جی پلاس؛

اشتباهاتی که دیابتی ها در هنگام روزه داری باید از آنها اجتناب کنند

بسیاری از متخصصان سلامت معتقدند که روزه گرفتن برای ساعات طولانی با پرهیز از غذا و نوشیدنی برای بسیاری از افراد بی خطر است، با این حال، هشدارها و خطراتی وجود دارد که برای مبتلایان به بیماری‌های مزمن و بیماری‌های جدی، از جمله مبتلایان به دیابت نوع 1 و نوع 2، باید از آنها اجتناب کرد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس به نقل از الحره: نسرین حماد، متخصص طب خانواده، در بیانیه‌ای توضیح داد که دو نوع دیابتی هستند که باید از روزه گرفتن خودداری کنند تا در معرض خطرات بزرگی قرار نگیرند.

وی با بیان اینکه افراد مبتلا به دیابت نوع 1 از روزه داری منع می شوند، تصریح کرد: این افراد باید به طور منظم و زیر نظر پزشک انسولین مصرف کنند که در هنگام روزه داری آنها را در معرض خطر زیادی قرار می دهد.

وی خاطرنشان کرد: دسته دومی که نباید روزه بگیرند، «کسانی هستند که از مشکلات تنظیم سطح قند خون به طور منظم رنج می‌برند و به همین دلیل صاحبان آنها همیشه نیاز به مراقبت ویژه دارند».

اشتباهاتی که باید اجتناب کرد

این پزشک در پاسخ به سوالی درباره اشتباهاتی که در بیماران دیابتی مجاز به روزه گرفتن باید از آنها پرهیز کرد، گفت: «اول اینکه بیمار در صورت آزمایش قند و پایین بودن سطح قند خون کمتر از 70 میلی گرم در دسی لیتر، باید فوراً افطار کند.

 قند خون بالا منجر به آسیب به رگ های خونی در سراسر بدن می شود، از جمله رگ های خونی که اکسیژن و مواد مغذی را به چشم می فرستند.

وی ادامه داد: همچنین در صورتی که بیمار علائم قند خون پایین یا بالا داشته باشد، با علم به اینکه این علائم متفاوت و متعدد است و ممکن است دربرخی ظاهر شوند اما در برخی دیگر ظاهر نمی شوند، روزه باید افطار شود.

به گفته حماد مهمترین علائم کاهش قند خون عبارتند از سردرد، از دست دادن هوشیاری، مشکل در تمرکز یا صحبت کردن، احساس سرگیجه، خستگی و تعریق، تپش قلب یا لرزش در بدن.

بارزترین نشانه های قند خون بالا ممکن است با درد معده، حالت تهوع و استفراغ، خشکی دهان، تشنگی شدید، تکرر ادرار و نیاز به تنفس سریع ظاهر شود.

آیا ماست واقعا از دیابت محافظت می کند؟

پس از تایید سازمان غذا و داروی ایالات متحده "ادعاهای بهداشتی واجد شرایط" در مورد امکان خوردن ماست که خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد، برخی از کارشناسان در مورد وجود هشدارهایی در مورد این توصیه و ترس از درمان آن به عنوان یک "دستور العمل جادویی" صحبت می کنند. "

حماد با بیان برخی از اشتباهات رایج که ممکن است برای بیماران دیابتی عوارض ایجاد کند، گفت: پرهیز از خوردن سحری ممکن است منجر به کاهش خطرناک قند خون شود، بنابراین باید مراقب بود و در صورت امکان تا قبل از سحر به تعویق افتاد.

اشتباه دیگر خوردن غذاهای غنی از قند و چربی است، زیرا به گفته پزشک، خوردن "مواد حاوی قند بالا ممکن است منجر به نوسانات قابل توجهی در سطح قند خون شود."

الصورة:

 

به همین ترتیب، باید از نوشیدن نوشابه، آب میوه یا هر آبی که حاوی قند اضافه است خودداری کنید.

حماد خاطرنشان کرد: برخی از بیماران از تنظیم دوز دارو و مراجعه به پزشک متخصص در این خصوص بی توجهی می کنند که ممکن است در تنظیم سطح قند خون دچار مشکل شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید