به گزارش ایرنا، یافته های محققان خبر از تعامل و ارتباط دو سویه ثروت مادی و سرمایه های معنوی می دهد. سرمایه ای که پول نیست اما بُعد مفهومی آن قیمتی تر است.
بر کسی پوشیده نیست که قرآن، کتاب آسمانی مسلمانان سرشار از اعجاز و دستورهای مختلف مورد نیاز زندگی انسان ها است که این دستورها همه جنبه های زندگی فردی و اجتماعی را شامل می شود و بهترین راه رسیدن به سرمایه های معنوی و اجتماعی نفیس، ترویج و گسترش فرهنگ ناب قرآنی است.
توجه جامعه به قرآن و حمایت از برگزاری برنامه های قرآنی در گرو تغییر نگرش مسئولان و مضاعف شدن همت آنان ها در این راستا است.
توجه به آموزش، مفاهیم، تلاوت و فرهنگ قرآن، در کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی رونق بسیار خوبی گرفته است، در این میان دستگاه های اجرایی استان سمنان نیز با درک صحیح از ضرورت گسترش فرهنگ قرآنی در جامعه، از محدوده روخوانی، روان خوانی، تلاوت، تجوید و مفاهیم فراتر رفته اند و با اجرای برنامه های مختلف قرآنی راه موفقی را در ترویج فرهنگ قرآنی در عرصه زندگی فردی و مناسبات اجتماعی مردم آن طوری که در شان نظام اسلامی و مردم مومن این استان است، در پیش گرفته اند.
برگزاری جشنواره قرآن و عترت در استان سمنان و همکاری بسیاری از دستگاه ها، موسسه ها و نهادها در شهرستان های مختلف این استان، یکی از این فعالیت های مهم قرآنی به منظور گسترش فرهنگ قرآنی است.
جشنواره قرآن و عترت استان سمنان از آبان ماه امسال در رشته های تعزیه، تئاتر خیابانی، شعر، داستان کوتاه، فضای مجازی، سرود، تواشیح و ابتهال، پوستر، خوشنویسی، فیلم نامه نویسی و فیلم نامه نویسی، فیلم کوتاه، مستند و پویانمایی فراخوان شد.
دبیرخانه هر یک از این رشته ها در شهرستان های مختلف این استان از جمله مهدیشهر، سمنان، دامغان، میامی، آرادان، شاهرود و سرخه است.

** جشنواره قرآنی نشاط را در جامعه ایجاد می کند
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان گفت: برگزاری هفته قرآن و عترت و اجرای برنامه های مختلف فرهنگی هنری نشاط در جامعه را به همراه دارد.
حجت الاسلام والمسلمین علی اصغر فضیلت ایجاد جریان فرهنگی و ارج نهادن به فرهنگ قرآن و نیز ترویج و توسعه فعالیت های قرآنی را از مهمترین اهداف برگزاری هفته قرآنی در استان سمنان عنوان کرد.
وی افزود: در قالب جشنواره قرآن و عترت برنامه های مختلف فرهنگی، هنری و قرآنی متنوع برنامه ریزی شده است که به میزبانی شهرستان ها، انجمن ها و موسسات فرهنگی هنری در حال برگزاری است.
وی خانواده ها را رکن اصلی جامعه دانست و بیان کرد: دعوت و حضور خانواده در برنامه های این هفته می تواند باعث گسترش سبک زندگی قرآنی شود.
وی تصریح کرد: همکاری و همدلی دستگاه های دولتی، انجمن ها و موسسات در این هفته برگ زرینی دیگر را برای استان سمنان رقم خواهد زد.
فضیلت خاطرنشان کرد: ترویج و تبلیغ قرآن و عترت(ع) در حوزه های مختلف، معرفی دستاوردها و توانمندی های علوم قرآنی، ارتقای سطح کیفی و کمی فعالیت های قرآن و عترت (ع)، ایجاد ارتباط با سایر حوزه های استانی فعال، تقویت و توسعه تعاملات و هم اندیشی بین ادارات، مراکز و نهادهای مردمی و موسسات قرآنی از دیگر اهداف برگزاری هفته قرآنی در استان است.

