به گزارش ایرنا، بیماری فشار خون بالا نوعی بیماری خاموش تلقی می شود که گاه علائمی ندارد و گاهی با علائم خفیف یا شدید همراه است، ولی آنچه که در درمان و پیشگیری مهم تلقی می شود کنترل و درمان مداوم است، بسیاری از افراد از فشارخون بالای خود بی خبرند و یا در صورت آگاهی نسبت به آن بی تفاوت هستند، غافل از اینکه زمینه ابتلای خود به بیماری های دیگر نظیر بیماری های قلبی و عروقی را رقم می زنند.
آنچه موجب می شود تا افراد جامعه نسبت به فشار خون بالای خود حساس و در درمان خود اصرار داشته باشند آموزش و آگاهی بخشی است و در این بین نباید از نقش رسانه در کنترل و پیشگری غافل شد و پویش اجتماعی برای کنترل فشار خون یکی از روش های فراگیر به عنوان راهکاری برای مراقبت از سلامت برنامه ریزی شده است.
گاه یک آموزش ساده از طریق تبلیغات محیطی می تواند فرهنگ ورزش کردن، اصلاح تغذیه و سبک درست زندگی را به افراد جامعه منتقل و از ابتلا به بسیاری از بیماری ها نظیر فشار خون بالا جلوگیری کند.
باید قبول کنیم فرهنگ سازی نیازمند هزینه زمانی و مالی است و انجام اقدام های پیشگیرانه سرمایه گذاری است برای آینده و برای داشتن جامعه ای پویا باید این مهم را مدنظر قرار دهیم.
فشار خون بالا یکی از انواع بیماری هاست که به سادگی با آموزش و اطلاع رسانی به جامعه قابل کنترل و پیشگیری است به طور مثال نمک نقش مهمی در ابتلا به فشار خون بالا دارد اگر این مهم به صورت کارشناسی و اصولی به مردم اطلاع رسانی شود بی شک نقش موثر در پیشگیری دارد.
جای خرسندی است که مسئولان با راه اندازی پویش کنترل فشار خون در افراد بالای 30 سال گام مهمی در آموزش، اطلاع رسانی، کنترل و پیشگیری از این بیماری برداشته اند.

** شیوع بالای بیماری فشار خون در سمنان
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان با بیان این که براساس آمار حدود 400 هزار نفر از جمعیت بیش از 702 هزار نفری جمعیت سمنان را افراد بالای 30 سال تشکیل می دهد، گفت: با توجه به جمعیت بالای 30 سال استان، شیوع بالای بیماری فشار خون در استان سمنان دور از انتظار نیست.
نوید دانایی با بیان این که بالا بودن جمعیت سالمندی در سمنان یکی از عوامل بالا بودن شیوع فشار خون در این استان است، افزود: سبک زندگی و تغذیه در کنترل فشار خون مهم و موثر است.
وی تاکید کرد: همه افراد بالای 30 سال حداقل یکبار باید فشار خون خود را کنترل کنند چرا که کنترل فشار خون راهکاری موثر در پیشگیری از بروز دیگر بیماری هاست.
وی تصریح کرد: بیشتر افراد از مبتلا بودن خود به بیماری فشار خون آگاه هستند، اما در درمان و تداوم درمان اهتمام ندارند و این مساله نگران کننده است و رفع این فرهنگ اشتباه نیازمند آموزش، اطلاع رسانی و کمک رسانه است.

**یک سوم جمعیت کشور فشار خون بالا دارند
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان گفت: حدود یک سوم جمعیت بزرگسال کشور فشار خون بالا دارند و میزان شیوع این بیماری در زنان بیشتر از مردان است.
جعفر جندقی افزود: بیماری فشار خون در استان سمنان شیوع بالایی دارد و سمنان جزو استان های دارای شیوع بالای فشار خون در کشور محسوب می شود، اما به دلیل بالا بودن آگاهی مردم، از لحاظ دریافت درمان، شرایط مطلوب دارد.
وی ادامه داد: 30 درصد جمعیت بالای 30 سال استان به فشارخون مبتلا هستند که از این تعداد 60 درصد از بیماری خود اطلاع ندارند و این بی اطلاعی از بیماری نگران کننده است.
به گفته وی، فشار خون بالا عامل ناتوان کننده در جامعه و زمینه ساز بروز بیماری های مختلف مانند بیماری های قلبی و عروقی، سکته قلبی و مغزی و بیماری های کلیوی است.

