استاندار سمنان از سمنان به عنوان تنها استان کشور نام برد که با وجود تحریم‌ها، وضعیت  کسب و کار در آن براساس آمارهای رسمی اعلام شده، بهبود یافته است.

به گزارش ایسنا-منطقه سمنان، علیرضا آشناگر در جلسه شورای اداری استان از انجام یک پایش ملی در خصوص وضعیت کسب و کار استان‌ها بر مبنای 42 شاخص و مولفه خبر داد و اظهار کرد: استان سمنان تنها استانی است که در این پایش وضعیت کسب و کار آن هم ‌به نسبت فصل قبل و هم فصل مشابه سال گذشته بهبود یافته است.

وی با بیان اینکه شاخص محیط کسب و کار استان حدود ۵.۹۳ است ادامه داد: استان سمنان در مجموع با یک دهم درصد تفاوت نسبت به زنجان در رتبه چهارم کشور قرار دارد که جایگاه نسبتا مطلوبی است.

استاندار سمنان با بیان اینکه این استان تنها استانی است که این شاخص در آن در مقایسه با ‌فصل و سال قبل بهبود یافته افزود: هرچه این شاخص میزان ‌کمتری داشته باشد، به معنای بهبود و مطلوب‌تر بودن وضعیت کسب و کار در آن استان است.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA

لزوم تجزیه و تحلیل شیوع ریسک‌گریزی در مدیران استان

وی خاطرنشان کرد: باید نهادهای فرهنگی، علما، محیط‌های دانشگاهی، نمایندگان مردم و تمام مدیران در حوزه محیط فرهنگی‌ جامعه و استان با هدف تغییر نگاه و دیدگاه‌های موجود ورود پیدا کرده و در راستای تقویت کسب و کار تلاش کنند.

آشناگر با انتقاد از عدم وجود ریسک‌پذیری در بخشی از مدیران استان در نتیجه افزایش نظارت‌های دستگاه‌های مسوول گفت: ریسک گریزی در تصمیم‌گیری یک عامل بسیار خطرناکی است که متاسفانه در نوع نگاه‌های مدیران استان نسبت به محیط کاری خود بوجود امده که این رویه باید به صورت جدی مورد تحلیل قرار گیرد .

وی با اشاره به برخی برخوردهای سلیقه‌ای با قوانین اضافه کرد: برخورد سلیقه‌ای در خصوص اجرای قانون و برداشت‌های سخت و ناعادلانه از این قوانین، باعث شده که وضعیت استان از میانگین کشوری بالاتر باشد که این موضوع نیاز به بررسی، واکاوی و اصلاح دارد.

این مقام ارشد اجرایی معتقد است که تردید در تصمیم‌گیری در مواردی که در اجرایی آن درصد موفقیت بالایی وجود دارد، در بین مدیران استان به دلیل تمایل به سکون و ایستایی و دوری از پرکاری و ریسک پذیری بوجود آمده است .

وی با اذعان به اینکه موفقیت‌ها پشت ترس‌هایی پنهان شده اند که باید بر آنها غلبه کنیم افزود: عدم غلبه بر این ترس سبب بی‌تصمیمی و تردید در آن شده و با تصمیم نگرفتن ما، به جامعه ضرر وارد می‌شود.

استاندار سمنان با بیان اینکه ریسک‌پذیری به معنای بی‌گدار به آب زدن و تصمیمات نابجا نیست خاطرنشان کرد: عدم اشراف به قوانین ، یکی از مشکلات کاهش قدرت تصمیم‌گیری و ریسک‌پذیری در تصمیمات مدیران دستگاه‌های اجرایی در استان است .

آشناگر در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت شایسته‌سالاری در انتصاب‌ها تاکید و اظهار کرد: گاهی انتصاباتی صورت می‌گیرد که فرد هیچ‌گونه اشرافیتی بر کار و حوزه وظایف دستگاه خود نداشته و همین‌ها سبب ایجاد دردسرهای متعدد برای آن مجموعه خواهد شد .

هشدار استاندار به برخی مدیران
عالی‌ترین مقام اجرایی دولت در استان با تاکید بر لزوم بی‌توجهی به فشارها و لابی‌گری‌ها‌ در انتصابات گفت: متاسفانه لابی و فشار بر مدیران از سوی برخی نمایندگان، یکی از نواقص و آسیب‌هایی است که در حوزه انتصابات در سطح کشور وجود دارد اگرچه این رویه در استان وجود ندارد و از همین رو از همکاری نمایندگان استان در این حوزه تقدیر می‌کنم.

