جی پلاس

بهترین درمان کبد چرب گرید 2 را بشناسیم + روش های علمی

رژیم غذایی مدیترانه‌ای می تواند به کنترل کبدچرب غیرالکلی یا همان کبد چرب گرید 2 کمک کند. رژیم غذایی ای با کیفیت بالا، ورزش مکرر و محدود کننده مصرف شکر، اصول مهمی هستند و در کنار اینها، مصرف کافی فیبر و قهوه می تواند به محافظت در برابر باکتری‌های مضر روده مرتبط با روندهای آغازکننده کبدچرب غیرالکلی کمک کند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جماران به نقل از «مدیکال نت»: علیرغم اینکه کبد چرب غیرالکلی، شایع ترین علت بیماری مزمن کبد در سطح جهان است، اما درمان دارویی ندارد. در بررسی که به تازگی در مجله Nutrients منتشر شده، محققان داده های موجود در مورد الگوهای رژیم غذایی، غذاها و مواد مغذی را برای بهبود بیماری کبد چرب غیرالکلی بررسی کردند.
 

 

کبد چرب گرید 2 چیست؟

استئاتوهپاتیت غیر الکلی (کبد چرب گرید ۲)، سیروز و کارسینوم کبدی را بدتر می‌کند و در نتیجه هزینه های پزشکی بالاتر، ضررهای مالی و کیفیت زندگی بدتر را به همراه می‌آورد. در این شرایط، تنظیم رژیم غذایی، تغییر سبک زندگی و اصلاح شیوه زندگی، نمونه هایی از شیوه‌های درمانی هستند. سندرم متابولیک، چاقی، بیماری قلبی - عروقی، فشار خون بالا، دیابت و بیماری مزمن کلیوی همگی با کبدچرب غیرالکلی مرتبط هستند.

در این بررسی، محققان رژیم های غذایی مختلفی را برای مدیریت بیماری کبد چرب غیر الکلی مورد بررسی قرار داده‌اند. آنها از ژانویه تا جولای 2023 ، در پایگاه‌های اطلاعاتی مانند MEDLINE، Web of Science، Google Scholar و Scopus برای یافتن سوابق مرتبط منتشر شده به زبان انگلیسی یا اسپانیایی جستجو کردند.

 

رژیم غذایی مدیترانه ای مناسب برای کبد چرب گرید 2

 

رژیم مدیترانه ای،MedDiet) ) یک الگوی غذایی عمدتاً گیاهی است که سرشار از اسیدهای چرب تک غیراشباع، همراه با مصرف کم گوشت قرمز است. تحقیقات نشان می دهد افرادی که از یک رژیم غذایی غربی پرچرب پیروی می کنند بیشتر در معرض ابتلا به بیماری کبدچرب غیرالکلی هستند.

رژیم مدیترانه ای، با مصرف کم کربوهیدرات، اجتناب از کربوهیدرات های تصفیه شده و مصرف شکر حداقلی، با تمرکز بر استفاده از روغن زیتون به عنوان منبع اصلی چربی های اضافه، خود را از سایر رژیم ها متمایز کرده است. مطالعات نشان داده اند که رژیم مدیترانه ای، با کاهش خطر ابتلا به کبدچرب غیرالکلی و همچنین مقابله با افزایش وزن، مقاومت به انسولین و ایجاد کبدچرب غیرالکلی مرتبط است.

 

ارتباط مصرف گوشت با بیماری کبد چرب

با توجه به حجم کم کربوهیدرات و تاکید بر غذاهای گیاهی، رژیم مدیترانه‌ای جایگزین مناسبی برای رژیم های غذایی غربی است. چربی‌های اشباع شده که معمولاً در رژیم‌های غذایی غربی یافت می‌شوند، می‌توانند متابولیسم فسفولیپید را مختل کنند و منجر به اختلال عملکرد میتوکندری، افزایش تولید گونه‌های فعال اکسیژن و آپوپتوز سلولی(روند فیزیولوژیک مرگ سلول) شوند. علاوه بر این، مصرف زیاد پروتئین حیوانی با ابتلا به کبدچرب غیرالکلی در افراد چاق مرتبط است.

رژیم غذایی نقش مستقیمی در «لیپوژنز» بازی می کند، فرآیندی که در آن سلول های کبد، کربوهیدرات های اضافی، به ویژه فروکتوز، را به اسیدهای چرب تبدیل می کنند. مصرف منظم فروکتوز با افزایش خطر فیبروز مرتبط است، این مساله، با استفاده از فروکتوز صنعتی، شدت بیشتری می یابد.

در نهایت، رژیم‌های غذایی سرشار از فروکتوز، از جمله ساکارز، فروکتوز، و شربت ذرت با فروکتوز بالا، با افزایش خطر ابتلا به استئاتوز(حفظ غیرعادی چربی‌ها در درون یاخته‌ها) و استئاتوهپاتیت غیرالکلی، به ویژه در افراد دارای اضافه وزن و چاق مرتبط است.

ژنتیک، غذاها و بهبود کبدچرب غیرالکلی

رژیم غذایی، نقش مهمی در تشدید بیماری کبدچرب ایفا می کند، چراکه می تواند بر هموستاز DNA و زیست تلومر ( پایانه فیزیکی کروموزم‌های خطی، که از یک توالی غیر کدکننده تشکیل شده) تأثیر بگذارد. تولید و ترمیم صحیح DNA، به وجود مواد مغذی ضروری مانند فولات، کلسیم، رتینول، ویتامین E و اسید نیکوتین بستگی دارد. برعکس این فرایند، چربیهای ترانس پتانسیل ایجاد آسیب DNA را دارند.