**شروع پویش کنترل فشار خون از 27 اردیبهشت ماه
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان اضافه کرد: از 27 اردیبهشت جاری طرح غربالگری و مراقبت در زمینه بیماری فشار خون شروع می شود و نتیجه غربالگری مهر ماه اطلاع رسانی می شود.
جندقی از مردم خواست با شرکت در این پویش نسبت به وضعیت جسمانی و سلامت خود آگاهی پیدا کنند و در صورت وجود بیماری با پیگیری درمان خود از ابتلای خود به بیماری های دیگر جلوگیری کنند.
وی ابراز داشت: افراد بالای 30 سال می توانند به سه روش در پویش کنترل فشار خون در استان سمنان شرکت کنند، افراد واجد شرایط می توانند با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت و پایگاه های بهداشت یا تمام مراکز و پایگاه های ثابت درمانی و یا به صورت غیرحضوری و خوداظهاری و مراجعه به سامانه اینترنتی نسبت به ثبت فشار خون خود و شرکت در پویش کنترل فشار خون شرکت کنند.
جندقی خاطرنشان کرد: هدف از اجرای طرح کنترل فشار خون، شناسایی افراد احتمال ابتلا به فشار خون بالا، شروع مراقبت فشار خون در افراد دارای فشار خون بالا، افزایش نسبی آگاهی از عوامل خطر بروز فشار خون بالا و پیامدهای این بیماری و افزایش آگاهی بخشی به جامعه درباره اهمیت تشخیص و کنترل فشار خون است.
وی اظهار داشت: مصرف نمک، کم تحرکی، چاقی، اختلال چربی، مصرف سیگار و الکل عامل بروز بیماری فشار خون بالا و سکته های قلبی، مغزی و مرگ از پیامدهای این بیماری است که تلاش می شود در پویش کنترل فشار خون این نکته های مهم به افراد گوشزد شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان گفت: اطلاع رسانی و آموزش به مردم درباره سبک درست زندگی، اصلاح تغذیه و افزایش تحرک و ورزش نقش مهم در افزایش سلامت جامعه دارد.

**80 درصد بیمه شدگان تامین اجتماعی معاینه دوره ای می شوند
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سمنان گفت: استان 114 هزار بیمه شده اصلی دارد که 80 درصد این افراد معاینه دوره ای می شوند و در ضمن این معاینه ها، فشار خون افراد کنترل می شود.
اسماعیل غنیان افزود: اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی قشر زیادی از جامعه را تحت پوشش دارد و سعی می کند در اجرای موفق طرح کنترل فشار خون در استان سمنان کمک کننده باشد.

**سمن ها پل ارتباطی برای اطلاع رسانی به مردم در پیشگیری
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان گفت: پیشگیری نیازمند فرهنگ سازی و آموزش است و سازمان های مردم نهاد ظرفیت خوبی برای اطلاع رسانی به مردم برای شرکت در پویش کنترل فشار خون هستند.
امیر بینایی افزود: در پویش کنترل فشار خون باید آسیب سنجی و مطالعه صورت گیرد تا مشخص شود بیماری بیشتر در چه مناطقی شیوع دارد تا بتوان تصمیم راهبردی برای کنترل و پیشگیری بیماری گرفت.
وی با اشاره به جمعیت بالای کارمندی در استان سمنان، خاطرنشان کرد: می توان از ظرفیت خوداظهاری برای شرکت در پویش کنترل فشار خون برای کارمندان دستگاه های اجرایی استفاده کرد.

**اقدامات پیشگیرانه از بیماری از دوران مدرسه آغاز شود
معاون سلامت و تربیت بدنی آموزش و پرورش استان سمنان گفت: انجام اقدام های پیشگیرانه در ابتلا به بیماری های نظیر فشار خون بالا باید از دوران مدرسه و کودکی آغاز شود و مشکلات در ابتدا حل شود تا به سن بزرگسالی موکول نشود.
علیرضا حاجی قاسمی افزود: در هفته سلامت امسال بیش از 30 درصد همکاران فرهنگی از لحاظ فشار خون و دیابت مورد بررسی قرار گرفتند و تداوم و افزایش پوشش این کنترل های پیشگیرانه نیازمند هم افزایی با دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی است.

** استان سمنان حدود 30 مراقب سلامت تخصصی دارد
معاون سلامت و تربیت بدنی آموزش و پرورش استان سمنان گفت: آموزش و پرورش این استان حدود 30 مراقب سلامت تخصصی دارد و این تعداد مراقب در برابر جمعیت دانش آموزی استان کافی نیست.
حاجی قاسمی خاطرنشان کرد: انجام اقدام های پیشگیرانه در حوزه سلامت در آموزش و پروش نیازمند کمک بیش از پیش دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان است.
به گزارش ایرنا، پیشگیری بهتر از درمان است و جامعه ای می تواند پله های ترقی را طی کند که افراد جامعه در سلامت به سر ببرند و ارتقای سلامت جامعه در زمینه پیشگیری نیازمند آموزش و آگاهی بخشی است.
7342/6103/7408
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.