امام خمینی (س) پس از ورود به ایران در مکان‌های مختلفی سخنرانی کردند، اما سخنرانی سرنوشت ساز ایشان در بهشت زهرا و در کنار مزار شهدا از اهمیت بسیاری برخوردار بود. متن سخنرانی‌ها را در این مقاله بخوانید.

در اوایل بهمن ماه سال 1357، امام خمینی (س) تصمیم به بازگشت به ایران را گرفت. وقتی خبر این تصمیم به مردم ایران رسید، انتظار، شوق و نگرانی آنها را فرا گرفت چرا که می‌دانستند در شرایطی که دولت بختیار سر کار است و حکومت نظامی در کشور برقرار است، ورود امام به کشور با موانع بسیاری مواجه خواهد بود.

حکومت اقدامات فراوانی در راستای جلوگیری از سفر امام به ایران انجام داد، چرا که می‌دانست حضور امام خمینی در جمع میلیون‌ها مردم به‌پاخاسته به معنی پایان کار خواهد بود. از جمله این اقدامات که برای جلوگیری از ورود امام خمینی انجام شد می‌توان به تهدید به انفجار هواپیمای امام خمینی، وقوع کودتای نظامی برای تعویق سفر ایشان و واسطه شدن رئیس جمهور فرانسه برای منصرف کردن امام از بازگشت به ایران اشاره کرد.

با وجود همه این موانع و در شرایطی که دستور بستن فرودگاه نیز صادر شده بود، حمایت مردم از ورود امام خمینی (س) به ایران و اراده آهنین ایشان منجر شد که رویدادی تاریخی در 12 بهمن سال 57 رقم خورد.

 

زمان و ساعت دقیق ورود امام خمینی به ایران

زمانی که خبر ورود امام خمینی به مردم رسید هر چیزی که در توانشان داشتند برای آماده‌سازی شهر انجام دادند. سرانجام امام خمینی (س) پس از 14 سال دوری از وطن در ساعت 9 و 27 دقیقه و 30 ثانیه به ایران بازگشتند. اسناد مختلفی برای این ادعا وجود دارد که از آن جمله می توان به تک شماره روزنامه اطلاعات 12 بهمن سال 57 به شماره 15774 اشاره کرد که در زیر تیتر به یاد ماندنی «امام آمد» ساعت ورود امام به کشور اینگونه مطرح شده است: «پس از 15 سال در ساعت 9 و 27 دقیقه و 30 ثانیه صبح امروز پای امام خمینی بخاک وطن رسید».

 

لحظه+ورود+امام+خمینی+به+ایران
تصویری از لحظه ورود امام خمینی به ایران

 

امام خمینی (س) در این روز تاریخی در مکان‌های مختلفی سخنرانی کردند اما سخنرانی سرنوشت ساز ایشان در بهشت زهرا و در کنار مزار شهدا از اهمیت بسیاری برخوردار بود. ایشان در این سخنرانی ضمن انتقاد از دولت دست نشانده و مجلس فرمایشی بر تعیین دولت با پشتیبانی ملت تأکید کردند. در ادامه این مقاله، فهرست این سخنرانی‌ها و پیام‌های ایشان همچنین خلاصه‌ای از متون آنها را می‌بینید.

 

سخنرانی امام خمینی (س) در فرودگاه مهرآباد

موضوع: سخنرانی تاریخی امام خمینی در بیان چگونگی جریان انقلاب

زمان: ۱۲ بهمن ۱۳۵۷

مکان: تهران، فرودگاه مهرآباد

 

خلاصه اولین سخنرانی امام خمینی در فرودگاه مهرآباد

این سخنرانی اولین سخنرانی امام خمینی پس از ورود به ایران بود. ایشان ضمن تشکر از مردم به دلیل حمایت‌ها، جانفشانی‌ها و تلاش‌هایشان در مسیر پیروزی انقلاب، فرمودند: «عواطف ملت ایران به دوش من بار گرانی است که نمی‌توانم جبران کنم.» امام خمینی در بخش دوم سخنرانی خود در فرودگاه مهرآباد، گام نخست پیروزی ملت ایران را کنار زدن شاه دانستند و درباره احتمال بازگشت او به مملکت گفتند: « این یک خیال خامی است که بعد از پنجاه سال خیانتهای این سلسله و بعد از سی و چند سال جنایات و خیاناتِ این شخص خائن به این مملکت، که مملکت ما را به عقب راند ... [بار دیگر بتواند به قدرت بازگردد].»

 

اولین+سخنرانی+امام+بعد+از+ورود+به+ایران

 

اما مهمترین بخش سخنرانی امام خمینی در فرودگاه مهرآباد به لزوم کوتاه شدن دست اجانب از مملکت اختصاص داشت. ایشان پیروزی نهایی را در از بین بردن ریشه‌های رژیم سلطنتی دانستند و خطاب به افرادی که برای بازگرداندن شاه سابق دست و پا می‌زنند گفتند: «اگر تسلیم ملت نشوید، ملت شما را به جای خودش می‌نشاند.»

برای مطالعه متن کامل این سخنرانی اینجا را کلیک کنید.

 

سخنرانی امام خمینی (س) در بهشت زهرا

زمان: ۱۲ بهمن ۱۳۵۷

مکان: تهران، بهشت زهرا

موضوع: غیر قانونی بودن مجلس و دولت منصوب شاه و مفاسد رژیم

 

خلاصه سخنرانی امام خمینی (س) در بهشت زهرا

دیدار امام خمینی با مردم در بهشت زهرا یک دیدار تاریخی بود. ایشان محل دیدارشان با مردم را بهشت زهرا انتخاب کردند چرا که می‌خواستند در حضور خانواده شهدا اولین سخنرانی خود بعد از ورود به ایران را انجام دهند. البته مکان‌های دیگری هم برای دیدار امام با شهدا پیشنهاد شده بودند ولی امام بهشت زهرا را ارجح دانستند. ایشان در سخنرانی خود در بهشت زهرا به خانواده شهدای انقلاب اسلامی تسلیت گفتند و فرمودند: «من نمی‌توانم تشکر از این ملت بکنم که همه چیز خودش را در راه خدا داد. خدای تبارک و تعالی باید به آنها اجر عنایت فرماید.»

سخنرانی+امام+خمینی+در+بهشت+زهرا
تصویری از سخنرانی امام خمینی در بهشت زهرا 

 

امام در بخش دوم سخنرانی‌شان رژیم سلطنتی را مغایر عقل و قانون دانستند و فرمودند ملت ما هیچ دخالتی در تأسیس مجلس مؤسسان و انتخاب رضا شاه برای مملکت نداشته است. ایشان تأکید کردند: «اصل رژیم سلطنتی از اول خلاف قانون و خلاف قواعد عقلی است و خلاف حقوق بشر است.» امام معتقد بود حتی اگر ملت ایران صد و پنجاه سال پیش با اختیار رضا شاه را به سلطنت انتخاب کرده باشند، به معنی این نیست که محمدرضا شاه می‌تواند در روزگار حاضر بر ملت ایران حکمرانی کند.

امام خمینی همچنین به غیرقانونی بودن مجلس اشاره کردند و افزودند: «مجلسی که بدون اطلاع مردم است و بدون رضایت مردم است، این مجلس مجلسِ غیر قانونی است.» متن کامل این بخش از سخنرانی امام خمینی (س) در بهشت زهرا را اینجا بخوانید.

 

ما کی مخالفت کردیم با تجدد؟

یکی از مباحث مهمی که امام خمینی (س) در بهشت زهرا مطرح کردند، ویرانی و فساد حکومت پهلوی به نام اصلاحات، ترقی و تجدد بود. ایشان در این بخش از سخنرانی خود با اشاره به پیامدهای اصلاحات ارضی فرمودند: «اصلاحات ارضی شان بعد از این مدت طولانی به اینجا منتهی شد که بکلی دهقانی از بین رفت، بکلی زراعت ما از بین رفت، و الآن شما در همه چیز محتاجید به خارج».

