ترفندهایی برای خرید هندوانه شیرین و قرمز

هندوانه میوه‌ای کاملا سربسته است و نمی‌توان از درون آن مطمئن بود. به‌همین‌دلیل خرید هندوانه شیرین و قرمز که کاملا رسیده باشد تا حد زیادی چالش‌برانگیز است. در این مطلب نکات مهمی را درباره انتخاب و خرید هندوانه شیرین به شما آموزش خواهیم داد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، هندوانه میوه‌ای کاملا سربسته است و نمی‌توان از درون آن مطمئن بود. به‌همین‌دلیل خرید هندوانه شیرین و قرمز که کاملا رسیده باشد تا حد زیادی چالش‌برانگیز است.

6 خوراکی که شما را شاد می کند

معجزه مصرف این روغن در رشد فوری مو

تهوع و معده درد، عوارض مصرف بیش از حد این ویتامین!

چرا دچار بی حوصلگی و کسلی می شویم؟

در این مطلب نکات مهمی را درباره انتخاب و خرید هندوانه شیرین به شما آموزش خواهیم داد.

انواع هندوانه در ایران​

سلامت نیوز نوشت؛ هندوانه در انواع مختلفی در بازار ایران موجود است. معروف‌ترین آنها عبارت‌اند از:

هندوانه سبز راه‌راه

 

خواص باقالی که تا به حال نمی دانستید

دلیل درد در ناحیه کبد چیست؟

این گیاه یبوست و تیرگی پوست را رفع می کند

این عادات بد را کنار بگذارید تا به آلزایمر مبتلا نشوید!

ترفندی برای کاهش وزن افراد بالای ۴۰ سال

این هندوانه را همه ما می‌شناسیم و در بازار به وفور یافت می‌شود. رنگ آن سبز تیره است و راه‌راه‌های آن سبز روشن یا زرد هستند.

هندوانه چارلستون گری

این هندوانه کشیده و بیضی‌شکل است. رنگ پوست آن سبز کاملا روشن و گوشت آن صورتی یا قرمز است. در ایران به هندوانه مهندسی معروف شده است.

هندوانه سفید همدان

رنگ پوست این هندوانه سبز بسیار روشن است که به سفیدی می‌زند. پوست این هندوانه بسیار کلفت است و گوشت قرمز دارد.

هندوانه ماه و ستاره

این هندوانه کاملا شبیه یک توپ است که رنگ سبز بسیار تیره آن به سیاهی می‌زند. به این دلیل به آن ماه و ستاره می‌گویند که لکه‌های زرد کوچک و بزرگی شبیه به ستاره‌ها و ماه روی آن دیده می‌شود. به نسبت سه مورد بالا، کمتر در بازار پیدا می‌شود.

از سایر هندوانه‌های معروف در ایران می‌توان به هندوانه قرقی، شریف آباد، محبوبی و نظایر آن را نام برد. برخی از این هندوانه‌ها از جمله شریف آباد بیشتر در همان بازارهای محلی و شهرهای نزدیک به خودشان عرضه می‌شوند، زیرا پوسته آنها نازک است و اجازه حمل به شهرها و مناطق دورتر را نمی‌دهد.

هندوانه‌های گوشت زرد هم نوع دیگری از هندوانه هستند که کم‌پیداترند و به اندازه هندوانه قرمز پرطرفدار نیستند.

ترفندهایی هوشمندانه برای خرید هندوانه

هندوانه یکی از خوشمزه‌ترین میوه‌ها مخصوصا در فصول گرم سال است. البته اگر بدون اطلاعات کافی بخواهید هندوانه بخرید، بعد از بردنش به منزل فقط باید دعا کنید که وقتی آن را برش زدید خیار سفید تحویل نگیرید! همه افرادی‌که حداقل یک‌بار هندوانه سفید یا بی‌مزه خریده‌اند می‌دانند چه ضدحال بزرگی است! بنابراین خوب به این نکات دقت کنید.

۱. شکل هندوانه را بررسی کنید

هندوانه‌ای را بردارید که شکلی یکنواخت داشته باشد. هندوانه باید محکم و متقارن باشد. همه جای آن را بررسی کنید؛ اگر نشانی از کبودی، بریدگی، تورفتگی یا هر نشانه غیرطبیعی می‌بینید آن را نخرید. برآمدگی یا تورفتگی‌های سطح هندوانه بدان معناست که در هنگام رشد همه‌جای آن به یک اندازه و به طور منظم در معرض آبیاری یا نور خورشید قرار نگرفته است. بنابراین ممکن است بافت درون هندوانه یکنواخت نبوده و بعضی قسمت‌های آن خشک باشد.

۲. اندازه و وزن هندوانه را بسنجید

هندوانه را بلند کنید و نگه دارید. هندوانه باید نسبت به اندازه‌اش سنگین‌تر باشد، این نشان می‌دهد که آبدار است و به خوبی رسیده است. دو هندوانه را با اندازه مساوی بردارید. هر کدام سنگین‌تر بود آن را بردارید.

به‌طورکلی بهتر است هندوانه را نه زیاد بزرگ و نه زیاد کوچک انتخاب کنید. بااین‌حال، صرف‌نظر از اندازه، تنها نکته مهم این است که هندوانه نسبت به اندازه‌اش سنگین باشد.

