در این مطلب آمده است: وحدت میان مذهب‌های مختلف و در یک جامعه، از عامل‌های اساسی به شمار می‌رود،که علاوه بر حاکم کردن آرامش و یکدلی در میان مردمان یک ملت، آن جامعه را به طرف یکرنگی و توسعه هدایت خواهد کرد. ضرورت پرداختن به این امر مهم که علاوه بر هفته وحدت در تمام روزهای سال ضروری به نظر می‌رسد. اما منظور از وحدت و اتحاد در جامعه چیست؟
از نظر لغوی، وحدت کنار گذاشتن مسائل اختلافی و تکیه بر مشترکات و مبنا قرار دادن آنها در تعامل با یکدیگر و برای رشد و توسعه است. به گونه‌ای که همه آحاد یک جامعه فارغ از اختلافات و با پرهیز از تفرقه در مسائل مهم یک اجتماع همسو و هم‌جهت حرکت کنند.
به تعبیر دیگر وجود اختلافات مانع از توسعه و پیشرفت می‌شود. از این رو معنای اتحاد، دست برداشتن و کوتاه آمدن از اصول و اعتقادات نیست، بلکه در عین وجود اختلافات زمینه تعامل و جهت‌گیری یکسان در مسائل کلی که منافع مردم در‌میان است، همصدا شدن است.
به همین جهت مطابق قانون اساسی «دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است سیاست کلی خود را بر پایه ائتلاف و اتحاد بین‌المللی قرار دهد و کوشش پیگیر به عمل آورد تا وحدت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جهان اسلام را تحقق بخشد».
امروز هفته وحدت را یک فرصت تشریفاتی نه برای کشور در بعد بین‌المللی حتی از نظر استانی نیز نباید دانست. وحدت به معنای یکی شدن و دست از اعتقادات برداشتن نیست. نه قرار است سنی، شیعه شود و نه شیعه، سنی. قرار است که زندگی کنیم.
قرار است یکدیگر را نکشیم. قرار است مهربانی را در جامعه اسلامی تقسیم کنیم. قرار است پرچم اسلام را بالا نگه داریم. قرار است به دنیا بگوییم نام مسلمان ترس ندارد. نه شیعه آن و نه سنی آن. هفته وحدت یعنی تعطیل کردن دکان کاسب‌هایی که به نام شیعه یا سنی، دنیا را جهنم و نام پیامبر رحمت را مخدوش می‌کنند. اما حیف که امکانات دنیایی که فهمیده اختلافات مذهبی بیشترین سود را برای آنان دارد، اجازه نمی‌دهند.
شکاف‌های فرهنگی، اجتماعی، دینی، قومی، قبیله‌ای و نژادی در یک جامعه نباید به گسست و اتحاد یک جامعه و استان خدشه وارد کند. در تحلیل این وضعیت باید گفت تنوع قومی، فرهنگی و مذهبی همانقدر که می‌تواند زمینه‌های رشد و تعالی یک ملت را فراهم کند، به همان میزان نیز می‌تواند برای یک جامعه مخاطره‌ساز باشد. در واقع نوع نگاه ما به این تنوع قومی، فرهنگی و مذهبی است که تعیین می‌کند چنین ظرفیتی در مسیر توسعه و تعمیق همزیستی مسالمت‌آمیز هدایت شود یا به مزر تنش‌ها و منازعات داخلی منحرف گردد.
حفظ وحدت و تاکید بر مشترکات توسعه و پیشرفت یک استان در شرایط فعلی یکی از نیازهای اصلی به شمار می رود و در همین راستا همه اعم از مسئولین، رسانه‌ها و تشکل‌های مردم وظیفه دارند تلاش کنند، تا این وحدت پایدار بماند.
امروز جامعه ما به شدت نیازمند ترویج آموزه‌‌های دینی و توجه به اخلاق است و در همین راستا باید از تمامی ظرفیت‌های در‌اختیار با هدف ترویج وحدت و همدلی بیشتر در جامعه باید استفاده کرد. ترویج اخلاق اسلامی و سنت نبوی و همچنین تلاش برای الگوسازی آموزه‌های دینی در بین نسل جوان یکی از بهترین اقدامات در راستای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی و در نهایت وحدت و انسجام بیشتر در جامعه می‌شود. طی روزهای گذشته، به مناسبت هفته وحدت، برنامه‌هایی در جهت تقویت این مقوله در استان ما سمنان رخ داد، که شاید بارزترین آن ایجاد وحدت، اتحاد و همدلی در راه‌اندازی فرودگاه سمنان بود،که به نیکی از سوی مسئولین استانی به ویژه نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی تبلور یافت. پاسداشت هفته وحدت، نه تنها در ایام این هفته بلکه در سایر روزهای سال نیز همه افراد جامعه باید به سمت و سوی تحکیم بیشتر اتحاد استانی گام بردارند. به ویژه در موضوع چالش اساسی استان، که بحث تامین منابع آبی است. چرا که تمامی موفقیت‌ها، از برکت وجود وحدت، همدلی و تلاش مستمر به دست می‌آید.
در آموزه‌های دینی ما نیز به موضوع وحدت به عنوان یکی از ضرورت‌های مهم تاکید شده، که از آن جمله باید به وجود بیش از 50 آیه در قرآن کریم اشاره کرد که موضوع حفظ وحدت و همدلی در بین مسلمانان را مورد تاکید قرار داده است. بدون شک نقش رسانه‌های استان و تشکل‌های مردم‌نهاد هر منطقه از خطه‌ی استان، به دلیل تاثیرگذاری که در جامعه دارند، می‌توانند به منادی وحدت و همدلی در استان سمنان، دیار دارالمرحمه تبدیل شوند و در همین راستا لازم است که این مهم در استانی همچون خطه‌ی علما، اندیشمندان و عارفان بزرگ به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد.
استان سمنان، همان‌طور که در بسیاری از شاخص‌ها دارای رتبه است، باید در زمینه وحدت استانی یکی از الگوهای اتحاد در کشور باشد، تا مسیر رشد و توسعه این خطه شتاب بیشتری گیرد.
7339/7408
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.