چگونه کبد چرب را در خانه درمان کنیم؟

بیماری کبد چرب غیر الکلی در اثر تجمع چربی در کبد ایجاد می‌شود. هیچ دارویی برای درمان این عارضه در دسترس نیست، اما تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی یکی از مؤثرترین راه‌ها برای کنترل و مدیریت این بیماری است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، از جمله بیماری‌های شایع کبدی می‌توان به بیماری کبد چرب اشاره کرد که دو نوع مختلف را شامل می‌شود: الکلی و غیر الکلی. بیماری کبد چرب الکلی ناشی از مصرف زیاد الکل است. کبد چرب غیر الکلی ارتباطی با مصرف الکل ندارد. اگرچه محققان هنوز مطمئن نیستند که دقیقاً چه چیزی باعث تجمع چربی در کبد افراد می‌شود، اما در افرادی که دچار این بیماری هستند، این علائم شایع‌تر است: چاقی، دیابت نوع ۲، کلسترول بالا و فشار خون بالا.

 

درمان های طبیعی برای بیماری کبد چرب

خبرآنلاین نوشت؛ اگر کبد چرب دارید، به خاطر داشته باشید که همه رژیم‌ها و مصرف همه مکمل‌ها ممکن است برای کبد شما مناسب نباشد. مهم است که قبل از امتحان هر درمان جایگزین، با پزشک خود مشورت کنید. در ادامه به برخی از درمان‌های خانگی کبد چرب اشاره می‌شود:

۱. کاهش وزن اضافی

بر اساس مطالعات امریکایی صورت‌گرفته پیرامون بیماری‌های کبدی (AASLD) در سال ۲۰۱۷، کاهش وزن به عنوان مهم‌ترین اقدام در بهبود و کاهش علائم بیماری کبد چرب غیر الکلی شناخته می‌شود. طبق این مطالعات، افراد مبتلا به چاقی و بیماری کبد چرب غیر الکلی لازم است بین ۳ تا ۵ درصد از وزن بدن خود را کاهش دهند تا تجمع چربی در کبد کاهش یابد. هم‌چنین کاهش بین ۷ تا ۱۰ درصد از وزن بدن می‌تواند سایر علائم کبد چرب غیر الکلی مانند التهاب و فیبروز را بهبود بخشد.

۲. پیروی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای

تحقیقات انجام‌شده در سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد که رژیم مدیترانه‌ای در کاهش چربی کبد حتی بدون کاهش وزن مؤثر است و از دیابت نوع۲، کلسترول و فشار خون بالا جلوگیری می‌کند.

این رژیم غذایی بر روی انواع غذاهای گیاهی و چربی‌های سالم تمرکز دارد. میوه‌ها و سبزیجات، چربی‌های سالم، غلات کامل، ماهی و گوشت بدون چربی در این رژیم نقش اساسی دارند.

 

۳. نوشیدن قهوه

بر اساس تحقیقات انجام‌شده در سال ۲۰۱۶، قهوه مزایای محافظتی زیادی برای کبد دارد. به طور خاص، تولید آنزیم‌های کبدی را تحریک می‌کند که همین موضوع سبب مبارزه با التهاب می‌شود. مصرف منظم قهوه در میان افراد مبتلا به کبد چرب غیر الکلی، آسیب کلی کبد را کاهش می‌دهد.

 

۴. ورزش و تحرک

طبق تحقیقات انجام‌شده، کبد چرب غیر الکلی اغلب در میان کسانی که زندگی کم‌تحرکی دارند، بیشتر است. علاوه بر این، عدم تحرک در بروز بیماری قلبی، دیابت نوع ۲ و چاقی نیز مؤثر است.

برای جلوگیری از بروز این خطرات، حدود ۳۰ دقیقه، ۵ روز در هفته ورزش کنید یا به پیاده‌روی بروید.

۵. پرهیز از مصرف قند

از مصرف محصولاتی مانند کیک، کلوچه، دونات، شیرینی، آب نبات، بستنی، غلات قندی و نوشیدنی‌های ورزشی و انرژی‌زا بپرهیزید. قندهای رژیمی مانند فروکتوز و ساکارز با ایجاد بیماری کبد چرب غیر الکلی مرتبط هستند و می‌توانند به مرور به تجمع چربی در کبد کمک کنند.

۶. حفظ کلسترول در حدوده نرمال

طبق تحقیقات انجام‌شده در سال ۲۰۱۲، کبد چرب غیر الکلی می‌تواند مدیریت کلسترول را برای بدن دشوارتر کند و خطر بیماری قلبی را افزایش دهد.

سعی کنید برای کمک به مدیریت کلسترول و درمان کبد چرب غیر الکلی، مصرف انواع خاصی از چربی‌ها را محدود کنید. چربی‌هایی که باید محدود شوند عبارتند از: چربی‌های اشباع‌شده (موجود در گوشت قرمز و محصولات لبنی پرچرب) و چربی‌های ترانس (موجود در غذاهای سرخ‌شده).

۷. مصرف مکمل امگا ۳

با محدود کردن چربی‌های مضر، می‌توانید انواع دیگری از چربی‌ها را مصرف کنید. اسیدهای چرب امگا ۳ چربی‌های غیراشباع چندگانه‌ای هستند که در غذاهایی مانند ماهی‌های چرب و برخی مغزها و دانه‌ها یافت می‌شوند. این چربی‌ها فوایدی برای سلامت قلب دارند و مصرف آنها برای افراد مبتلا به کبد چرب غیر الکلی نیز توصیه می‌شود؛ چرا که باعث کاهش چربی کبد و بهبود سطح کلسترول می‌شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید