چهلمین سالگرد دفاع مقدس؛

روایت شنیدنی رحیم صفوی از قوت قلبی که امام پیش از عملیات فاو به آنها داد/آیا فتح فاو با محاسبات همخوانی داشت؟

روز دوم بهمن سال ۶۴ بود که رحیم صفوی به همراه جمعی از فرماندهان در جماران خدمت امام رسیدند و همه مشکلات و مسائل عملیات والفجر هشت را برای ایشان توضیح دادند آنگاه امام...

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس: رحیم صفوی، از فرماندهان سال های دفاع مقدس از دیداری که پیش از عملیات والفجر هشت همراه جمعی از فرماندهان با امام داشتند و توصیه ایشان به آنها، اینگونه نقل خاطره کرده است:

 

روز دوم بهمن ماه 64 یعنی چند روز قبل از عملیات والفجر 8 به اتفاق‌‎ ‎‌تنی چند از فرماندهان، از جمله سردار رضایی و سردار شمخانی خدمت‌‎ ‎‌حضرت امام رسیدیم. با توجه به سوابقی که در عدم موفقیت رزمندگان در‌‎ ‎‌عبور از رودخانه های دجله و فرات در عملیات بدر و خیبر داشتیم و با توجه‌‎ ‎‌به سرکشی رودخانه اروند، نگران بودیم که مثلاً اگر ما چند هزار نفر نیرو را از‌‎ ‎‌این رودخانه عبور بدهیم، چه خواهد شد؟ از طرفی برای تثبیت مواضع‌‎ ‎‌تصرف شده هم در مقابل خود، دشمن و در پشت سر، رودخانه را داشتیم.‌‎ ‎‌مجموعه این عوامل باعث نگرانی ما شده بود. اما بعد از آنکه خدمت‌‎ ‎‌حضرت امام رسیدیم، آن بزرگوار با آن حال و سن زیاد حدود نیم ساعت از‌‎ ‎‌روی نقشه به دقت توضیحات ما درباره عملیات را ملاحظه فرمودند و نگرانی‌‎ ‎‌ما را هم متوجه شدند. سپس فرمودند که: شما به خداوند اعتماد داشته باشید،‌‎ ‎‌اصلاً فرمانده کل قوا خداست. همان خدایی که به شما ماموریت داده که نماز‌‎ ‎‌بخوانید، همان خدا به شما امر کرده که دفاع بکنید. بروید و مطمئن باشید که‌‎ ‎‌پیروزید و ...‌

‌‌

در همین زمینه بخوانید:

 نقش امام در مرحله گسترش جنگ چه بود؟/ کدام سیاست خارجی امام را سیاست درهای باز نامیدند؟

تصمیمات امام چگونه توانست سرنوشت ماه های پایانی جنگ را به نفع ایران تغییر دهد؟

نقش امام در انسجام قشرهای مختلف مردم درطول جنگ چه بود؟

در پیام تجلیل امام از رزمندگان بر چه نکاتی تاکید شده است؟

نکات مهم در پیام امام که تنها چند ساعت پس از حمله عراق به ایران عنوان شد

 

ما در مورد این عملیات محاسبات دقیقی انجام داده بودیم تا ساعت‌‎ ‎‌مناسب برای عبور نیروها معین کنیم. ساعتی که اروند از لحاظ جزر و مد راکد‌‎ ‎‌باشد. چون جزر و مد اروند بسیار شدید بود و در وقت مد، آب به اندازه دو ـ‌‎ ‎‌سه متر بالا می آمد و از خلیج فارس تا اهواز برمی گشت و سرعت آب چند‌‎ ‎‌برابر می شد. برای عبور غواصان باید آب آرام باشد. برای این منظور، جدول‌‎ ‎‌محاسبات دو ساله را تهیه کرده و خودمان نیز حدود شش ماه کنارۀ اروند را‌‎ ‎‌علامت گذاری کردیم تا ساعت مناسب را به دست آوریم. شب عملیات همه‌‎ ‎‌نیروها و از جمله غواصها آماده یا سوار بر قایقها بودند و در ساحل دشمن‌‎ ‎‌هم چراغهای رنگی چشمک زن برای هر یگانی به عنوان راهنما از طرف‌‎ ‎‌بچه ها کار گذاشته شد و حالت غافلگیری دشمن هم کاملاً مراعات شده بود‌‎ ‎‌که خلیج فارس توفانی شد و باران هم شروع به باریدن کرد. ظاهراً همه‌‎ ‎‌نقشه های ما نقش بر آب شد. مانده بودیم که چه کار بکنیم.

