین شده است در حالیکه اگر برای اتباع و کارفرمایان آنها جرایم سنگین تعیین می شد دیگر شاهد به کارگیری اتباع در استان نمی بودیم.
آشناگر اضافه کرد: مردم برخی از مناطق استان مانند اقبالیه و چوبیندر از جمعیت زیاد اتباع گله مند هستند و باید دستگاه های نظارتی با جدیت بیشتری برای جمع آوری و طرد آنها اقدام کنند.
معاون استاندار گفت: طبق برخی گزارشها 97 درصد اتباع ناقل بیماری های واگیردار هستند که اگر این گزارش درست باشد باید هرچه سریعتر اقدام جدی و لازم را برای مقابله با آن انجام داد.

***اهل تسنن بودن 67 درصد اتباع در قزوین
مدیر کل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری قزوین نیز در این رابطه گفت: 67 درصد اتباع حاضر در استان اهل تسنن هستند که خود یک آسیب برای مذهب تشیع به ویژه در مدارس و استان قزوین است .
بهمن عشایری با اشاره به سونامی ازدواجها که به غلبه جمعیتی و کودتای خزنده اتباع ختم می شود، گفت: قریب به 700 ازدواج اتباع در استان ثبت شده ولی بخش اعظمی از ازدواج آنها غیرقانونی است و ما نیاز به عزم جدی و وحدت رویه بین دستگاه های متولی اتباع به ویژه دستگاه قضا برای رفع مشکلات این بخش داریم.
این مسئول ادامه داد: برای ایجاد اشتغال برای هر نفر سه میلیون ریال در استان هزینه می شود در حالیکه هریک از این اتباع به راحتی به جای دو یا سه نفر مشغول به کار می شوند.
وی گفت: بخشی از اتباع بعد از ازدواج با دختران ایرانی به ترکیه و اروپا مهاجرت کرده و زنان ایرانی را با چند فرزند رها کرده اند و هم اکنون هیچ آدرس و نشانی از آنها در دسترس نیست.
مدیر کل اتباع و مهاجران خارجی اضافه کرد: قریب به 32 هزار اتباع غیرمجاز افغان، 16 هزار پناهنده و 10 هزار مهاجر در استان قزوین حضور دارند.
عشایری افزود: قزوین به لحاظ وضعیت خاص جغرافیایی دارای نقطه تفکیکی منطقه ممنوعه و غیرممنوعه برای اشتغال و سکونت اتباع است.
وی افزود: با توجه به زیرساخت ها و وضعیت صنعتی، کشاورزی و دانشگاهی استان حضور این تعداد اتباع فراتر از آستانه ظرفیت پذیری استان بوده و چالش ها و دغدغه هایی را برای مدیران و مردم به وجود آورده است.
عشایری اضافه کرد: دولت و وزارت کشور سرشماری اتباع غیرمجاز را در اولویت قرار داده اند اما اتباع غیرمجاز به لحاظ اعتماد نداشتن در سرشماری ها حضور فعالی ندارند و اغلب در لایه های زیرین جامعه و سکونت های غیرمجاز حضور می یابند.
این مسئول اضافه کرد: بارها نگرانی ها و دغدغه های مردم نسبت به تعدد و کثرت حضور اتباع افغان به ویژه در مناطق چوبیندر، مشعلدار و مناطق جنوبی شهر قزوین از طریق مکاتبات، اعتراضات و نوشتن طومارهایی صورت گرفته است و باید هرچه سریعتر تصمیم گیری جدی در این زمینه انجام شود.
وی افزود: طی یک ماه حدود 20 میلیارد ریال هزینه درمان اتباع و حدود 20 میلیون ریال سرانه آموزشی هر تبعه در استان پرداخت می شود که موجب افزایش هزینه های درمانی و آموزشی استان شده است.
عشایری با اشاره به موضوع اخراج اتباع گفت: هم اکنون سیاست وزارت کشور دستگیری و طرد این اتباع است ولی بازگشت اتباع در سه دهه گذشته نتیجه بخش نبوده و علیرغم میلیون ها طرد باز شاهد حضور آنها در کشور و استان هستیم.
وی گفت: در سال 85 ، پنج هزار و 500 دستگیری و در سال 86 ، پنج هزار و 200 نفر از افغان ها دستگیر و طرد شدند اما باز از تعداد آنها در استان کاسته نمی شود.
این مسئول با اشاره به حضور اتباع در حوزه کشاورزی افزود: اتباع در سال های اخیر در حوزه کشاورزی و باغداری استان وارد شده اند و با توجه به شرایط و کمبود آب خسارات و زیان هایی را به اراضی استان وارد کرده اند.
عشایری با اشاره به هزینه های بیمه سلامت اضافه کرد: قریب به 65 درصد اتباع آسیب پذیر هستند و تحقیقات میدانی نشان می دهد که 97 درصد آنها بیماری های واگیر دار دارند که هزینه های بسیاری را برای استان و کشور تحمیل کرده است.