۳. به‌دنبال لکه بزرگ زردرنگ باشید

هر هندوانه معمولا یک لکه دایره‌ای بزرگ زردرنگ دارد. این درست همان بخشی از هندوانه است که با زمین تماس داشته است و بنابراین در زیر نور آفتاب رسیده است. هرچه این لکه زرد تیره‌تر باشد، هندوانه بهتر است. فکر نکنید این چیزی است که فقط قدیمی‌ها به آن اعتقاد داشته‌اند، کاملا درست و علمی است. اگر این لکه سفید باشد یا اصلا وجود نداشته باشد، بدان معناست که هندوانه زود برداشت شده است و کاملا رسیده نیست.

۴. رنگ پوست هندوانه را بررسی کنید

رنگ پوسته بیرونی هندوانه را بررسی کنید. درباره هندوانه سبز راه‌راه، هر چه رنگ سبز آن تیره‌تر باشد، رسیده‌تر است. این موضوع درباره هندوانه سفید همدان، هندوانه چارلستون گری و برخی هندوانه‌هایی که رنگ سبز روشن دارند صدق نمی‌کند.

علاوه‌براین، رنگ پوست هندوانه باید مات و کدر باشد. معمولا هندوانه‌های براق، کاملا رسیده نیستند و آنها را زود چیده‌اند.

۵. دنبال لکه‌های شبکه‌ای بگردید

دنبال نشانه‌هایی از لکه‌های قهوه‌ای که به‌شکل شبکه‌ای تنیده‌شده در کنار هم و به‌شکل خطوط (نه خراشیدگی) هستند بگردید. این لکه نشان می‌دهد که زنبورها بارها روی گل هندوانه گرده‌افشانی کرده‌اند. هرچه گرده‌افشانی بیشتری انجام شده باشد، میوه شیرین‌تر است.

۶. جنسیت هندوانه در طعم آن تأثیر دارد

بسیاری از مردم نمی‌دانند که هندوانه می‌تواند ماده یا نر باشد. هندوانه‌های گرد ماده هستند و بسیار شیرین‌اند. اما هندوانه‌های کشیده و بزرگ‌تر نر هستند و طعم آبکی‌تری دارند.

۷. ترفند ضربه‌زدن می‌تواند کمک‌کننده باشد

این ترفند کمی تخصص می‌خواهد اما افرادی‌که تجربه دارند، آن را بهترین روش می‌دانند. دستتان را مشت کنید و با بند انگشت به هندوانه ضربه بزنید. به صدای آن گوش دهید. اگر هندوانه رسیده باشد صدای عمیق و زیر تولید می‌کند نه بم. صدای بم یعنی هندوانه هنوز نرسیده است و صدای بم توخالی یعنی هندوانه بیش‌ازحد رسیده است و حالت پوک به خودش گرفته است.

۸. استحکام پوسته هندوانه را حس کنید

پوست هندوانه رسیده باید محکم و ضخیم باشد. با فشار دادن هندوانه از طرفین (البته اگر به اندازه کافی نیرو وارد کنید) نباید صدای تردی گوشت درونی آن را حس کنید. اگر این‌طور باشد هندوانه بیش‌ازحد رسیده است.

۹. دم هندوانه را بررسی کنید

اگر دُم هندوانه روی آن هست و از ته آن را نبریده‌اند، آن را بررسی کنید. اگر این ساقه کوچک سبز و تر باشد یعنی هندوانه را زود برداشت کرده‌اند. اگر کاملا خشک است یعنی هندوانه رسیده است.

هندوانه آسیب‌دیده یا خراب را بشناسید

هندوانه‌هایی‌که در هنگام حمل آسیب دیده‌اند یا از اول خراب و پوسیده بوده‌اند را نخرید. خوردن این هندوانه‌ها می‌تواند خطرناک باشد. اگر علائم زیر را در هندوانه مشاهده کردید آن را خریداری نکنید:

لکه‌ها و نقاط تیره‌رنگ: این لکه‌ها ممکن است نشانه وجود قارچ یا باکتری باشد.

خرید هندوانه شیرین - نقاط و لکه‌های سیاه روی هندوانه

گوشت خیس و لزج: اگر گوشت هندوانه از هم متلاشی شده است، بافت آن پیوسته و ترد نیست و رنگ آن کاملا یا در برخی جاها تیره است، ممکن است به دلیل رشد قارچ یا اشباع‌شدن هندوانه با آب باشد.

لکه‌هایی خوشه‌مانند: این اشکال شبیه نقطه‌هایی دایره‌ای هستند که احتمال دارد به‌دلیل ویروس ایجاد شده باشند.

نقاط سفید یا قهوه‌ای روشن: این ممکن است به صورت الگویی نامنظم از نقاط سفید تا قهوه‌ای روشن باشد که ممکن است به‌دلیل تغذیه حشرات باشد.

لکه روی پوسته داخلی: این یک بیماری باکتریایی است که به صورت بافت خشک قهوه‌ای یا برنزی در قشر داخلی هندوانه دیده می‌شود.

خرید هندوانه شیرین - لکه روی پوسته داخلی

بوی ترشیدگی: بوی ناخوشایند تند و ترش که نشان می‌دهد گوشت هندوانه در حال ترش‌شدن و پوسیدگی است.

هندوانه به شرط چاقو نخرید

هرگز از فروشنده درخواست نکنید که هندوانه را قاچ کند. ممکن است چاقو آلوده باشد و میوه هندوانه را آلوده کند. ازآنجاکه این میوه قابل‌شستشو نیست، اجازه این کار را ندهید. همچنین پس از خرید هندوانه حتما پوست آن را بشویید و بعد آن را قاچ کنید.

 

دیدگاه تان را بنویسید