 

در قرارگاه موقعیت‌‎ ‎‌شهید همت که در همان حوالی ایجاد کرده بودیم، به طور خودکار همه به‌‎ ‎‌گریه و زاری و دعا و توسل افتادیم. واقعاً دلها شکسته بود. با ناله می گفتیم‌‎ ‎‌خدایا تو که قوم موسی را از نیل عبور دادی، آیا اصحاب محمد(ص) را از‌‎ ‎‌اروند عبور نخواهی داد؟ از طرفی فرمایش حضرت امام هم در نظرمان بود که‌‎ ‎‌به خداوند متعال اعتماد داشته باشید و بر خداوند توکل کنید.

 

شاید برای‌‎ ‎‌بعضیها تعجب آور باشد ولی به هر حال در همین شرایط با رمز یا‌‎ ‎‌فاطمة الزهرا(س) بچه ها به دریا زدند. بچه های غواص به خاطر اینکه از هم‌‎ ‎‌جدا نشوند، طنابهایی را به دست گرفته و بدین طریق ده ـ پانزده نفره با ذکر یا‌‎ ‎‌فاطمة الزهرا(س) به زیر آب رفتند. هنوز یک ساعت از شروع عملیات‌‎ ‎‌نگذشته بود که خط اول دشمن در کنارۀ اروند به وسیله لشکر 25 کربلا‌‎ ‎‌شکسته شد و به دنبال آن شهر فاو به تصرف سپاه اسلام درآمد.

 

من همان شب‌‎ ‎‌با قایق از اروند عبور کردم. شدت امواج به حدی بود که من کاملاً خیس شدم.‌‎ ‎‌در فاو حدود هشتاد شبانه روز جنگ سخت و طاقت فرسا را گذراندیم.‌‎ ‎‌روزهای 20 تا 23 عملیات، دشمن عمدتاً با هواپیما و در حجم وسیع حمله‌‎ ‎‌کرده و اکثراً هم شیمیایی می زد که بسیار زیادتر از حجم منطقه عملیاتی بود.‌‎ ‎‌ظرف این سه روز، حدود بیست هزار مجروح شیمیایی داشتیم که مجبور به‌‎ ‎تخلیه آنها شدیم.

 

خلاصه در این جنگ نهایتاً دشمن شکست خورد و مواضع‌‎ ‎‌ما تثبیت شد اما اگر کسی خود در صحنه عملیات حضور نداشته باشد،‌‎ ‎‌حجم سختی ها را محال است که بتواند تصور کند. مثلاً روز سوم یا چهارم‌‎ ‎‌عملیات بود که تمام پلهای پشت سر ما را با اسلحه لیزری هدف قرار دادند و‌‎ ‎‌برای 48 ساعت در فاو در مضیقه بسیار سختی از لحاظ آب و غذا قرار‌‎ ‎‌گرفتیم، که در هماهنگی با تهران، درون پاکتهای شیر آب ریخته و با هواپیما به‌‎ ‎‌خوزستان منتقل می شد و با قایق به فاو و به دست رزمندگان می رسید.‌

‌‎

برشی از کتاب امام و دفاع مقدس؛ ص ۵۰-۵۲؛ ناشر: موسسه چاپ و نشر عروج؛ چاپ ششم (۱۳۹۴)

دیدگاه تان را بنویسید