تعدیل قیمت میوه در شرایط اقتصادی دشوار امروز جامعه، مطالبه جدی مردم است و ایجاد بازار موازی یا به عبارتی ایجاد بازارچه میوه موجب کاهش قیمت می‌شود و هر خانواده با مدیریت هزینه خود، میوه درجه یک، ۲ و سه خریداری می‌کند.
ایجاد بازار رقابتی نشان از مشکل در واحدهای صنفی نیست بلکه عده‌ای هستند که خون مردم را با گرانی در شیشه می‌کنند و ایجاد بازار رقابتی موجب کاهش قیمت میوه می‌شود.
برخی افراد سودجو و دلال، میوه را با قیمت کم از کشاورز خریداری و چند برابر قیمت خرید در بازار مصرف عرضه‌می‌کنند و ایجاد بازار رقابتی دستان ناپاک را از خوراک مردم کوتاه می‌کند.
راهبرد بازار رقابتی به راحتی با ایجاد بازارچه عرضه مستقیم میوه و تره بار محقق می‌شود چرا که در بازارچه میوه و تره‌بار چندین تولیدکننده به صورت مستقیم و بدون وجود واسطه محصول خود را در بازار به صورت رقابتی عرضه می‌کنند و همین امر موجب تعدیل قیمت میوه می‌شود.
در مرکز استان سمنان، به جز یک میدان میوه و تره‌بار که در حاشیه شهر واقع شده و دسترسی اکثر مردم به آن شدنی نیست هیچ مرکز دیگری برای توزیع مستقیم میوه وجود ندارد و همین عامل در گرانی میوه نقش دارد.

میوه نیازمند مدیریت فصلی

از دیگر عواملی که نمی‌توان نقش آن را در گرانی، تلاطم و نوسان قیمت میوه انکار کرد، مدیریت فصلی در زمینه میوه است.
در واقع تولید میوه فصلی است و مدیریت برای کنترل قیمت میوه نیز فصلی انجام می‌شود و این امر عامل اصلی گرانی میوه و نشان از ضعف مدیریتی است و باید با همت مسئولان این چالش رفع شود.
در کنار نواقص فنی نباید از ارتقای دانش عمومی خانواده‌ها در مسائل اقتصادی غافل شد چرا که خانواده‌ها گاه با تاخیر در خرید، کم خرید کردن و گاه خریدنکردن در کنترل قیمت میوه موثر هستند.
بخش خصوصی با ایجاد بازار رقابتی نقش مهم و غیرقابل انکاری در کنترل قیمت و حفظ ثبات بازار میوه دارد و تسهیل و تسریع در روند سرمایه گذاری کمک کننده در تحقق این راهبرد است.
کنترل و کاهش قیمت میوه در استان سمنان و در استان‌هایی که دچار عارضه گرانی هستند با در نظرگرفتن زنجیره تولیدکنندگان رفع می شود.
۷۳۴۲ /۷۴۰۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.