*** اشتغال یک تبعه خارجی به ازای سه نیروی داخلی
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین نیز دراین رابطه گفت: در سال 96 چهار هزار و 480 مورد بازرسی مشترک و انفرادی از کارگاه های ساختمانی و مشاغل کشاورزی صورت گرفت که به شناسایی هزار و 146 نفر تبعه خارجی غیرمجاز، معرفی 525 کارفرما به مراجع قضایی و صدور 501 برگ جریمه منجر شد.
مسعود بابایی افزود: بر این اساس حدود 2 میلیارد و 670 میلیون ریال در سال 96 برگه جریمه صادر شد که از این مبلغ 61 درصد حدود یک میلیارد و 625 میلیون ریال وصول شده است.
وی افزود: با شناسایی هزار و 146 تبعه غیرمجاز، هزار و 356 نیروی داخلی جایگزین شدند چون در برخی مشاغل یک نفر تبعه خارجی کار سه نفر را انجام می دهد.
این مسئول خاطر نشان ساخت: در سال 97 نیز 2 هزار و 145 مورد بازرسی تا پایان شهریور از کارگاه های ساختمانی و کشاورزی استان صورت گرفت که به شناسایی 539 تبعه، صدور 234 برگ جریمه بالغ بر یک میلیارد و 470 میلیون ریال و 543 جایگزینی نیروی داخلی منجر شد.
بابایی ادامه داد: از قبض های جریمه صادر شده سال 97 تاکنون 674 میلیون و 350 میلیون ریال وصول شده که حدود 48 درصد است .

*** تحصیل قریب به پنج هزار دانش آموز افغان در قزوین
سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین نیز در این باره گفت: طبق آخرین آمار چهار هزار و 965 دانش آموز اتباع در استان حضور دارند که سه هزار و 533 نفر در مقطع ابتدایی،891 نفر در مقطع متوسطه اول ، 229 نفر در مقطع متوسطه دوم، 115 نفر در فنی حرفه ای و کاردانش و 91 نفر نیز در مدارس بزرگسال و آموزش از راه دور تحصیل می کنند.
مرتضی سمیعی افزود: جمعیت دانش آموزان افغان با چهار هزار و 651 نفر در نواحی یک و دو قزوین تمرکز داده شده اند تا کمترین مشکلات و معضلات حضور اتباع را در مدارس شاهد باشیم.
وی ادامه داد: 2 واحد آموزشی توسط کمیساریای عالی در اقبالیه و ناصرآباد که بیشترین تمرکز جمعیتی افغان ها را دارند ساخته شده و قول ساخت یک واحد آموزشی دیگر نیز از سوی این نهاد داده شده است.
سمیعی گفت:خانواده های ایرانی به ویژه در مناطق حضور اتباع دغدغه ها و نگرانی های خود از حضور و اختلاط دانش آموزان ایرانی و افغان را ابراز می کنند که تلاش می کنیم با به کارگیری مربیان تربیتی و پرورشی فعال تر این نگرانی ها را کاهش دهیم.

*** اشغال فرصت های شغلی ایرانی ها توسط افغان ها
فرماندار قزوین نیز در این خصوص گفت: عمده اتباع در محل های تاریخی و مورد هدف گردشگری سکونت یافته و مزاحمت هایی را برای گردشگران و مسافران به وجود می آورند و ما در خواست بازنگری محدوده حضور اتباع افغان را در استان داریم.
سید علی موسوی افزود: جمهوری اسلامی مهمان نوازی خود را به اتباع نشان داده است و الان حضور آنها مشکلات زیادی را در بخش های مختلف برای جامعه و مردم ایجاد کرده است.
وی ادامه داد: در گذشته افغان ها کارهای سخت و دشوار مانند چاه کنی و کار در مرغداری ها و ... را عهده دار می شدند اما الان بسیاری از کارهای فنی را برعهده گرفته و حتی در برخی شغل ها مانند سنگ کاری،کاشی کاری، تراشکاری و ... استاد تمام شده اند و فرصت های شغلی ایرانی ها را اشغال کرده اند.
موسوی اضافه کرد: در سالهای گذشته مواردی از درگیری و نزاع افغان ها با روستائیان در نظام آباد،خیرآباد و چوبیندر گزارش شده که اهالی روستا وارد عمل شده و افغان ها را اخراج کرده اند.
6101
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.