دیابتی ها این دو نکته مهم را حتما رعایت کنند

مسئول گروه تغذیه دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: با رعایت این دو نکته می توان قند خون افراد دیابتی را تا حد زیادی کنترل کرد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، دکتر حامد جعفری بیان کرد: در بیماران دیابتی دو نکته منظم غذا خوردن و تعداد وعده های بالا داشتن  و همچنین حجم غذایی که در هر وعده خورده می شود بسیار اهمیت دارد  و می تواند در کنترل قند خون تاثیر گذار باشد.

بهداشت نیوز نوشت؛ وی افزود: در بیماری دیابت بدون رژیم غذایی مخصوص هر بیمار و بدون تغذیه درمانی کنترل قند خون بسیار مشکل است.

وی تاکید کرد: حتی اگر افراد دیابتی داروهای زیادی را مصرف کنند و تا جایی که حتی انسولین تزریق کنند، اگر رژیم درست و اصولی نداشته باشند، کنترل قند خون آنها با مشکل مواجه خواهد شد.

دکتر جعفری در ادامه خاطرنشان کرد: همچنین مبتلایان به دیابت باید زیر نظر متخصص تغذیه یک رژیم پرپروتئین و یک رژیم غذایی با کالری و کربوهیدرات مشخص بر اساس داروها و انسولین دریافتی بیمار تنظیم شود تا در فرد بیمار شاهد افزایش قند خون و افت ناگهانی قند خون نباشیم.

مسئول گروه تغذیه دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت:  در بیماران دیابتی توصیه می کنیم 3 وعده کامل و 3 میان وعده در طول روز با حجم و زمان مشخص مصرف نمایند.

وی افزود: در این بیماران حذف و محدودیت هیچگونه از مواد غذایی توصیه نمی شود؛ بلکه توصیه می کنیم مواد غذایی به صورت متعادل با تنظیم کالری و کربودهیدارت با نظر متخصص دریافت شود.

وی تاکید کرد: بهترین انتخاب در گروه نان و غلات برای این افراد، نان جو و برنج قهوه ای و  در مرحله بعد غلات کامل و سبوس دار و بدترین انتخاب آرد سفید، برنج و نان سفید است و می توان قند خون با سرعت زیاد افزایش یابد.

دکتر جعفری همچنین خاطرنشان کرد: در میوه ها نیز به جز میوه هایی نظیر  هندوانه، طالبی و خربزه که باعث افزایش سریع قند خون می شوند اکثرا توصیه می شوند.

بنابر گزارش دانشگاه علوم پزشکی اراک، وی در پایان افزود: همچنین دریافت بالای سبزیجات به جهت فیبری که دارند به شدت در افراد دیابتی توصیه می شود اما سبزیجاتی که نشاسته دار هستند مثل سیب زمینی، هویج و نخود فرنگی به هیچ وجه توصیه نمی شود و مصرف اینگونه سبزیجات نیاز به محدودیت و مصرف متعادل تر دارد چراکه ممکن است قند خون را افزایش دهند.

 

دیدگاه تان را بنویسید