به گزارش ایرنا، براساس آمار سازمان بهداشت جهانی، 10 تا 15 درصد افراد هر جامعه ای دچار معلولیت خفیف تا شدید است، همچنین این سازمان معلولان را افرادی می داند که دچار معلولیت شدید باشند به طوری که امکان زندگی عادی برای آنها فراهم نباشد که این مجموعه نیز 2 درصد افراد جامعه را تشکیل می دهد.
بر اساس اعلام قبلی مسئولان توانبخشی سازمان بهزیستی، یک میلیون و 300 هزار معلول در کشور شناسایی شده است که از این تعداد 35 درصد را زنان و 65 درصد از بین مردان هستند.
شاید بتوان گفت؛ افراد معلول به 2 علت در زندگی مبارزه می کنند، یکی به خاطر چیرگی بر محدودیت های جسمانی و دیگری به جهت اینکه مورد پذیرش دیگران قرار گیرند.
این افراد درحالی که به سبب محدودیت ها نمی توانند در شرایط یکسانی با افراد عادی جامعه زندگی کنند و چالش ها و مشکلات معیشتی بسیاری دارند، اما این موضوع که آنها در طول روز بارها نگاه های متفاوتی را تجربه می کنند، بی شک بیش از هر چیز دیگری آنها را دل آزرده و رنجیده خاطر می کند.
شاید یکی از اصلی ترین چالش های افراد معلول نگرشی است که نتوان آن را نگرش منفی نامید، اما نگاهی ترحم آمیز است که معلولان سنگینی آن را با تمام وجود حس می کنند و چه بسا همین نگاه بسیاری از افراد معلول را از جامعه گریزان کرده است.
هرچند با گسترش سواد و آگاهی مردم در جامعه امروزی نسبت به سالهای گذشته شاهد تغییر رفتارهای ترحم آمیز و بعضا تحقیرآمیز مردم نسبت به افراد معلول هستیم، اما هنوز وجود چنین نگاه هایی در جامعه، افراد معلول را آزار می دهد که می طلبد در خصوص تغییر این نوع نگرش کارشناسان و مسئولان راهکارهای موثری ارائه دهند و مهمتر از آن مردم جامعه نسبت به نوع نگاه خود تجدیدنظر کنند.
بر اساس همین ضرورت و به مناسبت 12 آذر روز جهانی معلولان میزگردی با حضور نمایندگانی از جامعه معلولان استان و مسئولان بهزیستی در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز شهرکرد برگزار شد که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

** نگرش منفی جامعه به افراد معلول مهمترین مشکل معلولان
مسئول جامعه معلولان چهارمحال و بختیاری در این میزگرد، نوع نگرش منفی جامعه به افراد معلول را از مهمترین مشکلات معلولان می داند و اظهار کرد: متاسفانه مردم جامعه به معلولان به چشم موجودات مصرفی و از منظر ترحم نگاه می کنند که این مساله اعتماد به نفس لازم را از آنان می گیرد.
شهرام جوانبخت ادامه داد: اگر بتوانیم نگاه جامعه به افراد معلول را تغییر دهیم، در ایجاد روحیه خودباوری معلولان گام مهمی برداشته ایم و در این صورت شاید بتوان گفت تا 50 درصد مسیر را طی کرده باشیم.
وی با بیان اینکه نگاه مردم جامعه امروزی به معلولان تغییر محسوسی در مقایسه با سالهای گذشته نداشته است، تصریح کرد: هرچند شاهد تغییرات جزیی در این خصوص بوده ایم، اما برای رسیدن به شرایط عادی هنوز فاصله بسیاری داریم.
جوانبخت همچنین ناآگاهی جامعه نسبت به افراد معلول را از دلایل شکل گیری نگرش ترحم آمیز به این افراد دانست و گفت: باید مسئولان و به ویژه رسانه ها با نشان دادن توانمندی های معلولان و معرفی معلولان موفق در اصلاح نگرش مردم و افزایش سطح آگاهی آنها اقدام کنند.
مسئول جامعه معلولان چهارمحال و بختیاری ادامه داد: این درحالی است که رسانه ملی در برخی موارد با تبلیغات نادرست خود نه تنها در معرفی جامعه معلولان درست عمل نمی کند، بلکه برعکس در برنامه های تلوزیونی و سریال ها افراد معلول را انسان های ناتوان و بیچاره ای معرفی و به تصویر می کشد که نتیجه منفی در جامعه دارد.
جوانبخت، خلاء قانونی و اجرای نادرست قوانین جامعه معلولان را از دیگر چالش های این حوزه دانست و افزود: طبق قانون باید هفته ای سه مرتبه از رسانه ملی با حضور کارشناسان به بررسی وضعیت معلولان پرداخته شود اما در عمل چنین امری را شاهد نیستیم.
جوانبخت همچنین خاطرنشان کرد: تغییر نگرش جامعه با فرهنگسازی و آموزش محقق می شود و انتظار می رود، متولیان دولتی، رسانه ها و تشکل های مردم نهاد در این خصوص بیش از پیش اهتمام ورزند.

