محسن طباطبائیان عصر شنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: 24 هکتار از اراضی شهرستان دامغان در سال زراعی جدید زیر کشت محصول کلزا قرار گرفت که نسبت به سال قبل 13 هکتار افزایش سطح داشت.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دامغان، کشت کلزا را یکی از اهداف مهم جهاد کشاورزی دانست و گفت: کلزا با هدف پایداری در تولید محصولات راهبردی از قبیل گندم کشت می شود که با پایداری تولید گندم و خودکفایی در تولید این محصول، منجر به تامین امنیت غذایی کشور می شود.
وی افزود: کشت دانه های روغنی مانند کلزا به عنوان گیاه تناوبی با گندم باعث تقویت خاک، کاهش آفات و بیماری ها، استفاده بهینه از آب و در نهایت باعث افزایش تولید در محصول گندم است.
طباطبائیان اظهار داشت: کشت مداوم گندم در اراضی زراعی سبب کاهش توان رویشی زمین و افت قابل توجه میزان تولید گندم شده که به منظور جلوگیری از این روند می توان کشت جایگزین مناسبی چون کلزا را درنظر داشت.
وی اضافه کرد: با توجه به نیاز کم کلزا به آب و صرفه اقتصادی بالای این محصول، انتظار می رود که در راستای اجرای الگوی کشت توجه ویژه ای به تولید آن شود و توسعه این محصول نیز از اهداف این مجموعه است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دامغان، به ترکیبات موجود در گیاه کلزا اشاره کرد و افزود: کلزا حاوی ترکیبات مناسبی از اسیدهای چرب غیراشباع و درصد پائینی از اسیدهای چرب اشباع شده و از جمله باکیفیت ترین روغن های خوراکی محسوب می شود.
به گزارش ایرنا، کلزا یکی از باکیفیت ترین دانه های روغنی به شمار می رود که به دلیل داشتن اسیدهای چرب غیراشباع و فاقد کلسترول و همچنین درصد بسیار پایین اسید اروسیک، از کیفیت تغذیه ای بالایی برخوردار است.
دانه کلزا دارای 25 تا 55 درصد روغن، 18 تا 24 درصد پروتئین و 12 تا 20 درصد پوست است.
شهرستان دامغان در فاصله 115 کیلومتری شرق مرکز استان سمنان و بیش از 94 هزار نفر جمعیت دارد.
9856/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.