** یکهزار اثر به اولین هفته قرآن و عترت سمنان ارسال شد
معاون امور هنری و سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان گفت: بیش از یکهزار اثر به اولین هفته قرآن و عترت استان ارسال شده است.
سیما رجبی بیان کرد: اولین هفته قرآن و عترت استان در 16 رشته مختلف فرهنگی و هنری، با مشارکت شهرستان ها، انجمن ها و موسسه های فرهنگی هنری استان در حال برگزاری است.
وی به برخی دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه های مختلف فرهنگی و هنری اشاره داشت و افزود: ارسال بیش از یکهزار اثر با موضوع قرآن و عترت به اولین هفته قرآن و عترت در استان نشان دهنده توسعه، عمق و ارتباط عمیق ارزش های انقلاب اسلامی در بین آحاد اقشار جامعه است.
معاون امور هنری و سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان با بیان اینکه نمایشگاه قرآن و عترت در سه گالری مجتمع فرهنگی کومش از 22 دی آغاز به کار می کند، گفت: توسعه فعالیت های قرآنی از برکات و دستاوردهای با ارزش انقلاب اسلامی است.
وی خاطر نشان کرد: سرود، تواشیح و ابتهال، خوشنویسی، تئاتر خیابانی، پوستر، نقاشی، عکس، داستان کوتاه، آثار مکتوب و پایان نامه، رسانه های دیجیتال و فضای مجازی، هنرهای تجسمی، تعزیه و فیلم کوتاه از جمله رشته های اولین هفته قرآن و عترت استان سمنان است.
رجبی، با تقدیر از استقبال گسترده هنرمندان استان سمنان از برنامه های مختلف هنری و فرهنگی این هفته، گفت: با توجه به ارسال گسترده آثار هنرمندان به اولین هفته قرآن وعترت در استان سمنان، نمایشگاه این آثار در سه گالری مجتمع فرهنگی هنری کومش به مدت یک هفته ادامه خواهد داشت.

** جشنواره قرآن فرصت شناسایی استعدادهای جوان
مسئول دفتر قرآن و عترت استان سمنان نیز با بیان اینکه هدف از ایجاد برنامه‌های فرهنگی ایجاد نشاط اجتماعی و توجه به معنویات و کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه است.
مجتبی نورمحمدی اضافه کرد: قطعاً دستیابی به این مقصود نیازمند همراهی و همراهی دستگاه‌های فرهنگی ازجمله آموزش‌وپرورش، ارشاد اسلامی، تبلیغات اسلامی و مؤسسات قرآنی است.
وی با بیان اینکه برای داشتن نسل بهتر فعالیت‌های قرآنی باید توسعه پیدا کند، ابراز داشت: با توجه به اینکه خانواده در ایجاد این فضا می‌تواند بسیار اثربخش باشد بنابراین دعوت از مشارکت خانواده‌ها در این هفته در دستور کار قرار دارد.
نورمحمدی با بیان اینکه در این هفته ترویج و تبلیغ قرآن و عترت(ع) در حوزه‌های مختلف پیگیری خواهد شد، تصریح کرد: به دنبال استفاده از ظرفیت‌های مردمی از جمله دانش آموزان در برگزاری هفته قرآن و عترت هستیم زیرا این امر باعث شناسایی استعدادهای جدید در این عرصه می‌شود.
وی اضافه کرد: با برگزاری برنامه‌های متنوع می‌کوشیم تا آخرین دستاوردها و توانمندی‌های علوم قرآنی شناسایی و بین نهادها، ادارات و مؤسسه های قرآنی تعامل و هم‌اندیشی برقرار شود، بنابراین غیر از ترویج قرآن ارتباط این مبحث با سایر حوزه‌ها نیز تقویت خواهد شد.

** برپایی نمایشگاهی از آثار منتخب بخش پوستر
سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مهدیشهر گفت: نمایشگاه آثار منتخب بخش پوستر اولین جشنواره قرآن و عترت استان سمنان در مجتمع فرهنگی هنری نیستان شهرستان مهدیشهر سمنان گشایش یافت.
ایمان یزدان پژوه بیان کرد: در این نمایشگاه پنج روزه، ٣٦ پوستر در ابعاد ٥٠ در ٧٠ سانتی متر برای علاقه مندان و هنرمندان به نمایش گذاشته شده است.
وی افزود: این آثار از بین ١٢١ اثر پوستر ارسالی و با رای سه نفر از داوران به بخش نمایشگاه راه یافته اند.
سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مهدیشهر با بیان اینکه این شهرستان میزبان بخش پوستر اولین جشنواره قرآن و عترت استان سمنان است، گفت: این نمایشگاه صبح ها از ساعت ٩ تا ١١ و عصرها از ساعت ١٧ تا ٢٠ برای بازدید دوستداران هنر پوستر دائر است.

