دیابتی ها مراقب باشند

یک متخصص شبکیه چشم معتقد است: دیابت عامل اصلی آسیب به شبکیه چشم است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، دکتر قاسم پور گفت: دیابت، شایع ترین بیماری که شبکیه چشم، که عامل اصلی بینایی است، را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث آسیب به شبکیه می شود.

سلامت نیوز نوشت؛ وی افزود: دیابت، عامل اصلی آسیب به شبکیه چشم و اصطلاحا رتینوپاتی دیابتی است که با توجه به آمار بالای دیابت در کشور ما، اهمیت توجه به این موضوع را نشان می دهد؛ ۳۰ درصد از افراد مبتلا به دیابت دچار آسیب به شبکیه چشم شده اند.

وی در خصوص علت آسیب شبکیه چشم به دنبال دیابت مزمن ادامه داد: هنگامی که قند خون فرد به مدت طولانی بالا باشد آسیب های زیادی به ارگان های مختلف بدن از جمله شبکیه چشم وارد میشود که این آسیب در نتیجه مختل شدن خونرسانی به ارگان های بدن اتفاق میفتد؛ به دنبال کاهش خونرسانی به شبکیه چشم، خونریزی های نقطه ای و تورم در شبکیه چشم می شود؛ با توجه به اینکه این بیماری یک بیماری خاموش است به صورت تدریجی باعث عوارض سخت و گاهاً جبران ناپذیر می شود.

دکتر قاسم پور در باب پیشگیری از آسیب به شبکیه افزود: بهترین راه برای پیشگیری از آسیب شبکیه چشم ناشی از دیابت، کنترل قند خون و بیماری های زمینه ای است؛ مسئله ای مهم که در این خصوص وجود دارد این است که منظور از کنترل قند خون در فرد دیابتی، وجود هموگلوبین A1C در محدوده نرمال در فرد است؛ هموگلوبین A1C میانگین سطح سه ماهه قند خون در فرد است که نشان دهنده میزان کنترل قند خون در افراد دیابتی می باشد.

وی تاکید کرد: حتی با کنترل دیابت نیز احتمال آسیب به شبکیه چشم نیز وجود دارد که لزوم مراجعه زودهنگام و معاینه سالیانه توسط متخصص شبکیه یا چشم پزشک را روشن میسازد. همچنین در دیابت نوع ۲، به علت اینکه یک بیماری خاموش است، از زمان تشخیص دیابت باید غربالگری از نظر رتینوپاتی شبکیه صورت گیرد.

این متخصص شبکیه در خصوص عوارض رتینوپاتی شبکیه توضیح داد: شروع تاثیرات دیابت بر شبکیه به صورتی تدریجی است و با خونریزی های پراکنده در نواحی اطراف چشم شروع میشود و باعث تورم در شبکیه می شود. اگر خونریزی های شدید اتفاق بیفتد و درمان صورت نگیرد، شبکیه تحت فشار و کشش قرار میگیرد و و در نهایت باعث پارگی شبکیه چشم و انجام جراحی برای درمان میشود. حتی درصورت جراحی موفقیت آمیز، بینایی فرد به حالت اولیه خود باز نخواهد گشت و گاهاً این آسیب موجب عوارض غیرقابل جبران و نابینایی در فرد میشود.

وی افزود: با توجه به اینکه بیشترین مبتلایان به دیابت را جوانان و نیروهای فعال جامعه تشکیل میدهند عوارض جبران ناپذیر از جمله نابینایی بر عملکرد و فعالیت اجتماعی این افراد تاثیرات نامطلوبی خواهد گذشت.

دکتر قاسم پور خاطرنشان کرد: علاوه بر دیابت، بیماری های دیگ سبب آسیب به شبکیه چشم میشود که از جمله این بیماری ها لخته شدن عروق شبکیه و ترومبوز است‌ که این لخته شدگی میتواند ناشی از علل مختلفی از جمله قرص های پیشگیری از بارداری، بارداری و کم آبی در فرد مستعد و دارای زمینه ژنتیکی باشد. زمانی که عروق شبکیه دچار ترومبوز میشود به دنبال آن بافت شبکیه دچار ایسکمی و کاهش خونرسانی میشود که در نهایت باعث کاهش عملکرد، تاری دید و کاهش بینایی میشود‌.

 

دیدگاه تان را بنویسید