بیماری فشار خون امروزه به عنوان یکی از رایج ترین امراض روبه رشد در جامعه است که به اعتقاد بسیاری از متخصصان علوم پزشکی به دلیل فقدان علائمی مشخص از آن با عنوان قاتل خاموش نامبرده می‌شود.

در حال حاضر نزدیک به ۸۷۰ میلیون نفر در سراسر جهان از بیماری فشار خون رنج می برند و بیش از ۳ میلیارد نفر از جمعیت جهان نیز در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند؛  آسیبی که در سال های اخیر در جامعه ایران نیز با رشد قابل توجهی همراه بوده است.

این بیماری در ایران سبب فوت سالانه ۹۷ هزار نفر می شود و هر سال ۴۵ هزار میلیارد تومان بار اقتصادی ناشی از فشارخون به کشور تحمیل می‌شود.

شرایط در استان سمنان نیز به شکلی است که مسوولان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان تلاش‌هایی را برای مبارزه با این بیماری به شکل مداوم و منسجم انجام داده و همچنین این تلاش‌ها ادامه دارد، چرا که طرح ملی غربالگری فشار خون در استان سمنان نشان داد ۳۹ هزار و ۳۱۸ نفر دارای فشار خون بالا هستند و ۶۰ درصد این افراد از بیماری خود آگاهی نداشتند.

چکاب فشارخون به ویژه بعد از سن ۳۰ تا ۳۵ سالگی از اهمیت بسیاری در کاهش عوارض آن دارد. افرادی که در خانواده خود سابقه ابتلاء به فشارخون دارند، بیشتر در معرض خطر بوده و ضرورت دارد، به طور مرتب برای چکاب به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند.

ضرورت چکاب مداوم برای افرادی با وراثت فشارخون

رئیس بیمارستان کوثر سمنان در گفت و گو با ایرنا از ارثی بودن درصدی قابل ملاحظه‌ای از مبتلایان به فشارخون خبر داد و گفت: تغذیه نامناسب، سبک غلط زندگی، نبود تحرک مناسب و استرس از دیگر عوامل ایجاد این بیماری خاموش هستند.

دکتر محمد معماریان توصیه کرد افرادی که پدر یا مادرشان به فشارخون مبتلا بوده اند، از سن پایین‌تر باید به طور مرتب چکاب شوند.

وی ادامه داد: سبکی سر، سر درد، تاری دید، احساس گیجی، خشک شدن دهان، سرگیجه و کاهش دید از عوارض و نشانه‌های فشارخون بالا و پایین است که با مراجعه به پزشک باید این مقدار فشار خون کنترل شود.

این فوق تخصص ریه و مراقبت‌های ویژه داشتن رژیم غذایی صحیح، ورزش مداوم و روزانه و مصرف میوه و سبزیجات را از عوامل مهمی ذکرکرد که می‌تواند مقدار فشارخون را به رقم مجازی نزدیک کند.

انتخاب پزشک متخصص با توجه به زمینه‌های ایجاد بیماری باشد

بالا بودن فشار خون روی مغز، کلیه، قلب، چشم و قدرت جنسی عوارض فراوانی دارد. به همین علت درمان صحیح فشار خون بسیار مهم است. سوال مهمی که در ذهن بیمار مبتلا به فشار خون وجود دارد این است که برای درمان فشار خون به چه کسی مراجعه کنند؟

بیماری دستگاه قلب و عروق، بیماری‌های کلیه و بیماری‌های غده فوق‌کلیه از جمله این علل است. بنابراین مبتلایان به این بیماری باید با توجه به ریشه و زمینه‌های ایجاد این بیماری، پزشک متخصص مرتبط را شناسایی و به آن مراجعه کنند.

مسوولان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان از این مسئله قافل نبوده و با افتتاح نخستین کلینیک فوق تخصصی کنترل فشار خون در مرکز آموزشی، درمانی و پژوهشی کوثر شهر سمنان به حل این مشکل کمک کردند.

نوید دانایی رئیس این دانشگاه با اشاره به افتتاح کلینیک فشار خون در سمنان، اظهار داشت: اجرای طرح ملی غربالگری فشار خون همزمان با کشور در استان سمنان نشان داد ۳۹ هزار و ۳۱۸ نفر دارای فشار خون بالا هستند و این امر افتتاح مرکزی به منظور کنترل مداوم فشار خون در این استان را به یک ضرورت تبدیل کرد.

وی خدمات کلینیکی و پاراکلینیکی از سنجش فشار خون، معاینه‌های دوره‌ای، مشاوره و ارجاع به پزشک متخصص در صورت نیاز را از جمله اقدام‌های پیشگیرانه‌ای خواند که در کلینیک فشار خون انجام می‌گیرد.