** ارسال 73 اثر به بخش داستان کوتاه
مسوول دفتر قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان، 30 آذرماه را آخرین مهلت ارسال داستان کوتاه به دبیرخانه جشنواره قرآن و عترت این استان بود، گفت: 73 اثر به بخش داستان کوتاه این جشنواره ارسال شد.
نورمحمدی بیان کرد: تبلیغ و نشر مفاهیم قرآنی و دینی با استفاده از زبان داستان و هنر ابزار بسیار مناسبی است که باید بیش از گذشته به آن توجه شود.
وی، هدف از برگزاری این جشنواره را اشاعه و ترویج فرهنگ قرآن و عترت، گسترش فعالیت های فرهنگی و هنری مرتبط با قرآن و سیره اهل بیت (ع)، شناسایی و گرامیداشت پدیدآوردندگان آثار ادبی مذهبی و ترویج فرهنگ اسلامی و ارزش های انسانی با زبان داستان عنوان کرد.
نورمحمدی افزود: هر داستان نویس مجاز به ارسال حداکثر سه اثر به دبیرخانه بود.
مسوول دفتر قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان، اضافه کرد: از 73 اثر، ٢٣ داستان توسط نویسندگان استان های دیگر از جمله خراسان رضوی، تهران و قزوین به دبیرخانه این بخش ارسال شده است.
وی با بیان اینکه داوری این آثار از 11 دی ماه آغاز شد، گفت: حسین علی جعفری و مهدی زارع، داوران بخش داستان کوتاه جشنواره قرآن و عترت استان سمنان هستند.

** ارسال ٢٩ اثر به بخش سرود
مسوول دفتر قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان گفت: ٢٩ اثر به بخش سرود، تواشیح و ابتهال نخستین جشنواره قرآن و عترت این استان رسید.
نورمحمدی بیان کرد: بیشتر آثار رسیده به بخش سرود، تواشیح و ابتهال جشنواره قرآن و عترت استان سمنان از شهرستان سمنان بود.
وی با اشاره به اینکه داوری آثار رسیده تا سه روز به انجام می رسد، گفت: در بخش مقدماتی داوری، آثار از لوح های فشرده که به دبیرخانه جشنواره رسیده است، انجام می شود.
نورمحمدی اضافه کرد: سه اثر برتر در هر رشته انتخاب و جهت شرکت در مرحله حضوری دعوت خواهند شد.
وی با اشاره به اینکه اجرای موسیقی زنده در جشنواره ممنوع است، بیان کرد: بخش تواشیح و ابتهال فقط برای گروه های برادران فراخوان شد و گروه های خواهران اجازه شرکت در بخش سرود را داشتند.
مسوول دفتر قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان با اشاره به اینکه در رشته تواشیح متن اجرایی باید عربی- فارسی یعنی به صورت ترکیبی باشد، گفت: متن اجرایی تواشیح باید 75 درصد عربی و 25 درصد فارسی باشد و در صورت رعایت نشدن، امتیاز کسر خواهد شد.
نورمحمدی، تعداد نفرات گروه تواشیح را پنج تا هفت نفر و حداکثر زمان اجرا را 6 تا هشت دقیقه عنوان کرد و افزود: سن شرکت کنندگان در این بخش باید بین 10 تا 30 سال باشد و حضور رهبر و یا مربی الزامی است.
وی اضافه کرد: در رشته سرود نیز گروه ها در دو مقطع سنی 10 تا 15 سال و 16 سال به بالا هستند.
مسوول دفتر قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان گفت: تمامی گروه هایی که به مرحله نهایی راه می یابند باید آمادگی اجرای دو اثر را داشته باشند.
وی، رده سنی رشته ابتهال را آزاد عنوان کرد و افزود: بازه زمانی اثر باید بین چهار تا هفت دقیقه باشد.
نورمحمدی با اشاره به اینکه آخرین مهلت ارسال آثار به بخش سرود، تواشیح و ابتهال هفته قرآن و عترت استان سمنان تا 10 دی ماه بود، گفت: 29 اثر رسیده به دبیرخانه در این بخش از جشنواره شامل پنج اثر تواشیح و هفت اثر سرود خواهران و ١٧ اثر سرود برادران است.

** دریافت 200 اثر در بخش عکس
سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سرخه گفت: 200 اثر به دبیرخانه بخش عکاسی اولین هفته قرآن و عترت استان سمنان ارسال شده است.
علی فیض عصر در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه بالغ بر یک هزار اثر در بخش های مختلف به اولین هفته قرآن و عترت در استان ارسال شده است گفت: دبیرخانه بخش عکس این مسابقات در شهرستان سرخه فعال است.
وی خاطر نشان کرد: آخرین مهلت ارسال آثار بخش عکس روز گذشته بود که 200 اثر با موضوع قرآن و عترت به این دبیرخانه ارسال شده و هم اکنون در مرحله داوری هستند.
مسئول دبیرخانه بخش عکس اولین هفته قرآن و عترت استان گفت: پس از داوری و بررسی آثار ارسال شده طی دو روز آینده، نفرات برتر مشخص و آثار منتخب برای نمایشگاهی با همین عنوان در استان، ارسال می شود.
تعداد آثار رسیده به بخش های دیگر جشنواره در حال حاضر اعلام نشده است.
آیین اختتامیه این جشنواره 29 دی در مجتمع فرهنگی هنری کومش سمنان برگزار می شود.
7342م/7408/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.