امام خمینی در همین بخش از سخنرانی خود در بهشت زهرا به فساد فرهنگی رژیم پهلوی نیز اشاره کردند و گفتند شاه به دلیل دست نشانده بودن تلویزیون، رادیو و سینما را به مراکز فحشا تبدیل کرده است. ایشان همچنین تأکید کردند: «ما با سینما مخالف نیستیم، ما با مرکز فحشا مخالفیم. ما با رادیو مخالف نیستیم، ما با فحشا مخالفیم. ما با تلویزیون مخالف نیستیم، ما با آن چیزی که در خدمت اجانب برای عقب نگه داشتن جوانان ما و از دست دادن نیروی انسانی ماست، با آن مخالف هستیم. ما کیْ مخالفت کردیم با تجدد؟» امام خمینی همچنین تأکید کردند که سینما، رادیو و تلویزیون باید در خدمت تربیت مردم باشند.

 

تعیین دولت با پشتیبانی ملت

بخش بعدی سخنرانی تاریخی امام خمینی (س) در بهشت زهرا به انتقاد و اعتراض به اختناق در حکومت پهلوی اختصاص داشت. امام در این سخنرانی که اولین سخنرانی جامع ایشان پس از ورود به ایران بود، دولت و مجلس دست نشانده در حکومت پهلوی را عامل اختناق در ایران دانستند و فرمودند: «ما می‌گوییم که خود آن آدم، دولت آن آدم، مجلس آن آدم- تمام اینها غیر قانونی است و اگر ادامه به این بدهند، اینها مجرمند و باید محاکمه بشوند، و ما آنها را محاکمه می‌کنیم.»

ایشان سپس سخنان معروف خود درباره تعیین دولت با پشتیبانی ملت را مطرح کردند و گفتند با حمایت و پشتیبانی مردم ایران و به دلیل اینکه ملت ایشان را قبول دارند، دولت غیرقانونی بختیار را باطل کرده و دولتی قانونی، متکی به آرای مردم و حکم خدا تشکیل خواهند داد.

برای مطالعه متن کامل سخنرانی امام در بهشت زهرا به این مقاله رجوع کنید.

 

پیام امام خمینی (س) به افسران و سربازان ارتش

زمان: ۱۲ بهمن ۱۳۵۷

مکان: تهران، مدرسه رفاه

موضوع: استقلال یافتن ارتش و عدم همکاری با دولت بختیار

امام خمینی (س) که می‌دانستند اتحاد ارتش با ملت برای سرنگونی حکومت پهلوی ضروری است، در اولین روز ورودشان به ایران پیامی به افسران ارتش ایران منتشر کردند و به همه اعضای ارتش اعلام کردند: «چون ارتش از ملت و ملت از ارتش است و پشتیبانی هر یک از دیگری از وظایف ملی است، لازم است به احترام ملت و رأی قاطع آن، ارتش خود را از دولت غاصب برکنار کند و این مطلب را اعلام کند.» متن کامل این پیام مهم امام خمینی را در صحیفه ایشان در اینجا مطالعه کنید.

 

سخنرانی امام خمینی (س) در جمع اعضای کمیته استقبال

زمان: ۱۲ بهمن ۱۳۵۷

مکان: مدرسه رفاه

موضوع: دستاوردهای انقلاب، توطئه با شعار ملیت در جمع اعضای کمیته برگزاری استقبال

پس از ورود امام خمینی به وطن، برنامه‌ریزی کلیه سخنرانی‌ها بر عهده کمیته استقبال بود که ریاست آن را هم آیت‌الله مطهری برعهده داشتند. برای مطالعه بیشتر درباره استقبال از امام و استقرار ایشان در مدرسه رفاه این یادداشت را مطالعه کنید. امام خمینی (س) بعد از استقرار در مدرسه رفاه به سخنرانی در جمع اعضای کمیته استقبال پرداختند و مسیر پیروزی را برای انقلابیون ترسیم کردند. ایشان در بخشی از سخنان خود رمز پیروزی را حفظ وحدت کلمه دانستند و فرمودند: « شما که در ایران بودید بهتر می دانید که در سرتاسر ایران، از آن دهات تا مرکز، همه یکدل و یکصدا این خاندان را طرد کردند. بچه هایی که تازه زبان درآوردند با جوانها و پیرمردها همه همصدا شدند. دست خدا با جماعت است. برادرهای من، این وحدت کلمه را حفظ کنید.» 

