علی خلیلی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: یکم شهریور جاری، خبر مرگ این جوان به این اداره کل اعلام شد و بلافاصله پی گیری و رسیدگی به موضوع در دستور کار قرار گرفت.
وی با بیان اینکه هیچ باشگاهی حق توزیع و تجویز مواد نیرو زا را ندارد، اظهار داشت: این باشگاه بدنسازی و پرورش اندام نیز به دلیل کشف آمپول های نیرو زا از آن، توسط مراکز نظارتی، تا اطلاع ثانوی پلمپ شده است.
خلیلی افزود: گفته می شود این جوان ورزشکار قبل از مرگ اعلام داشته که به این باشگاه مراجعه و نسبت به تزریق مواد نیرو زا اقدام کرده، اما باشگاهدار این موضوع را تکذیب می کند و هم اکنون تحقیقات از سوی پلیس در دست انجام است.
رئیس هیات پزشکی ورزشی استان زنجان با اشاره به مرگ این جوان ورزشکار، گفت: مربیان و مسئولان باشگاه های ورزشی، حق تجویز برنامه و رژیم غذایی به ورزشکاران را ندارند و برنامه غذایی باید توسط متخصصان تغذیه صورت بگیرد.
دکتر صدیقه دهنایی افزود: تجویز رژیم غذایی و مکمل های ورزشی توسط افراد غیرمتخصص از جمله مربیان و باشگاهداران می تواند خطرات جدی بر سلامت ورزشکاران در پی داشته باشد بنابراین هیچ باشگاهی حق تجویز خودسرانه ندارد که در صورت بی توجهی، مورد پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.
وی اظهار داشت: با توجه به تدابیر اتخاذ شده، بازرسی از باشگاه ها به صورت نامحسوس نیز انجام می شود و هر باشگاهی که تخلف کرده باشد طبق ادله و مستندات به باشگاهدار تذکر لازم داده می شود و در صورت نادیده گرفتن تذکرات اگر آسیبی به ورزشکار وارد آید باید پاسخگو باشد.
دهنایی ادامه داد: باشگاهداران در صورت تکرار تخلف، اخطار پلمپ دریافت خواهند کرد و اگر به تذکر و اخطار، بی توجه باشند در این صورت بدون هیچ اغماضی نسبت به پلمپ باشگاه اقدام خواهد شد.
رئیس هیات پزشکی ورزشی شهرستان ابهر نیز گفت: هنوز در خصوص علت مرگ این ورزشکار بر اثر استفاده از مواد نیروزا در یکی از باشگاه های شهر ابهر، نمی توان اظهار نظر قطعی کرد و منتظر نظریه پزشکی قانونی هستیم.
دکتر مسعود شاهانی، افزود: این ورزشکار چهارشنبه شب /31 مرداد/ پس از ابراز ناراحتی در منزل، توسط اعضای خانواده به بیمارستان منتقل می شود اما بامداد پنجشنبه /یکم شهریور/ به کام مرگ فرو می رود.
وی اظهار داشت: هیات پزشکی ورزشی شهرستان ابهر با اطلاع از این موضوع بلافاصله به باشگاه مورد نظر مراجعه و در بازرسی به عمل آمده مقداری مواد نیرو زای تزریقی و خوراکی کشف کردند.
شاهانی با بیان اینکه به خاطر تخلف، نسبت به پلمپ باشگاه اقدام شد، افزود: در این باشگاه تخلف صورت گرفته است اما با این حال نمی توان مرگ این جوان را به استفاده از مواد نیروزا ربط داد و باید منتظر نتیجه آزمایش بود.
وی تصریح کرد: هیچ باشگاهی حق عرضه و تجویز مواد نیرو زا و مکمل های غذایی (مجاز و غیرمجاز) را ندارد اما متاسفانه برخی باشگاهداران و مربیان به تذکرات و اخطارها توجه نمی کنند و در خفا، مبادرت به این کار می کنند.
شاهانی ادامه داد: هرچند هیات پزشکی ورزشی نیز به صورت محسوس و نامحسوس به صورت سر زده از باشگاه ها بازدید به عمل می آورند اما محدودیت های قانونی باعث می شود تا نظارت ها آنچنان که باید و شاید موثر نباشد.
رئیس هیات ورزش بدنسازی و پرورش اندام استان زنجان نیز با بیان اینکه هنوز مرگ ورزشکار ابهری بر اثر استفاده احتمالی از مواد نیرو زا به تائید پزشکی قانونی نرسیده است و منتظر اعلام نتیجه هستیم گفت: باشگاه ها حق عرضه و تجویز دارو و مکمل های غذایی (مجاز و غیرمجاز) را ندارد و در صورت مشاهده با خاطیان برخورد و نسبت به پلمپ باشگاه نیز اقدام خواهد شد.
مهران زرگری افزود: داروخانه ها، مطمئن ترین محل برای تهیه مکمل های غذایی مجاز هستند و اگر خارج از این محل باشد غیرمجاز تلقی می شود و ورزشکاران باید این موضوع را جدی بگیرند تا دچار آسیب یا حادثه تلخ (مرگ) نشوند.
وی تاکید کرد: به دفعات تذکرات لازم در خصوص عدم عرضه و تجویز دارو و مکمل های غذایی در باشگاه های بدنسازی و پرورش اندام به مدیران باشگاه ها داده شده است و به منظور محکم کاری، تعهدنامه ای نیز توسط این هیات از باشگاهداران اخذ شده تا در صورت تخلف، پاسخگوی بی توجهی های خود باشند.
زرگری ادامه داد: باشگاه های بدنسازی و پرورش اندام زنجان از سوی مرکز بهداشت، اداره اماکن نیروی انتظامی، معاونت غذا و داروی علوم پزشکی و هیات پزشکی ورزشی، مورد نظارت و بازرسی قرار می گیرند و هیات نیز به طور محسوس و نامحسوس و با جدیت هرچه تمام فعالیت باشگاه ها را رصد می کند.
وی افزود: باید محدودیت ها در بحث نظارت و بازرسی و برخورد با باشگاه های خاطی برداشته شود و متولیان امر نیز بر اساس ضوابط قانونی در این خصوص جدیت بیشتری به خرج دهند.
به گزارش ایرنا در زمان حاضر قریب 12 هزار ورزشکار زن و مرد به صورت رسمی و بیمه شده و تحت پوشش هیات بدنسازی و پرورش اندام استان زنجان در 130 باشگاه فعال در این رشته ورزشی، زیر نظر مربیان می کنند.
6084/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.