 

در کبد چرب دقیقا چه اتفاقی برای بدن می افتد؟!

در کبدچرب غیرالکلی، پدیده قابل توجه کوتاه شدن تلومر رخ می‌دهد که می‌تواند با افزودن فیبر، اسیدهای چرب امگا 3 و سبزیجات در رژیم غذایی کاهش یابد. برعکس، کربوهیدرات های با شاخص گلیسمی بالا، (از جمله از جمله: عسل شکر، گلوکز، آناناس، کشمش، هندوانه، سیب زمینی کبابی، پوره سیب زمینی نان سفید و تصفیه شده، غلات پف داده شده، غلات جوی آماده، شیرینی‌ها خرمای خشک، کیک برنجی)، گوشت های فرآوری شده و چربی های اشباع شده، تمایل به تسریع کوتاه شدن تلومر دارند.

رژیم‌های غذایی سرشار از کربوهیدرات‌ها و اسیدهای چرب، می‌توانند منجر به تولید پروتئین‌های خاصی شوند که توسط یک ژن جهش‌یافته کدگذاری می‌شوند. در نتیجه، رژیم غذایی این پتانسیل را دارد که نحوه استفاده کبد از لیپیدها، تأثیر بر مقاومت به انسولین و تأثیر بر عملکرد میتوکندری را از طریق تغییرات ژنتیکی، تغییر دهد.

 

تاثیر علمی رژیم های غذایی، دانه ها و غذاهای دریایی بر کبد چرب

 

کمبود مواد مغذی مانند بتائین، کولین، فولات و ویتامین B12 ، به نوبه خود می تواند تولید تری‌گلیسیرید کبدی را افزایش دهد. بنابراین، گنجاندن غذاهایی مانند آجیل، دانه‌ها، غذاهای دریایی و رژیم‌های غذایی با فیبر بالا می‌تواند خطر ابتلا به کبدچرب غیرالکلی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. تحقیقات نشان می‌دهند که آجیل تاثیر مثبتی بر پروفایل لیپیدی، سلامت کبد و التهاب دارد و به طور بالقوه به عنوان یک درمان موثر برای کبدچرب غیرالکلی عمل می کند.

ماهی می تواند با تولید اسیدهای چرب امگا 3، به کاهش تجمع چربی در کبد و جلوگیری از توسعه کبدچرب غیرالکلی، استئاتوهپاتیت غیرالکلی و فیبروز کمک کند.

 

تاثیر عجیب حبوبات بر کاهش ابتلا به کبد چرب

رژیم های غذایی با فیبر بالا و غلات کامل، با تاثیر بر ترکیب میکروبیوتای روده و بهبود وضعیت کبد، بر بهبود وضعیت کبد چرب موثر باشند. همچنین رژیم غذایی سرشار از حبوبات، مانند نخود، عدس و لوبیا، به شدت با کاهش خطر ابتلا به کبدچرب مرتبط است.

در حالی که مکانیسم دقیق فواید محافظتی سبزیجات و میوه‌ها در برابر خطر کبدچرب به طور کامل شناخته نشده، به نظر می رسد کالری کمتر آنها، خواص آنتی اکسیدانی حاصل از پلی فنول‌ها و کاروتنوئیدهای موجود در این غذاها در این خصوص ایفای نقش می کنند.

 

دلیل علمی تاثیر لبنیات بر بیماری کبد چرب

محصولات لبنی، به ویژه ماست، به دلیل حجم بالای پروتئین آب پنیر موجود در آن، که به کاهش وزن و کاهش توده چربی کمک می کند، با کاهش خطر ابتلا به کبدچرب غیرالکلی مرتبط هستند. پروبیوتیک‌ها، نیز نشان داده‌اند که آسیب اکسیدکننده و التهابی در کبد را کاهش می‌دهند و در عین حال تری گلیسیرید کبدی و استئاتوز را کم می‌کنند.

پری بیوتیک ها، که نمونه آن قهوه خالص، فیلترنشده(قهوه چکه ای) و شیرین نشده است، می تواند بر ترکیب میکروبیوتای روده تأثیر بگذارد که در ایجاد کبدچرب غیرالکلی نقش دارد. کولین، یک ویتامین B ضروری است که از مصرف غذا به دست می آید و به صورت درون زا تولید می شود، این ماده، در درجه اول هضم و سپس در کبد ذخیره می شود.

ریزمغذی‌های مرتبط با کبدچرب غیرالکلی، شامل روی، مس، آهن، سلنیوم، منیزیم، ویتامین‌های A، C، D و E و همچنین کاروتنوئیدها هستند. این ریزمغذی ها به دلیل خواص آنتی اکسیدانی، ضد فیبروتیک، بهبوددهنده سیستم ایمنی و لیپومحافظتی شناخته شده اند که به عنوان مکانیسمهای عمل در کاهش کبدچرب غیرالکلی شناسایی شده است.

 

رژیم با کیفیت، ورزش مستمر و محدود کردن شکر را جدی بگیرید

بر اساس یافته ها، رژیم غذایی مدیترانه‌ای می تواند به کنترل کبدچرب غیرالکلی کمک کند. رژیم غذایی ای با کیفیت بالا، ورزش مستمر و محدود کردن مصرف شکر، اصول مهمی هستند و در کنار اینها، خوردن کافی قهوه و فیبر نیز می تواند به محافظت در برابر باکتری‌های مضر روده مرتبط با روندهای آغازکننده کبدچرب غیرالکلی کمک کند.

دیدگاه تان را بنویسید