به گزارش خبرنگار ایرنا، صباح قریشی روز دوشنبه به مناسبت روز جهانی معلولان در نشست خبری اظهار کرد: یکی از مطالبات معلولان جامعه، مناسب سازی فضاهای عمومی، ادارات، پارک ها و مراکز خدماتی و رفاهی است و در این راستا فعالیت ها و اقدامات قابل توجهی در شهرهای استان انجام شده است.
وی افزود: مناسب سازی فضاها برای تردد معلولان تنها وظیفه بهزیستی نیست بلکه یک وظیفه عمومی و همگانی است و ادارات و سازمان ها باید در این ارتباط احساس مسئولیت کرده و وظایف خود را انجام دهند.
مدیرکل بهزیستی کردستان تاکید کرد: فعالیت ها و اقدامات بسیار خوبی در زمینه مناسب سازی محیط شهری در استان برای معلولان انجام شده و ساختمان های اداری و خدماتی که امکان اصلاح برای تعبیه آسانسور و رمپ داشته اند، اصلاح شده اند.
قریشی یادآور شد: سال گذشته و براساس ارزیابی های انجام گرفته استان کردستان در زمینه مناسب سازی فضاهای شهری برای معلولان استان دوم کشور بود و امسال در رتبه پنجم قرار دارد که نشان می دهد دیگر استان ها بسرعت در حال رفع مشکلات این بخش هستند.
به گفته وی، هر چند کارها و فعالیت های زیادی در زمینه مناسب سازی فضاها و محیط شهری در استان انجام شده اما هنوز در این بخش با چالش هایی روبرو هستیم که رفع آنها نیازمند همکاری و حمایت سایر سازمان ها و ادارات است.
وی با تاکید بر اینکه مناسب سازی فضاها بیش از هر چیز دیگری نیازمند فرهنگ سازی است، گفت: رسانه ها بخصوص رسانه ملی در این عرصه بسیار تاثیرگذار هستند.
مدیرکل بهزیستی کردستان به موضوع استغال معلولان نیز اشاره کرد و افزود: براساس قانون باید سه درصد از کل اشتغال ایجاد شده در ادارات و سازمان ها به معلولان اختصاص یابد که این امر سال گذشته در استان به طور کامل محقق شد.
به گفته وی سال گذشته 24 نفر از معلولان استان از این سهمیه استفاده کرده و تعدادی از آنان تبدیل وضعیت و تعدادی نیز مستقیم در ادارات استخدام شدند.
قریشی به وضعیت مسکن معلولان نیز اشاره کرد و یادآور شد: در این زمینه با اجرای طرح احداث مسکن برای 102 خانواده های دو معلولی و بیشتر تصمیم به ساخت خانه گرفتیم که 34 واحد مسکونی برای این افراد ساخته و تحویل شد و 35 واحد دیگر نیز در آینده نزدیک تحویل می شود.
از یک میلیون و 603 هزار نفر جمعیت استان کردستان هم اکنون 23 هزار و 175 معلول دارای معلولیت های جسمی حرکتی، ذهنی، روانی، بینایی، شنوایی، صوت و گفتار و سالمند تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند و از خدمات این نهاد حمایتی بهره مند می شوند.
12 آذر روز جهانی معلولان است.
خبرنگار: افسانه گلباغی ** انتشار: مجید سلیمانی
7348/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.