دانایی خاطرنشان کرد: سرمایه کلینیک تخصصی فشارخون سمنان، نیروهای انسانی متخصص و متعهدی هستند که دلسوزانه سلامت شهروندان را در اولویت کاری خود قرار داده‌اند.

این مقام مسوول بهداشتی هزینه راه‌اندازی درمانگاه فشارخون را بسیار ناچیز خواند و گفت: دلیل این امر اختصاص مکان کلینیک مذکور در ضلع غربی بیمارستان کوثر و استفاده از دستگاه‌ها و تجهیزات موجود این بیمارستان است.

وی با بیان اینکه اجرای طرح بسیج ملی غربالگری فشارخون در استان سمنان همزمان با سراسر کشور سبب بیماریابی شهروندان شده است، بیان کرد: جمعیت هدف بالای ۳۰ سال در استان ۷۰۲ هزار نفری سمنان ۲۲۳ هزار و ۴۵۹ نفر بود و توصیه‌های لازم برای مراقبت به افراد مبتلا به فشار خون توسط سنجش‌گران انجام شد.

وی با اشاره به اینکه از ۳۹ هزار و ۳۱۸ نفر دارای فشار خون بالا در استان سمنان ۱۶ هزار و ۱۴۷ نفر در شهرستان سمنان ساکن هستند، ادامه داد: در شهرستان‌های دامغان هشت هزار و ۵۹۰ نفر، در گرمسار هفت هزار و ۹۳۳ نفر، در مهدیشهر سه هزار و ۸۱۲ نفر، در آرادان یک هزار و ۴۲۴ نفر و در سرخه یک هزار و ۳۵۲ دارای فشار خون بالا بودند.

دانایی ادامه داد: با اجرای طرح بسیج ملی غربالگری فشار خون از ۱۸ خرداد ۹۸ تا ۱۵ تیر این سال، از جمعیت ۲۲۳ هزار و ۴۵۹ نفری افراد بالای ۳۰ سال این استان، ۹۱.۱ درصد غربالگری شدند.

استمرار نهضت کنترل فشارخون در سمنان

وی تعداد کل افراد ارزیابی شده را ۲۰۳ هزار و ۶۵۵ نفر عنوان و اضافه کرد: اجرای این بسیج ملی و تحت پوشش قرار دادن افراد بالای ۳۰ سال، زنان باردار و بیماران کلیوی و کنترل فشارخون گروه هدف و بیماریابی، کمک شایانی به پیشگیری از ابتلاء به بیماری‌های غیرواگیر کرده است و نتیجه این طرح در کاهش هزینه‌های سلامت خانواده‌ها تأثیر بسزایی دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان گفت: کنترل و پیگیری سلامت مردم همچنان با راه‌اندازی کلینیک تخصصی با جدیت بیشتر پیگیری می‌شود و این نهضت و حرکت در مسیر کمک به بهبود سلامت جامعه پایانی ندارد.

کنترل پیشگیرانه فشارخون بالا، از بروز بیماری‌های جسمانی مانند سکته‌های قلبی و مغزی و نارسایی‌های کلیوی در آینده، جلوگیری خواهد کرد و دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان با نگاهی دوراندیشانه با افتتاح کلینیک تخصصی فشار خون به نکته بسیار مهمی توجه کرده است.

چنانچه فردی به فشارخون بالا مبتلا باشد و درمان و داروی مناسب استفاده نکند، به بیماری‌های دیگری مبتلا می‌شود که ممکن است جان فرد را به خطر انداخته و از طرفی، هزینه‌های بسیار زیادی را برای نظام سلامت، بیمه‌ها و خانواده‌ها به بار آورد.

بنابراین، هم با دیدگاه نجات جان انسان‌ها و هم با دیدگاه کمک به اقتصاد سلامت کشور افتتاح کلینیک مذکور قابل تقدیر است.

ایجاد پویش‌های ملی و استانی از دیگر اقداماتی است که می‌تواند در این زمینه نقش موثری داشته باشد و انجمن‌های علمی و دانشجویی نیز برای کمک و تقویت این پویش‌ها پا به میدان بگذارند تا با اتخاذ یک روش علمی متقن، فرهنگ کنترل فشارخون در کشور نهادینه شود.

مصرف صحیح نمک و حذف نمک از سفرهای غذا به عنوان یک پویش می‌تواند در جامعه مطرح شود و نقش رسانه‌ها نیز در موفقیت این پویش بی‌بدیل است.

مراقبین بهداشتی نیز می‌توانند به منظور اصلاح این موضوع در رستوارن ها به بازوی تقویت این پیشنهاد باشند تا این فرهنگ در جامعه نهادینه شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.