توانمندسازی منابع انسانی از دیدگاه‌های مختلف نظیر فقدان تعادل بین عرضه و تقاضای نیروی کار و بهره‌وری نیروی انسانی قابل بررسی است.

این نبود تعادل به علت عوامل مختلفی از جمله در اثر کاهش فرصت‌های شغلی به دلیل وضعیت اقتصادی کشور، فقر مهارتی و تخصص نداشتن لازم نیروهای کار ایجاد می‌شود که آموزش مهارت محور از مؤثرترین راهکارهای مرتفع سازی در این زمینه است؛ مسأله‌ای که در کشورهای توسعه یافته رکن اصلی اشتغال محسوب می‌شود.

درصد بکارگیری افراد دارای مهارت مطابق با آمار ثبت شده در کاریابی‌های استان سمنان در سال ۹۷ به میزان ۲۸.۳ درصد و درصد بکارگیری افراد فاقد مهارت نیز ۱۶.۳ درصد بود که این آمار مبین این است که کسب مهارت ضریب اشتغال پذیری افراد را افزایش می‌دهد.

آموزش مهارت محور بی‌تردید نیاز امروز و راهگشای زندگی فردای جوانان کشور است؛ مسأله‌ای که باید بیش از پیش به آن توجه شود و در این بین دانش‌آموزان و دانشجویان باید افزون بر آموزش‌های تئوری، آموزش عملی و کسب مهارت را نیز فراگیرند.

حدود چهار میلیون و ۷۰۰ هزار دانشجو در مراکز آموزش عالی کشور و بیش از یکصد و ۲۰ هزار دانشجو در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی استان سمنان تحصیل می‌کنند و بر اساس آمار بیش از ۴۰ درصد از جمعیت بیکار سمنان از افراد دانش آموخته دانشگاه‌ها است.

جمعیت فعال اقتصادی استان سمنان بر اساس طرح آمارگیری نیروی کار در سال ۱۳۹۶، بیش از ۲۱۱ هزار نفر است که از این مجموع ۱۶۹ هزار و ۱۷۵ نفر مرد و ۴۲ هزار و ۶۶ نفر از آنها زن هستند.

جامعه امروز ما در حوزه فرهنگ کار و کارآفرینی با مشکلات جدی روبرو است و مادامی که نگرش و تعریف از کار، "پشت میز نشینی" باشد معضل بیکاری و فرهنگ کار در کشور حل نمی‌شود.

نگاه و رویکردهای افراد از کار از دوران ابتدایی شکل می‌گیرد بنابراین باید نهضت مهارت‌آموزی و فرهنگ آن را به دوره ابتدایی و پیش‌دبستانی برد.

خانواده‌ها نقش غیر قابل انکاری در افزایش رغبت فرزندان به گذراندن طرح‌های مهارتی دارند و والدین با توجه به شرایط اقتصادی جامعه کودکان خود را به فراگیری مهارت‌های مختلف توصیه کنند.

اقشار جامعه باید به این باور برسند که حرفه آموزی می‌تواند گام‌های افراد را برای ورود به بازار کار مستحکم کند بنابراین نیاز است نقش رسانه‌ها در آگاهی بخشی پررنگ از پیش باشد و در این مساله با معرفی افراد موفق و کارآفرین می‌شود جمعیت بیشتری را به مهارت آموزی سوق داد.

ناچیز بودن سهم آموزش‌های مهارتی از کل اعتبارات بخش آموزشی در کشور که تنها ۲ درصد می‌باشد و نیازمند تغییر نگاه کلان مسؤولان و افزایش تخصیص منابع مالی به مراکز حرفه آموزی با هدف توسعه اشتغال پایدار است.

از سویی، افراد قبل از کسب مهارت ابتدا باید نیازهای شغلی منطقه را بشناسند در این زمینه در دسترس بودن بانک اطلاعات جامع از نیازهای شغلی در استان اجتناب ناپذیر است.

از سوی دیگر، عرضه محور بودن آموزش‌های مهارتی، فراوانی آموزش‌های ارائه شده به صورت پراکنده و ناهماهنگ و ارائه آموزش تکراری و اتلاف منابع از دیگر مسائلی است که شکاف بین عرضه و تقاضای نیروی انسانی مورد نیاز بازار کار را موجب می‌شود که نیازمند دگرگونی و تحول است.

شکل‌گیری نهضت مهارت‌آموزی در سایه اتحاد و تعامل بیشتر دستگاه‌های مرتبط در سمنان شکل می‌گیرد که در این خصوص ترسیم و تدوین سند راهبردی توسعه آموزش‌های مهارتی این استان به منظور کاهش شکاف بین عرضه و تقاضای نیروی انسانی مورد نیاز بازار کار ایجاب شده است.

هرچند سیستم‌های آموزشی و عالی کشور به دنبال سوق دادن نوجوانان و جوانان به سمت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای با هدف مهارت آموزی هستند اما هنوز به جایگاهی که باید در اشتغال کشور برسند، دست نیافته‌اند اما بی تردید، روزی که جوانان این مرز و بوم برای ورود به بازار کار مهم تر از رفتن به دانشگاه به مهارت آموزی روی بیاورند، دور نیست.

خبرنگار ایرنا در سمنان

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.