حمیدرضا حسینی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: با توجه به خطر دام غیرمجاز در گسترش بیماری‌های مختلف دامی به ویژه بیماری ‌های مشترک میان دام و انسان، اداره کل دامپزشکی استان سمنان با هر گونه حمل و نقل غیرمجاز دام برابر قانون برخورد می‌کند.

وی تصریح کرد: اداره کل دامپزشکی استان سمنان به منظور ارتقاء بهداشت مرکزهای خرید و فروش دام در استان، نیمه نخست امسال ۵۱ متصدی خرید و فروش دام را ساماندهی کرده است.

حسینی با بیان اینکه هر گونه حمل و نقل دام و فرآورده‌های خام دامی نیازمند دریافت مجوزهای لازم از دامپزشکی و رعایت اصول بهداشتی است، اظهار داشت: از ابتدا تا پایان شهریور امسال، ۳۳ هزار و ۷۰۳ گواهی بهداشتی برای تخم‌مرغ، شیر، دام و طیور زنده،  کود مرغی و حیوانی، فرآورده‌های منجمد، آلایش خوراکی و غیرخوراکی دام، صادر شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان خاطرنشان کرد: کارشناسان دامپزشکی در ۶ ماه اول امسال پنج هزار و ۹۹۲ مورد بازدید و نظارت بهداشتی از مراکز عرضه شیرخام و فرآورده‌های خام دامی انجام دادند که منجر به ضبط ۲۴ هزار و ۸۶۱ کیلوگرم فرآورده‌ ناسالم شد.

وی یادآور شد: ۶ ماه اول ۹۸، ۵۹۲ کد الکترونیک و سال گذشته یک هزار و ۳۲۴ کد الکترونیک مربوط به خودروهای حمل دام و طیور زنده و فرآورده‌های خام دامی در استان سمنان صادر شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: نیمه نخست امسال با هدف جلوگیری از انتشار بیماری‌های واگیر مشترک بین انسان و دام و تایید سلامت دام و فرآورده‌های دامی، سه هزار و ۹۴۲ مورد نظارت بهداشتی و قرنطینه‌ای بر محموله‌های وارداتی و ۵۲ مورد نظارت بهداشتی و قرنطینه‌ای بر محموله‌های صادراتی انجام شد.

بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار راس دام سبک و حدود ۱۰۰ هزار راس دام سنگین در استان سمنان وجود دارد.

۵۱۱ واحد پرورش انواع طیور در استان سمنان وجود دارد که از این تعداد ۴۳ مزرعه مرغ تخم‌گذار، ۱۲ واحد پرورش شتر مرغ، ۶ واحد پرورش بوقلمون با ظرفیت تولید ۱۹ هزار و ۲۰۰ قطعه و ۴۲۱ مزرعه پرورش مرغ گوشتی با ظرفیت جوجه‌ریزی ۱۰ میلیون قطعه در هر دوره و بقیه مربوط به پولت، سایر ماکیان و مرغ اجدادی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.