رضا نقی زاده شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: امسال ۱۸ طرح عمرانی و رفاهی برای عشایر شاهرود در بخش‌های آبرسانی، بهسازی چشمه سارها و قنات‌ها ، چاه‌های مالداری ، راهسازی و نگهداری راه‌ها به بهره‌برداری رسید.

وی هزینه اجرای این طرح ها را  چهارمیلیارد و ۵۵۰ میلیون ریال عنوان کرد و گفت: یک میلیارد و ۷۰۰میلیون ریال در بخش بیارجمند ، یک میلیارد و ۶۰۰میلیون ریال در بخش بسطام و یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال در بخش مرکزی در حوزه های آبرسانی و نگهداری راه های عشایری هزینه شده است.

نقی زاده با بیان اینکه از سال گذشته تاکنون ۴۱ دستگاه پنل خورشیدی بین عشایر توزیع شده است، تصریح کرد: ۱۰۰ دستگاه تانکر پلی اتیلن سلولزی ضد جلبک ، ۱۲۰دستگاه آبشخور هم به عشایر اهداء شده است.

رئیس اداره امور عشایری شاهرود با اشاره به بارندگی های  مناسب اوایل امسال در شهرستان شاهرود ، ابراز داشت: راه های عشایری در این بارندگی ها خسارت زیادی دیدند به طوری که در برخی مناطق ۲ تا سه بار راه ها مرمت شد.

نقی زاده با بیان اینکه در بخش بسطام از اوایل سال جاری تاکنون مبلغ ۸۰۰میلیون ریال برای مرمت راه های عشایری هزینه شده است، ادامه داد: در منطقه عشایری طرود هم برای نگهداری راه ها تاکنون ۳۵۰ میلیون ریال صرف شده است.

به گفته وی، بخشی از هزینه های انجام شده در این مناطق بخشی از محل اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده تامین شده  و بخش دیگر را به پیمانکاران بدهکار هستیم.

رئیس اداره امور عشایری شاهرود با اشاره به اینکه  سال گذشته در حوزه خدمات رسانی به عشایر اعتبارات خوبی جذب شد، یادآور شد: در سال گذشته بالغ بر ۹ میلیارد و ۵۱۰ میلیون ریال در قالب ۲۶ طرح عمرانی برای  تامین آب ، نگهداری راه ها ، سوخت رسانی و آموزش و ترویج هزینه شد.

نقی زاده با بیان اینکه در بخش اعتبارات مربوط به ارزش افزوده هم با همکاری فرمانداری تاکنون اعتبارات خوبی جذب شد، تصریح کرد: از اعتبارات ارزش افزوده درحوزه‌های تأمین آب، نگهداری راه‌ها و تأمین تأسیسات مورد نیاز در حوزه آبرسانی استفاده می شود .

وی با اشاره به اینکه تاکنون اعتبارات تملک دارایی های امسال تخصیص نیافته است، تصریح کرد : اعتبارات امسال ابلاغ شده اما به علت اینکه پایان سال مالی ۳۱ تیرماه هر سال بوده و تخصیص اعتبارات زمانبر است، تاکنون محقق نشده است.

نقی زاده ، تقویت بازارچه های صنایع دستی، گردشگری و پرورش گیاهان دارویی را ضروری خواند و افزود: باید سعی شود تنوع معیشتی در سفره خانواده های عشایری ایجاد گردد 

تا عشایر از وابستگی به درآمد تک محصولی و دامداری سنتی خارج شوند.

به گفته وی، در منطقه عشایری رضا آباد خارتوران چند سالی است که موضوع گردشگری رونق پیدا کرده و باید بخش صنایع دستی این منطقه هم با ایجاد بازارچه های دایمی تقویت شود.

آموزش و ترویج عشایر در دستور کار است

رئیس اداره امور عشایری شاهرود با اشاره به اینکه از سال ۱۳۹۶ اعتبارات خاصی در حوزه آموزش و ترویج عشایری تخصیص یافته است، ادامه داد: اعتقاد براین است افزایش سطح آگاهی عشایر در حوزه های مختلف می تواند کمک زیادی به بهره وری بالاتر در تقویت تولید داشته باشند.

نقی زاده با بیان اینکه آموزش و ترویج عشایر دردستور کار است، اظهار داشت: تاکنون بیش از ۳۰۰ ساعت آموزش در حوزه های مختلف صنایع دستی ، بیماری های دام ، تغذیه مناسب دام ، به عشایر منطقه داده شده است.

کشت گیاهان دارویی منبع درآمدی برای عشایر

وی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین برنامه های آینده اداره امور عشایری، موضوع کشت و توسعه گیاهان دارویی در مناطق عشایری است، افزود: کشت گیاهان دارویی از جمله گل گاوزبان ، وشق ، پونه ، آویشن ، نعنا و باریجه می تواند در زندگی خانواده های عشایری نقش بسزایی داشته باشد.

نقی زاده با بیان اینکه در منطقه طرود همه ساله " وشق چینی " در فصل ییلاق انجام می شود، تصریح کرد:  برداشت گیاه وشق هم کاربرد صنعتی دارد و هم ارزش افزوده خوبی از لحاظ اقتصادی برای عشایر این منطقه ایجاد می نماید.

جمعیت عشایر شهرستان شاهرود بر اساس آخرین سرشماری ۲ هزار و ۹۶۵ تن است، ۹ طایفه عشایری شهرستان دارای ۱۴۱ هزار و ۲۲۵ راس دام سبک، بیش از یک هزار راس دام سنگین و یکهزار و ۷۰۹ نفر شتر هستند.

عشایر شاهرود، با تولید ۲ هزار و ۸۴ متر مربع دست بافته، ۲۱.۱ درصد از تولید صنایع دستی استان سمنان را به خود اختصاص داده اند.

۱۰۲۳/۶۱۶۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.