وی با اشاره به لزوم دوری جستن از نگرش‌های سیاسی در امور اجرایی خاطرنشان کرد: انتخاب افراد متخصص،‌ متعهد و کاربلد حتی مخالف نگاه‌ها و دیدگاه‌های ما، باعث توفیق و موفقیت در امور خواهد شد .

وی از فرمانداران به عنوان نماینده عالی دولت در شهرستان‌ها نام برد و بیان کرد: فرمانداران باید مستقل و بدون تاثیرپذیری از فشارها، افرادی را که دارای  تخصص و آشنا به کار هستند  را در مناصب مختلف به کارگیرند .

استاندار سمنان با انتقاد از آنچه استعلام مدیران از دستگاه‌های نظارتی می‌خواند گفت: ترس از اجرای اقدامات آغاز نشده و استعلام از دستگاه‌های نظارتی توسط مدیران دستگاه‌های اجرایی استان، به هیچ‌عنوان قابل قبول نیست و مدیران باید شجاعت، شهامت و قدرت ریسک پذیری خود را افزایش دهند .

وی ضمن هشدار به مدیران تصریح کرد:مدیرانی که توان ریسک پذیری و  تصمیم گیری های موثر و بزرگ را ندارند، با اختیار خود از مقام و منصب کناره گیری کنند.

آشناگر خاطرنشان کرد:با این نوع نگاه مدیریتی، ریسک‌گریزی و رویکرد نادرست به مدیریت و تصمیمات بزرگ و تاثیر گذار، نمی توان امور را در شرایط جنگ‌تمام عیار اقتصادی فعلی مدیریت کرد.

مدیران به مردم گزارش کار بدهند
وی با بیان اینکه عدم مطالبه‌گری مردم، سازمان‌های مردم‌نهاد و گروه‌های مرجع، یکی دیگر از دلایل کاهش ریسک پذیری مدیران است افزود: بی‌تردید مطالبه‌گری مردم، توجه به برنامه‌های کاندیداها و تلاش برای قرار دادن افراد مناسب در مناصب برای اجرای برنامه‌ها، به افزایش ریسک پذیری مدیران در تصمیمات کمک می‌کند
.

آشناگر با بیان اینکه مدیر باید در قبال تصمیمات خود و مطالبات مردمی پاسخگو باشد ادامه داد: مدیران جدای از توجه به مطالبات مردمی باید عملکرد خود را به مردم گزارش دهد.

وی همچنین با بیان اینکه بودجه کل استان در سال ۹۸بالغ بر ۵۸۰میلیارد تومان است گفت: این بودجه در جلسه شورای برنامه‌ریزی بر اساس یک سری شاخص‌ها به فرمانداران ابلاغ شد.

استاندار سمنان از تلاش برای توزیع عادلانه اعتبارات عمرانی خبر داد و گفت: بودجه استان سمنان در سطح کشور بسیار ناچیز است .

وی با بیان اینکه  اعتبارات بزرگ‌تر از طریق پروژه‌ها و اعتبارات ملی قابل جذب است ادامه داد: از نمایندگان مردم هم انتظار می‌رود در زمینه جذب اعتبارات ملی تلاش و همراهی جدی‌تری با مدیران استان داشته باشند.

آشناگر با اشاره به تصویب طرح انتقال آب خزر گفت: طرح‌های انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی، سد فینسک و سایر پروژه‌های تامین ‌آب پایدار، از اقدامات و پروژه‌های بسیار مطلوب و بزرگی است که تحقق آن ‌نیازمند تلاش همه مدیران و موثرین استان است.

وی در بخش دیگری با اشاره به گلایه نماینده ولی‌فقیه در استان از توجه کم مدیران به نمازجمعه خاطرنشان کرد: نماز جمعه، یک‌ پایگاه بسیار مهم برای تعمیم انسجام ملی و تحکیم وحدت کلمه در بین آحاد ملت و هدایتگری معنوی جامعه است .

آشناگر اضافه کرد: باید تذکرات نماینده ولی فقیه در استان و گِلِه‌مندی‌هایی که از حضور کمرنگ مدیران و کارکنان‌ تحت مدیریت آنها در نمازجمعه بیان شد، به صورت ویژه مورد توجه قرار گرفته و نواقص و کوتاهی‌ها برطرف شود.

این مقام ارشد اجرایی همچنین از فرمانداران و مدیران دستگاه‌های اجرایی استان خواست: حداکثر توان خود را در ارتباط با گرامی‌داشت چهلمین سالگرد برپایی نماز جمعه و تقویت این نهاد، به کارگیرند.



 

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.