 

بزرگترین پیروزی وحدت حوزه و دانشگاه است

مهمترین بخش سخنرانی امام خمینی (س) در جمع اعضای کمیته استقبال به وحدت میان حوزه و دانشگاه اختصاص داشت. ایشان در سخنان راهگشای خود به خیانت رژیم پهلوی برای جدایی انداختن میان دانشگاه و مدارس علمی پرداختند و فرمودند: «آنها می خواستند که ملت را از هم جدا کنند و تمام هستی ملت را ببرند، و خود ملت [را] باز به هم ریزند- اختلاف با هم- از مصالحشان غافل باشند». ایشان همچنین پیروزی اصلی را تفاهم میان دانشگاه و طبقه روحانی دانستند و افزودند: «بحمد الله، هم روحانی فهمید که دانشگاهی آنچه اجانب گفته اند نبود و هم طبقه جوان و دانشگاهی فهمیدند که روحانی آن طور که برای اینها توصیف کرده بودند نبود.» متن کامل سخنان امام درباره وحدت حوزه و دانشگاه را در اینجا بخوانید.

امام خمینی در بخش پایانی سخنرانی خود در مدرسه رفاه، ادعاهای شاه مبنی بر ملی گرایی و اعطای آزادی به مردم را حیله و فریب دانستند. ایشان در این خصوص توضیح دادند همانطور که تمسک شاه به قرآن و سخنانش درباره آزادی زن و مرد به منظور فریب مردم و برای حفظ منافع اجانب صورت می‌گرفت، ادعاهای کنونی او هم درباره ملی گرایی و آزادی دادن به مردم فریبی بیش نیست. امام در ادامه فرمودند: «ملت باید بیدار باشد و بداند و این حیله ها را خنثی کند.» متن کامل این سخنرانی با عنوان توطئه با شعار ملیت را در صحیفه امام خمینی در اینجا بخوانید.

 

بیانات امام خمینی (س) در حضور جمعی از طلاب

زمان: ۱۲ بهمن ۱۳۵۷

مکان: مدرسه علوی

موضوع: نوید بازگشت به قم در جمع گروهی از طلاب حوزه علمیه قم

امام خمینی در سخنان کوتاهی در جمع طلاب حوزه علمیه قم که برای دیدار و استقبال از ایشان به تهران آمده و در مدرسه علوی که محل اقامت و دیدارهای ایشان بو‌‌د، حاضر شده بودند، خبر بازگشت قریب الوقوع خود به قم را دادند و گفتند: «امیدوارم که همه مان با هم در یک صف باشیم؛ نه جلو و عقب، در یک صف همه با هم به پیش برویم و ان شاء الله مقاصد شرعی اسلامی را به پیش ببریم.»

برای مطالعه متن کامل این سخنرانی اینجا را مطالعه کنید.

 

در همین حال که سخنرانی‌های امام خمینی در جریان بود، بختیار تصور می‌کرد که تشکیل دولت ادعایی بیش نیست. اما آنطور که در زندگینامه امام خمینی (س) آمده است، در 15 بهمن 57 امام خمینی رئیس دولت موقت انقلاب را تعیین کردند و مهندس مهدی بازرگان را مأمور تشکیل کابینه و مقدمه چینی برای برگزاری رفراندوم و انتخابات کردند. امری که پیروزی انقلاب اسلامی را سرعت بخشید. برای مطالعه بیشتر درباره رویدادهای بهمن سال 1357 و اولین روزهای حضور امام خمینی در ایران اینجا را مطالعه کنید. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.