به گزارش ایرنا، سید شهاب الدین چاوشی عصر پنجشنبه در نشست کارگروه سازگاری با کم آبی در سالن مدیریت بحران استانداری سمنان افزود: در تابستان امسال شرایط مطلوبی در تامین آب مناطق مختلف استان نداشتیم که با تلاش دستگاه های مختلف وزارت نیرو در سمنان این وضعیت به پایان رسید.
وی خاطر نشان کرد: مردم استان سمنان برای اجرای طرح های مهم اقتصادی نباید دغدغه آب داشته باشند و اجرای طرح های مهم انتقال و تولید از سایر حوزه ها برای رفع این مشکل اجتناب ناپذیر است.
استاندار سمنان ادامه داد: در بحث مدیریت مصرف آب در بخش های مختلف تاکنون برنامه های بسیار مثبتی در استان سمنان انجام شده است که اصلاح الگوی کشت و هوشمند سازی چاه ها نمونه این اقدام ها است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سمنان نیز در این نشست گفت: طرح سند توسعه آب استان با کمک نهادهای مربوط تدوین و در شورای برنامه ریزی استان به تصویب رسیده است.
ایرج حیدریان افزود: براساس آمار، 88 درصد منابع آب استان سمنان در بخش کشاورزی، چهار درصد در بخش صنعت و خدمات و هشت درصد در بخش آشامیدنی مصرف می شود که اگر تنها 10 درصد در مصرف بخش کشاورزی صرفه جویی داشته باشیم، تحول قابل توجهی در تامین آب پایدار در دیگر بخش های اقتصادی استان صورت می گیرد.
وی تصریح کرد: تاکنون 400 حلقه چاه در این استان شناسایی شده است که 90 درصد از آنها به کنتور هوشمند تجهیز شد و با این اقدام از هدر رفت و استفاده غیرمجاز آب زیرزمینی جلوگیری شد.
حیدریان ادامه داد: تدوین سند بهره وری آب استان در بخش کشاورزی با هدف کاهش 12 درصدی سطح کشت و کاهش 31 درصدی در مصرف آب در این بخش تدوین شده است.
در این نشست رضا اردکانیان وزیر نیرو، احمد همتی نماینده مردم شهرستان های سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی، ابوالفضل حسن بیگی نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی، سید حسن حسینی شاهرودی نماینده مردم شهرستان های شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی و غلامرضا کاتب نماینده مردم شهرستان های گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسوولان استان سمنان و مدیران صنعت آب و برق سمنان حضور داشتند.
به گزارش ایرنا، رضا اردکانیان وزیر نیرو در سفری یکروزه به استان سمنان به شهرستان های گرمسار، شاهرود، دامغان و سمنان، طرح های مختلف حوزه آب و برق را افتتاح و بازدید کرد.
در استان سمنان دستکم یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب آب در سال تولید می شود و کمبود سالانه آب 450 میلیون مترمکعب برآورد می شود.
میانگین سرانه مصرف آب در کشور حدود 200 لیتر در شبانه روز و در استان سمنان 160 لیتر است.
7339/7408
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.