به گزارش ایرنا، موضوع راه اندازی کلینیک صنعت به عنوان یکی از طرح های ستاد اقتصاد مقاومتی از بهمن سال گذشته در سازمان مدیریت و برنامه ریزی مطرح شد، کلینیکی که تلاش دارد تا مشکلات صنایع را عارضه یابی و مرتفع کند.
در راس تیمی که بناست چنین کلینیکی را راه اندازی کنند علاوه بر سازمان مدیریت و برنامه ریزی، دانشگاه ها و پارک علم فناوری حضور دارند و به تبع نیاز بخش های پژوهشی و فنی دیگر هم به این جمع اضافه می شوند.
در سومین جلسه بررسی راهکارهای شکل دهی و فعال سازی کلنیک صنعت که روز دوشنبه در سازمان مدیریت و برنامه ریزی برگزار شد، جهاد دانشگاهی زنجان با یکی از طراحان کلینیک صنعت در عرصه ملی حضور یافت.
کامران جعفری رئیس جهاد دانشگاهی در این نشست با بیان اینکه الگوی کلینیک صنعت در شهرک های صنعتی از مباحثی است که باید با تامل بررسی شود، گفت: این طرح نه فقط با مسئولیت جهاد دانشگاهی که با همت و همراهی همه اعضای حاضر باید به سرانجام برسد.
داوود مرادخانی رئیس پارک علم و فناوری هم ضمن تاکید سخنان جعفری اضافه کرد: همه مدیران در این زمینه میدان دار هستند و هر مسئولی باید به سهم خود در این زمینه عمل کند.
این بار نوبت مدیرکل نیاز سنجی و پروژه یابی جهاددانشگاهی کشور بود که گزارشی از اقدامات انجام شده در سطح ملی برای طراحی کلینیک صنعت ارائه کند و بر لزوم تربیت مشاورانی زبده برای همراهی با صنعتگران و بهره گیری از آخرین فنون و یافته های علمی به این حوزه تاکید داشته باشد.
محمد کیا ادامه داد: این کلینیک می تواند دانش را به شهرک صنعتی و از آن به بنگاه تولیدی منتقل کند و به این وسیله تحول علمی در حوزه صنعت رخ دهد.
وی کلینک صنعت را پروژه ای فرا دستگاهی خواند و بر لزوم طراحی الگوهای بومی و استانی متناسب با شرایط جغرافیایی و اقلیمی هر منطقه تاکید کرد.
کیا هم بخشی از مسئولیت این کلینیک را عارضه یابی صنایع موجود و علت رکود آنها برشمرد و بر لزوم بر خط و مستمر بودن این ارزیابی ها برای اصلاح مشکلات متناسب با مقتضیات زمانی تاکید کرد.
پس از آن نوبت به کریمی نایب رئیس انجمن خدمات فنی و مهندسی و مدیرعامل شرکت مشاوران اندیشه پرداز اشراق رسید و ضمن ارائه گزارشی از عملکرد این انجمن، گفت: تمام خدماتی که این انجمن ارائه می دهد، به طور کامل منطبق با سیاست های پیش بینی شده برای کلینیک صنعت اما با نامی متفاوت است.
کریمی این را هم گفت که این انجمن توان علمی، فنی، اجرایی، مشاوره ای و برنامه ریزی برای شناسایی حل مشکلات بخش صنعت را دارد و در صورت لزوم می توان حتی نام آن را به کلینک صنعت تغییر داد.
رئیس بسیج مهندسی استان زنجان در ادامه این نشست از بررسی وضعیت فعالیت صنایع این استان طی سال 94 خبر داد و به طراحی طرح بسیج صنعت اشاره کرد.
حسن مهدی خانی افزود: این بسیج می تواند مشاوره های علمی و فنی لازم را به صنایع مشکل دار استان ارائه و آنان را در رفع موانع همراهی کند.
مدیرکل امور اقتصادی استان زنجان اما نظر دیگری داشت و به تمام مباحث مطرح شده چندین سوال از جمله ماهیت حقوقی این کلینیک اضافه کرد.
محمدرضا آبی پور اظهار داشت: هر فعالیتی در یک چارچوب قانونی انجام می گیرد و از همین رو باید ماهیت حقوقی کینیک صنعت هم برای حکومت قانون در آن مشخص شود.
وی ادامه داد: در صورتی که اساسنامه این کلینیک مشخص شود، جایگاه هر دستگاه و مسئولی هم روشن و ساختار قانونی به چنین طرحی داده می شود.
آبی پور تصریح کرد: در صورتی که صنعت بیمار است، باید متوجه بود که تاکنون از چنین بیماری انواع آزمایش ها و نمونه برداری ها انجام گرفته است، اما درمانی قطعی برای آن برای آن پیدا نمی شود.
مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استان زنجان گفت: شرکت های مستقل و دارای شخصیت حقوقی هستند و تا زمانی که نیاز خود را اعلام و پاسخی برای آن مطالبه نکنند، نمی توان به هر قیمتی سراغ آنان رفت و بر لزوم اجرای راهکار ارائه شده تاکید کرد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان که بیشترین ارتباط را با صنایع و مشکلات آنها دارد هم در این جلسه حضور داشت و در همین زمینه به 2 تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر اقدام به هنگام و کاهش فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم بر مردم اشاره کرد.
ناصر فغفوری تاکید کرد: هر راهکاری که ارائه می شود، از آنجایی که هیچ سهمی از بخش دولتی نمی کاهد، در نهایت منجر به افزایش فشار اقتصادی در میان مردم خواهد شد.
وی تصریح کرد: تاکنون بارها مشکلات صنایع عارضه یابی شده است و در صورتی که بناست چنین کلینیکی به کمک این حوزه بیاید، به حتم باید نقش برجسته آن بر دوش بخش خصوصی باشد.
فغفوری خواستار تعریف محل تامین منابع مالی مورد نیاز این کلینیک شد و افزود: بخش عمده مشکلات صنایع به مدیریت بر می گردد و اغلب این واحدهای تولیدی نیازمند اصلاح فرآیند هستند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی چراغ آخر این جلسه را روشن کرد و موضوع فعالیت کلینیک صنعت را بحثی متفاوت و جدید نسبت به تمام اقدامات انجام شده برای حل مشکل صنایع خواند.
شهرام طهماسبی میزان تولید ناخالص این استان را 140 هزار میلیارد ریال و سهم هر زنجانی را از آن طی هر سال 130 میلیون ریال خواند و تاکید کرد: بناست این کلینیک بازوی کمکی افزایش تولید ناخالص این استان باشد.
وی افزود: اگر می خواهیم کار اساسی برای این استان انجام دهیم باید با پایه و اساس علمی کارها را پیش ببریم و مشکلات را حل کنیم.
طهماسبی اظهار داشت: بخش صنعت باید بداند که بنا نیست این کلینیک تکلیفی برای آنان تعیین کند یا خود وارد حوزه فعالیت صنعتی شود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان گفت: بناست با شکل گیری و آغاز فعالیت این کلینیک با اتکا به دانش و توان بومی مشکلی از دوش صنایع برداشته شود و میزان تولید ثروت در این استان افزایش یابد.
3001/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.