شناسایی درمانی نوین برای دیابت نوع ۲

سازمان غذا و دارو آمریکا درمان جدیدی برای دیابت نوع ۲ تایید کرده است. این درمان شامل تزریق دارویی به نام Mounjaro (tirzepatide) یک بار در هفته است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، به نقل از نیواطلس، تحقیقات نشان داده این دارو در کنترل سطح قند خون از داروهای دیگر موثرتر است. همچنین پژوهشی موخر حاکی از آن است که دارو احتمالاً برای درمان بیماری چاقی نیز کارآمد است.

مهر نوشت؛ پاتریک آرچداکان از مرکز تحول و تحقیق داروهای FDA در این باره می گوید: با توجه به چالش هایی که بسیاری از بیماران برای کنترل قند خون خود روبرو هستند، تایید داروی مذکور گامی مهم در درمان دیابت نوع ۲ است.

Mounjaro جزو دسته جدیدی از داروهای دیابتیک است که با هدف تقلید هورمون GLP-1 توسعه یافته است. این هورمون به طور طبیعی توسط روده آزاد می شود و قند خون و اشتها را تنظیم می کند.

نخستین دارویی که این مکانیسم را هدف گرفتWegovy نام داشت و برای درمان دیابت نوع دوم در ۲۰۱۷ میلادی تایید شد.

البته داروی جدید با Wegovy متفاوت است و طوری طراحی شده تا GLP-1 و یک هورمون دیگر به نام GIP را تقلید کند. آزمایش های بالینی نشان داده اند تاثیر آگونیست دوگانه GPL-1 و GIP برای درمان دیابت نوع ۲ بیشتر از درمان هایی است که فقط GLP-1 را هدف می گیرند.

البته سازمان غذا و دارو آمریکا این دارو را فقط برای مصرف بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع ۲ تایید و توصیه کرده برای کنترل قند خون همراه آن از رژیم غذایی و برنامه ورزشی استفاده شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید