آمنه همت روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به وجود 40 هزار معلول در استان هرمزگان، اظهار داشت: درصد قابل توجهی از افراد هر جامعه را معلولان جسمی و حرکتی تشکیل می ‏دهند که با وجود محدود شدن توانایی‏ هایشان در انجام بسیاری از فعالیت ها، نمی‏توان به راحتی از شایستگی و استعدادهایشان در اجتماع صرف نظر کرد.
وی اولین قدم برای حضور همه معلولان در اجتماع را جایگزین کردن انجام مسئولانه قوانین مناسب سازی به جای نگاه ترحم آمیز به جامعه معلولان عنوان کرد و افزود: اگر قوانین موجود اجرا شود معلولان، سالمندان و مادران باردار می توانند به راحتی در جامعه حضور یابند و نیازی به نگاه ترحم آمیز و حتی کمک ندارند.
معاون امور توانبخشی بهزیستی استان هرمزگان ادامه داد: باید حقوق این بخش از جامعه در راستای برابری فرصت ها و ارتقاء شاخص های اجتماعی جامعه پیگیری شود و این امر به عزم جدی و همفکری مسئولان نیاز دارد.
همت بیان داشت: اگرچه فعالیت شخص معلول در پی ایجاد نقص و ناتوانی در زندگی کاهش می‏ یابد اما از آن جا که این یک ویژگی شخصی نبوده، با مناسب سازی محیط زندگی می ‏توان تا حد زیادی به مشارکت بیشتر این قشر در عرصه‏ های اجتماعی کمک کرد.
این مقام مسئول اظهار کرد: اگر چه ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد معلول جسمی و حرکتی از سال 1378 لازم الاجرا بوده است، اما بسیاری از فضاهای شهری برای این افراد به طور مستقل و بدون کمک دیگران قابل استفاده نیست.
همت تاکید کرد: مناسب سازی معابر، ورودی اداره ها، مکان های عمومی و خصوصی برای تردد آسان معلولان یک نیاز ضروری است و باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.
12 آذرماه به عنوان روز جهانی معلولان نام گذاری شده و براساس اطلاعات موجود حدود یک میلیون و 300 هزار معلول در سطح کشور شناسایی شدند.
7198/ 7408
خبرنگار: فاطمه حسینی ** انتشاردهنده: محمد جهانگیریان

* آگاهی از آخرین اخبار استان در کانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینک جستجو کانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo.com
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.