**معلولان در نوع نگرش افراد جامعه دخیل هستند
مسئول انجمن معلولان ضایع نخایی چهارمحال و بختیاری نیز در این میزگرد، نوع برخورد افراد معلول در شکل گیری نگرش افراد جامعه را تاثیرگذار دانست و گفت: در بسیاری از موارد خود معلولان در شکل گیری نگرش و نگاه جامعه نقش موثری دارند و اگر بخواهیم نگرش مردم مثبت شود باید معلولان در بروز توانمندی ها و استعدادهای خود تلاش بیشتری داشته باشند.
نصرالله شاکری افزود: زمانی که برخی از افراد معلول به جای پرداختن به فعالیت های گروهی و بروز توانمندی های خود گوشه نشینی می کنند و یا تصویر ناخوشایندی از خود به مردم نشان می دهند، سبب می شود تا مردم نیز در برخورد با معلولان رفتار درستی نداشته باشند.
وی، آموزش به افراد معلول در خصوص چگونگی برخورد با معلولیت خود را از مهمترین راهکارهای تقویت روحیه خودباوری در این افراد دانست و تصریح کرد: زمانی که معلولان به درجه ای از اعتماد به نفس برسند، می توانند در بروز توانمندی ها و استعدادهای خود در جامعه موفق تر عمل کنند.
مسئول انجمن معلولان ضایع نخایی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: وقتی به جامعه نشان داده شود که برای مثال یک فرد نابینا می تواند استاد دانشگاه شود و یا فردی که روی ویلچر است محدودیت حرکتی دارد اما دارای مغر متفکری است که می تواند از عهده کارهای مدیریتی برآید، طبیعی است که نگاه ترحم آمیز به معلولان تاحد زیادی از بین می رود.
شاکری که خود از معلولان ضایعه نخایی استان است، خاطرنشان کرد: ما معلولان از جامعه ادعای طلب نداریم، بلکه انتظار داریم ضمن احترام به محدودیت های ما، کرامت و ارزش انسانی معلولان را همانند افراد عادی حفظ کنند.

**نگرش جامعه به معلولان تغییر کرده است
مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری در این میزگرد تغییر نگرش مردم به معلولان را محسوس عنوان کرد و گفت: مردم جامعه نسبت به سالهای گذشته رفتارهای مناسب تری با قشر معلول دارند و همین امر سبب شده تا جامعه معلولان پویاتر و توانمندتر از گذشته باشد.
محمد میرزایی، افزایش کمک های مردمی به مراکز بهزیستی را از مصادیق نگرش مثبت مردم به افراد معلول دانست و افزود: در سالهای اخیر شاهد افزایش مراکز و پایگاه های بهزیستی هستیم و این امر جز با کمک و یاری مردم امکانپذیر نبود.
وی، توانمند شدن معلولان را عامل مهمی در نگرش مثبت مردم به این افراد دانست و گفت: ما امروز افراد معلول بسیاری در استان داریم که در کار و حرفه خود موفق هستند.
مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری، توانمندسازی معلولان را حاصل همکاری و مشارکت همه دستگاه ها دانست و تصریح کرد: سازمان بهزیستی به تنهایی نمی تواند امور مربوط به اشتغالزایی و توانمندسازی معلولان را به پیش ببرد و ضروری است تا همه نهادها در این حوزه همکاری کنند.
میرزایی، تعداد معلولان استان را 32 هزار نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد 3 هزار و 337 نفر معلول ذهنی و 90 معلول قطع نخایی هستند.

** معلولان باید محدودیت های خود را بپذیرند
معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی چهارمحال و بختیاری نیز در این میزگرد اظهار کرد: ما در این مبحث با 2 مقوله روبه رو هستیم، یکی نگرش معلول به خودش و دیگری نگرش جامعه به معلول است.
معصومه محمدی افزود: یک معلول در وهله اول باید محدودیت خود را بپذیرد و سپس یاد بگیرد که می تواند مفید باشد.
وی تصریح کرد: این موضوع نیازمند آموزش است که باید از سوی خانواده، نهادهای حمایتی و رسانه ها به فرد منتقل شود.
محمدی، توانمندسازی معلولان را از مهمترین اقدامات سازمان بهزیستی دانست و گفت: انتظار می رود رسانه های جمعی، شبکه های مجازی و سازمان های مردم نهاد به یاری این سازمان آمده و در شکوفایی استعداد معلولان و توانمندسازی آنها همکاری کنند.
معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان، با اشاره به نقش خانواده ها در توانمندسازی معلولان خاطرنشان کرد: خانواده نخستین و مهمترین نهادی است که می تواند در شناسایی استعدادها و مشکلات فرد معلول موثر واقع شود.
به طور کلی می توان گفت؛ هرچه جامعه فرهنگی تر و باسواد تر شود مردم نگاه عمیق تری به مسائل مختلف از جمله نگرش مثبت به افراد معلول خواهند داشت از همین رو انتظار می رود توجه به معلولان منوط به یک روز یا یک هفته مشخص نباشد، بلکه با فرهنگسازی از طریق نهادهای مختلف مردم جامعه به این باور برسند که افراد معلول نیز همانند سایر افراد دارای ارزش و کرامت انسانی هستند و درحالی که باید محدودیت های آن ها را در مراودات اجتماعی پذیرفت، به جای تاکید بر این تفاوتها به انسان بودن و شهروند بودن آنها توجه کرد.
میزگرد از: خاطره حسین زاده**انتشاردهنده: جهانبخش صفری
7363/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.